Gå til innhold

Trenger hjelp fra de erfarne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Før jeg fødte gutten min [som nå er 3 år], så veide jeg 45 kg [var da 17 år]. Som mange andre gjør, så gikk jeg opp i svangerskapet. På slutten veide jeg vell nor rundt 56 kg.

Før graviditeten var jeg godt fornøyd med hvordan jeg såg ut. Spiste det jeg ville, uten å legge på meg.

Men nå derimot, så er jeg langt ifra fornøyd. Det er liksom på magen det sitter, og haken.

Veier nå 60 kg, og vil iallefall 5 kg. Det er jo ikke snakk om så mye - men trenger tips om hvordan jeg skal nå målet mitt.

Var forresten til legen ang. oppblåsthet. Tok UL, og fikk da beskjed om at jeg hadde mye fett som vanligvis forsvinner etter fødselen - men 3 år etter så er det fortsatt der.

Håper noen der ute kan hjelpe meg med sunne oppskrifter og gode treningstips [som kan gjøres her hjemme].

Og så har jeg noen bokser med chili-burner i kjøkkenskapet, kan det være til god hjelp når jeg kommer igang med treningen? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest made4u
Skrevet

Chili Burn har i alle fall ingen hensikt, hva enn produsenten og reklamen tilsier, helt verdiløst lureri.

Skrevet

Chili Burn har i alle fall ingen hensikt, hva enn produsenten og reklamen tilsier, helt verdiløst lureri.

Ok. Så det funker virkelig ikke?

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg bruker Brenn tabletter; er chili, cajennepepper og koffein...Skal ta dem rett før mat og sammen med sunt kosthold og trening. De setter igang forbrenning og gir energi, så om det er det samme greiene du har så er de fine for å sette igang systemet...

Skal du kvitte deg med fettet så må kardio til...er du ute av form så start med powerwalk( 6 km/t) så lenge du klarer og etterhvert som formen bedrer seg så begynner du å jogge intervaller, og så begynn med faste joggerutiner. Det brenner fett som bare "#¤%&/() :jepp:

Spis mye kyllingfilet og karboandekjøttdeig(200 gram til hver middag), magre kjøttpålegg på Ryvita knekkebrød, havregrøt kokt på vann med litt fruktsukker eller frukt, grønnsaker woket med solsikkeolje etc.

Drikk masse vann(bra for irritert oppblåst mage) og grønn te. Spis lite av raske karbs og prøv å holde ting som ost, sjokolade, smør og chips til kun en gang i uka....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Brenn tabletter; er chili, cajennepepper og koffein...Skal ta dem rett før mat og sammen med sunt kosthold og trening. De setter igang forbrenning og gir energi, så om det er det samme greiene du har så er de fine for å sette igang systemet...

Skal du kvitte deg med fettet så må kardio til...er du ute av form så start med powerwalk( 6 km/t) så lenge du klarer og etterhvert som formen bedrer seg så begynner du å jogge intervaller, og så begynn med faste joggerutiner. Det brenner fett som bare "#¤%&/() :jepp:

Spis mye kyllingfilet og karboandekjøttdeig(200 gram til hver middag), magre kjøttpålegg på Ryvita knekkebrød, havregrøt kokt på vann med litt fruktsukker eller frukt, grønnsaker woket med solsikkeolje etc.

Drikk masse vann(bra for irritert oppblåst mage) og grønn te. Spis lite av raske karbs og prøv å holde ting som ost, sjokolade, smør og chips til kun en gang i uka....

Mage bra tips, men jeg synes den karboandekjøttdeigen er så dyr jeg. Det er jo ikke så mye i hver pakke og jeg som er fattig student har virkelig ikke råd til å kjøpe mye av den. Kjøper den en gang i blandt for å være litt ekstra sunn, men jeg må være litt økonomisk og derfor kjøper jeg heller vanlig kjøttdeig.

Gjest *Maja*
Skrevet

På Kiwi koster First Price karbonadedeigen 60 kroner for 600 gram...det er 3 middager det :lur:

AnonymBruker
Skrevet

På Kiwi koster First Price karbonadedeigen 60 kroner for 600 gram...det er 3 middager det :lur:

Takk for tipset. Handler kun på Rimi jeg, men kan ta turen innom Kiwi selv om jeg må kjøre en litt lengre tur.

Gjest *Maja*
Skrevet

Takk for tipset. Handler kun på Rimi jeg, men kan ta turen innom Kiwi selv om jeg må kjøre en litt lengre tur.

Det er verdt det...karboandedeig metter på en helt annen måte enn kylling/fisk :jepp:

Skrevet

Det fungerer ved at du blir varm og pulsen stiger noe - effekten av koffein og capsaicin, men økningen i energiforbruk er minimal. Økte doser fører lett til overdosering og ubehag og er ikke i nærheten av å være like energikrevende som å bevege seg.

Når det gjelder koffein, så har det en noe prestasjonsøkende effekt på den måte at du får litt mer å gi. Under trening har dette lite å si, men i konkurranser kan det ha litt å si. Forskjellen er uansett ørliten med mindre man snakker om store, og kanskje farlige, doser.

Koffein er dessuten vanndrivende og derfor brukes det bare helt på slutten av konkurranser for å unngå dehydrering.

Du ser ofte på slutten av lange skiløp (gjerne nest siste/siste runde at de drikker en blanding av kaffe og cola, eller tilsvarende produkter).

Konklusjon: For vektnedgang hjelper det ikke med slike tabletter. Det er negativ energibalanse som gir vektreduksjon. Ved kostholdsregulering, og/eller fysisk aktivitet. Og er definitivt best mtp alle de andre helsebringende effektene av trening.

Skrevet

Mage bra tips, men jeg synes den karboandekjøttdeigen er så dyr jeg. Det er jo ikke så mye i hver pakke og jeg som er fattig student har virkelig ikke råd til å kjøpe mye av den. Kjøper den en gang i blandt for å være litt ekstra sunn, men jeg må være litt økonomisk og derfor kjøper jeg heller vanlig kjøttdeig.

Enig, så jeg bruker firstprice kyllingbryst og kyllingkjøttdeig :)

Skrevet (endret)

Tren utholdenhet og fettforbrennende trening. Gerilja kardio kunne vært noe for deg, men hvis du er ute etter noe litt mildere, så har du mange gode fettforbrennings metoder å velge mellom. Det fins flust av programmer der ute, men noen funker bedre enn andre. Det viktige er at du finner noe du trives med og som du syns er gøy. Sånn sett blir det lettere å opprettholde motivasjonen også.

Siden du er jente, bør du også passe å ligge under 1800 kcal per dag. Kutt litt ned på karbohydratene til rundt 170-190g (ca 3g per kg kroppsvekt). Fettinntaket bør ligge på under 52-56 g, mens proteininntaket ditt kan ligge på rundt 85-105g. Det viktigste når det gjelder å gå ned i vekt er uansett kcal. Husk at du kan beholde vekten, men gå ned i fettprosent. Ikke sjokkutt (dvs. å redusere det daglige kcal inntaket med 50%) slik mange gjør, da vil du mest sannsynlig bare oppleve en såkalt "jojo-effekt" også er du like langt.

Ha fokus på et sunt kosthold med 3-4 hovedmåltider og like mange mellommåltider. Spis ca hver 2-3. time. Karbohydratene bør hovedsaklig være trege og få i deg fiber samtidig. Dette er også bra for fordøyningen. Jeg kan også anbefale Biola til deg. Du har også en rekke slankeprodukter du kan bruke, men det meste er veldig dyrt og i grunn bortkastede penger dersom du heller får til et ordentlig kosthold. Noen ting kan derimot funke, så pass evt. på å spørre betjeningen. Et generelt råd er uansett å gå etter magre (varianter av) produkter.

For å avslutte kan jeg utdype litt mer om fettforbrenningsmetodene: kardio er fin trening, men all slags aktivitet forbrenner noe. Noen metoder forbrenner derimot mer enn andre. TN sitt RYP-program inneholder f. eks. en egen del som handler om maksimal fettforbrenning, men da er du avhengig av fitnesstuido/treningssenter. Ellers har du spinning, aerobics og som nevnt generell utholdenhetstrening som gode alternativer. Men ang. løping så spiller intensitet og varighet inn på hvor mye du forbrenner. her har du en kort artikkel om temaet, mens her har du en samleside over forskjellige artikler om temaet. Det står mye mer på nettet om dette, men det meste forteller deg i bunn og grunn bare det samme som du finner der.

Si fra hvis det er noe mer du lurer på! :)

Endret av illuminate
Skrevet (endret)

Tren utholdenhet og fettforbrennende trening. Gerilja kardio kunne vært noe for deg, men hvis du er ute etter noe litt mildere, så har du mange gode fettforbrennings metoder å velge mellom. Det fins flust av programmer der ute, men noen funker bedre enn andre. Det viktige er at du finner noe du trives med og som du syns er gøy. Sånn sett blir det lettere å opprettholde motivasjonen også.

Siden du er jente, bør du også passe å ligge under 1800 kcal per dag. Kutt litt ned på karbohydratene til rundt 170-190g (ca 3g per kg kroppsvekt). Fettinntaket bør ligge på under 52-56 g, mens proteininntaket ditt kan ligge på rundt 85-105g. Det viktigste når det gjelder å gå ned i vekt er uansett kcal. Husk at du kan beholde vekten, men gå ned i fettprosent. Ikke sjokkutt (dvs. å redusere det daglige kcal inntaket med 50%) slik mange gjør, da vil du mest sannsynlig bare oppleve en såkalt "jojo-effekt" også er du like langt.

Ha fokus på et sunt kosthold med 3-4 hovedmåltider og like mange mellommåltider. Spis ca hver 2-3. time. Karbohydratene bør hovedsaklig være trege og få i deg fiber samtidig. Dette er også bra for fordøyningen. Jeg kan også anbefale Biola til deg. Du har også en rekke slankeprodukter du kan bruke, men det meste er veldig dyrt og i grunn bortkastede penger dersom du heller får til et ordentlig kosthold. Noen ting kan derimot funke, så pass evt. på å spørre betjeningen. Et generelt råd er uansett å gå etter magre (varianter av) produkter.

For å avslutte kan jeg utdype litt mer om fettforbrenningsmetodene: kardio er fin trening, men all slags aktivitet forbrenner noe. Noen metoder forbrenner derimot mer enn andre. TN sitt RYP-program inneholder f. eks. en egen del som handler om maksimal fettforbrenning, men da er du avhengig av fitnesstuido/treningssenter. Ellers har du spinning, aerobics og som nevnt generell utholdenhetstrening som gode alternativer. Men ang. løping så spiller intensitet og varighet inn på hvor mye du forbrenner. her har du en kort artikkel om temaet, mens her har du en samleside over forskjellige artikler om temaet. Det står mye mer på nettet om dette, men det meste forteller deg i bunn og grunn bare det samme som du finner der.

Si fra hvis det er noe mer du lurer på! :)

Gerilja kardio, og annen høyintensitetstrening forbrenner primært glykogen og melkesyre, siden du jobber på og over anaerob terskel. Det betyr likevel ikke at det er unyttig. Treningen er svært energikrevende og kan gjøre den lille forskjellen i energibalansen.

Styrketrening er også nyttig da større muskler har større hvileforbrenning enn små. I tillegg er styrketrening skadeforebyggende om man driver med utholdenhetsidrett.

edit: vil bare kommentere for ev kverulanter der ute at jeg ikke mener at musklene bruker melkesyre som drivstoff, det er bare nevnt for enkelhetsskyld da dette har betydning for hvordan muskelen skaffer energi

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sier meg veldig enig i det Maja skriver og legger til litt.

Sunne oppskrifter kan jo være så mye, men jeg ville kuttet kjøttdeigen med en gang hvertfall. Eller bytte den ut med kyllingkjøttdeig som er rimeligere enn karbonadedeig. her kan du jo hente mye inspirasjon: http://www.matprat.no/sunn/sunne-oppskrifter/sunne-oppskrifter-god-samvittighet/

jeg skal ikke påstå at jeg spiser ultimat sunt men her er ca det jeg pleier å spise:

- 1 boks cottage cheese med 1 halv banan

- smoothie (200g frosne bær for eksempel blåbær, 1 halv banan, et glass nora eplesaft u/sukker, 1stk yoplait 0%vaniljeyoghurt)

- grønnsaker! lag 3 ganger så stor porsjon grønnsaker (ikke potet) som du pleier til middagen. de har masse gode og rimelige poser med grønnsaker i frysedisken. knask gulerøtter gjennom dagen.

- skyr som mellom måltid 1 hver dag

- 2 egg

- spis ekstra kjøtt med god samvittighet: ekstra skinke på knekkebrødet, 1 ekstra halv kyllingfilet til middag etc

min erfaring er at om jeg får i meg de måltidene jeg vet er sunne, så er det mindre sannsynlighet for å spise "feil" mat. drikker jeg 1 smoothie har jeg sjeldent lyst på noe usunne søtsaker. spiser jeg egg, skyr, cottage cheese etc er jeg mett og trenger ikke sprekke med å spise en grandiosa.

bruk google og finn styrkeøvelser du kan gjøre hjemme. de selger også redcords billig på xxl.no for eksempel og det er finfin hjemmetrening.

• 1 år senere...
Skrevet

Eg jobbe i en helsekostbutikk der vi selge Chili Burn med stor suksses. Kunder som har kjøpt det en gang kjem igjen og kjøper det og eg ha selv sett at folk har gått ned i vekt av disse.

En dame hadde gått ned over 8 kg på 2,5 mnd og det vistes veldig godt på ho.

Ser at mange blir svimmel og kvalm av disse, men blir det tatt med mat til da,lurer eg på? På esken står det at det skal tas 1 tablett til lunsj og 1 tablett til kvelds, med andre ord til mat, og at dosen IKKJE skal overstiges.

Når man begynner på slankedietter uansett tabletter eller pulver så må man være i aktivitet ellers har det ingen hensikt, man kan ikkje sitte i sofaen og knaskre snop og annet godteri og håpe at man skal bi slank av det.:-)

Synes nu alle som har lyst å prøve dette skal gjøre det og så gjør se opp ei mening sjøl for det e det beste resultatet at det funker. :-)

Skrevet

Eg pleier ofte å drøye kjøtdeig med moste kikerter. Sunt og billeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...