AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #21 Skrevet 5. juni 2011 Jeg dro utenom byrå, og det fungerte flott.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #22 Skrevet 6. juni 2011 Men får man "lønn" sånn at man klarer seg? Og får man mindre penger gjennom byrå? Og hvis man reiser gjennom byrå, setter de opp møter mellom au-pairene?
-stina Skrevet 6. juni 2011 #23 Skrevet 6. juni 2011 Jeg vil absolutt anbefale deg å være au-pair,ts. Selv var jeg det for snart 20 år siden og fikk masse nyttige erfaringer og minner for livet. Hvis det er mulig, burde du melde deg på et språk-kurs noen timer i uken, der du kan treffe andre au-pairer /andre utenlandske ungdommer. Det å leve tett på en fremmed familie byr naturligvis på visse utfordringer, og da er det godt å ha noen i samme situasjon å utveksle erfaringer med. Anbefaler deg også å reise gjennom byrå. Da har du noen i ryggen som kan hjelpe deg hvis ting skulle skjære seg med familien, og som evt. kan hjelpe deg å finne en ny.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #24 Skrevet 7. juni 2011 Ja har veldig lyst. må bare finne ut av organisasjon/ikke organisasjon og hvilket land.. hmm
Gjest caramiacaramella Skrevet 7. juni 2011 #25 Skrevet 7. juni 2011 Jeg kom nettopp tilbake fra et aupairopphold i Italia. Jeg fant familien på Aupairworld.net, og vi snakket på mail og skype i flere uker før jeg bestemte meg for at jeg ville reise til dem. Det var en familie på fire, med ei jente på 4 og en baby på 7 mnd. Foreldrene var veldig hyggelige, og da jeg først ankom og de hentet meg på togstasjonen fikk jeg et veldig positivt inntrykk av dem, og tenkte at dette kom til å bli et fantastisk opphold. Da vi kom til leiligheten deres forandret ting seg. De viste meg "rommet mitt". Rommet mitt var på toppen av en trapp som hadde et bittelite område hvor de hadde skvist plass til en liten madrass. Det var bokstavlig talt bare en liten madrass på gulvet, og en liten hylle på veggen. Det skulle være mitt rom. Det var ingen dør til "rommet", iom at det var i en trapp. Altså kunne alle se rett opp til senga mi fra stua og kjøkkenet, og jeg kunne se rett ned til dem. Det var ikke sjans for privatliv, for de oppholdt seg i stua og kjøkkenet hele dagen. Før jeg dro ned dit spurte jeg dem om bilder av leiligheten deres og rommet mitt, men de sa at det hadde de ikke. Jeg føler egentlig at de lurte meg, og ikke sa fra om boforholdene med vilje. Før jeg kom ned hadde vi blitt enige om at jeg skulle jobbe 6 timer hver dag, med fri på søndag. Dette stemte ikke. Jeg jobbet oftest 10-11 timer hver dag, uten at jeg fikk mer betalt for den ekstra jobbingen. Jeg kunne skrevet veldig mye her, men jeg orker ikke akkurat nå. Long story short, jeg følte meg utnyttet og at foreldrene ikke hørte på meg når jeg tok opp problemer. Så jeg dro hjem igjen før jeg egentlig skulle. Jeg tror au pair virksomhet kan være en flott opplevelse, forutsatt at man ikke gjør noe av å bli grovt underbetalt. Jeg fikk noen kjempegode venner i Italia, og de gjorde oppholdet mitt utrolig mye bedre! Så det er viktig å prøve å få venner. Og for all del, bli godt kjent med familien først. Spør om bilder av huset og rommet ditt og skriv arbeidskontrakt.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #26 Skrevet 8. juni 2011 Uffda. Det hørtes virkelig IKKE bra ut :/ Hvor lenge holdt du ut? Jeg tror nesten jeg hadde snudd i døren jeg. Ikke fordi jeg krever fryktelig luxus, men fordi tillit mellom familie og aupair er viktig, og jeg hadde, som du, følt meg lurt.
Gjest caramiacaramella Skrevet 8. juni 2011 #27 Skrevet 8. juni 2011 Uffda. Det hørtes virkelig IKKE bra ut :/ Hvor lenge holdt du ut? Jeg tror nesten jeg hadde snudd i døren jeg. Ikke fordi jeg krever fryktelig luxus, men fordi tillit mellom familie og aupair er viktig, og jeg hadde, som du, følt meg lurt. Jeg skulle i utgangspunktet være der i 3 mnd, men etter fem uker måtte jeg bare si stopp. Grunnen til at jeg ble såpass lenge var fordi foreldrene hele tiden sa at vi snart skulle dra til en annen by i Italia hvor de hadde et annet hus. Der skulle jeg få eget rom. Men det skjedde liksom aldri, og de kunne ikke si når det skulle skje heller. Så da tenkte jeg til slutt at nå orker jeg ikke mer!
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #28 Skrevet 10. juni 2011 Hvor vanskelig er det å få oppholds/arbeids visum i USA?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #29 Skrevet 10. juni 2011 Hvor vanskelig er det å få oppholds/arbeids visum i USA? Det lurer jeg og på!
saltvann Skrevet 13. juni 2011 #30 Skrevet 13. juni 2011 Hvis dere skal til usa burde dere dra med sts. Dere kommer nok ikke til å få visum i usa på egen hånd, er utrolig strengt der. Hadde en venninne som dro til usa med sts for noen år siden, og da fikk man også en tur til New York. Og det koster ikke så alt for mye.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #31 Skrevet 10. august 2011 For all del, IKKE reise med STS. Jeg er ikke den eneste utvekslingseleven som har fått problemer med dem. De aksepterer flere elever enn de har familier til, for det er en relativt stor andel som reiser hjem (angivelig pga hjemlengsel). Skulle du få problemer er det lite hjelp å få av dem (er selvsagt en mulighet for at de har blitt bedre på de årene som har gått, men jeg ville uansett ha holdt meg unna!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå