AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #1 Skrevet 28. april 2011 Når følte du deg komfortabel med å drikke alkohol sammen med barna dine (eller eventuelt stebarn, nevøer, nieser osv som man er i et voksen-barn-forhold til i mange år)? Min stedatter er nå 18 og det plager meg ikke at hun drikker alkohol, men jeg føler det blir litt vanskelig å kjøpe vin til henne når vi f.eks. spiser middag på restaurant osv. Jeg vet det er dumt av meg, for hun har drukket alkohol i minst et par år og nå er hun tross alt 18. Hittil har det ikke blitt et direkte tema, for vi har drukket brus/vann alle sammen de få gangene vi har spist ute etter at hun ble 18. Og hvis vi skal drikke vin til maten så vil hun selvsagt bli tilbudt det samme som oss. Men så er det likevel denne lille rare følelsen i magen som ikke vil gi slipp. Jeg understreker at denne tråden handler ikke om å nekte 18-åringen å drikke. Jeg bare lurer på om andre har opplevd det på samme måte, og når de eventuelt følte seg komfortabel med å drikke alkohol sammen med sine voksne barn/stebarn osv.?
Fluffe Skrevet 28. april 2011 #2 Skrevet 28. april 2011 Jeg kan ta det andre veien. Jeg har alltid siden jeg ble 18(drakk ikke før 18års dagen min faktisk) syntes det har vært ubehagelig å drikke hjemme eller dra hjem etter jeg har vært på byen. Derfor har jeg alltid ogvernattet hos bestevennina mi når jeg har drukket.
Malum Skrevet 28. april 2011 #3 Skrevet 28. april 2011 Når vi har vært ute og spist har sønnen vår fått et glass (kun til maten) etter at han fylte 18. Det føles helt greit, men jeg ville ikke følt det greit å kjøpe så mye alkohol til ham at han ble synlig påvirket av det. 1
Gjest Håpløs Skrevet 28. april 2011 #4 Skrevet 28. april 2011 Jeg er ikke så gammel at mine tantebarn kommer til å drikke på mange år, men jeg har drukket sammen med foreldrene mine fra før jeg var 18. I enkelte land er det 16 års grense, så der har jeg fått både vin og sprit. Synes ikke det er rart og heller ikke foreldrene mine. Faktisk drikker jeg mer med foreldrene mine enn ellers, men jeg drikker mindre enn både de og vennene mine når det gjelder mengde. 1
Gjesten Skrevet 28. april 2011 #5 Skrevet 28. april 2011 Jeg har drukket vin til maten med mor og far siden jeg ble 18. Det var kanskje litt rart i begynnelsen, men ikke noe jeg egentlig kan huske som ubehagelig. 1
Fresi Skrevet 28. april 2011 #6 Skrevet 28. april 2011 Jeg kjenner meg igjen. Her er det sånn at 18-åringen synes det er "kleint" å drikke alkohol sammen med meg, selv om det bare er et glass til maten. Jeg synes det er rart selv også, men bestemte meg for å ta tyren ved hornene og kjøpte en halvliter til henne på festival dagen etter attenårsdagen. Jeg har hatt "stedatter" som var 18 lenge før mitt eget barn var det, og jeg syntes det var veldig merkelig å drikke alkohol sammen med henne på byen. Sikkert ikke logisk, men jeg følte det slik likevel. Jeg kategoriserer begge deler som ulogisk, men menneskelig. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #7 Skrevet 29. april 2011 Godt å se at jeg ikke er alene om å føle at den situasjonen der er litt underlig. Det kan ha sammenheng med at jeg selv nok var godt oppi 20-årene før jeg følte jeg kunne drikke alkohol foran foreldrene mine. Og at jeg har en prinsipiell holdning om at alkohol ikke er greit før man er 18 (selv om jeg jo vet at de aller fleste ungdommer drikker fra de er i hvertfall 16 år, og jeg får ikke hysterisk anfall av den grunn). Det er sikkert bare uvant de første gangene, tipper jeg. TS
Chiyo Skrevet 29. april 2011 #8 Skrevet 29. april 2011 Da jeg var yngre sa pappa alltid at selv om jeg ble atten fikk jeg ikke drikke hjemme hos han. Men det ble ikke noe av. Vi drikker i lag (med måte) og det ikke noe rart med det. Det eneste er at jeg ikke pleier å drikke når jeg er ute med foreldrene mine. Grunnen til det er at selv om jeg nå er blitt 21 får vi litt stygge blikk fra de andre i restauranten fordi de tror at foreldrene mine gir alkohol til en mindreårig. Jeg syns at det er ubehagelig og velger da heller å la være å drikke selv om mamma tilbyr å kjøpe til meg. Jeg har ikke noe i mot å drikke brus.
FantasDick Skrevet 29. april 2011 #9 Skrevet 29. april 2011 Jeg har siden jeg var 15/16 år likt alkoholfritt øl/vin til mat og har alltid fått dette hjemme, så på en eller annen måte synes jeg ikke overgangen til øl/vin med alkohol var stor? Kanskje det bare er mitt hode som er ulogisk! Mamma var med på fest og ut på byen på 18 årsdagen min, og det synes jeg var veldig greit. Hun er ikke akkurat den som flyr på byen, så jeg synes det var koselig at hun valgte å bli med denne dagen. Jeg liker ikke å drikke alkohol sammen med pappa - han drikker sjeldent selv.
Fresi Skrevet 29. april 2011 #10 Skrevet 29. april 2011 Men til dere to siste: TS lurte på hvordan det var for foreldre å drikke alkohol sammen med barna, ikke omvendt. Det der blir jo bare avsporing.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå