Gå til innhold

Når katten er ute mens man er på jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå som det er blitt varmere i været synes jeg det er fint for katten å være ute på dagtid mens jeg er på jobben. Jeg er borte fra morgenen av i 9 timer. Men jeg tror dette blir litt for lenge for henne å gå uten mat. Samtidig er det ikke så lurt å sette ut en skål mat til henne heller, for jeg bor i blokk, der vi har felles gård/hage med flere andre katter, som da vil kunne ta hennes mat. Og det er vel heller ikke så bra å sette ut mat, men tanke på rotter og slikt som kan komme? Jeg ser ingen god løsning på dette problemet her. Er det noen andre med samme problem som har kommet på noe lurt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

får kjøpe luke til døra da :P

AnonymBruker
Skrevet

får kjøpe luke til døra da :P

Jeg bor jo i blokk. :)

AnonymBruker
Skrevet

Mine katter går helt uten problemer uten mat i 9 timer. Sørger for at de jafser i seg før jeg drar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok katten din klarer seg helt fint uten mat i 9 timer. Blir den sulten klarer den nok å finne seg noe å spise selv, hvis ikke tar den ikke skade av å vente til du kommer hjem.

Skrevet

Den klarer seg nok fint. Min katt har alltid likt å være ute når det er godt vær, og hun har aldri noe problemer med det. Hun spiser gjerne før hun går ut, så spiser hun igjen når hun kommer inn. Dessuten er han en katt, de er små jegere, tross alt.

AnonymBruker
Skrevet

Katter er rovdyr som 1) tåler å gå noen timer, til og med en dag, uten mat og 2) klarer å fange spiselige ting selv, fra insekter til mus og fugler. Katten vår har ofte vært borte frivillig i 1-2 døgn (og antagelig ikke et sted hvor det er folk og kattemat) om sommeren, selv om han hadde mulighet til å komme inn når som helst, da jeg hadde hjemmekontor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Det var jo beroligende å høre... Da fortsetter jeg bare med å ha henne ute.

Folk er litt strenge på kjæledyrforumet og kaller ofte andre uansvarlige dyreeiere, så jeg ble litt glad for at dere ga så snille svar. :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Åssen klarer du å ha en utekatte når du bor i blokk? Spessielt.

AnonymBruker
Skrevet

Åssen klarer du å ha en utekatte når du bor i blokk? Spessielt.

Jeg følger henne ut og inn. Går greit det.

Skrevet

Katten klarer seg veldig godt uten mat i 9 timer. Vår katt er gjerne ute i ett døgn, helt av seg selv. Men jeg tror nok den fanger maten ute ...

Skrevet

Jeg vokste opp i en bygd, vi hadde alltid katten ute hele natta. fra mamma og pappa gikk og la seg og til vi stod opp om morgenen. 9 timer ute uten mat går så fint så!:)

Skrevet

Siden du bor i blokk regner jeg med den er inne sånn ca. hver natt? For da er det hvertfall ikke noe problem. Hvis den er ute 9 timer hver dag over lengre tid vil den vende seg til det å spise ekstra før du slipper den ut om morgenen :)

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du og tar ansvar for kattedritten når du er på jobb? Eller hvordan skal du løse det når katta må på do og du ikke er hjemme før om 9 timer? Naboens sandkasse?

Ellers ville jeg kalle deg ansvarsløs som lar katten være ute i 9 timer uten tilgang på mat/vann, uansett hvor mye den evt måtte jakte.

Skrevet

Regner med at du og tar ansvar for kattedritten når du er på jobb? Eller hvordan skal du løse det når katta må på do og du ikke er hjemme før om 9 timer? Naboens sandkasse?

Ellers ville jeg kalle deg ansvarsløs som lar katten være ute i 9 timer uten tilgang på mat/vann, uansett hvor mye den evt måtte jakte.

Alvorlig talt! Har du noen gang hatt katt? Katten er fint ute FRIVILLIG i opptil et døgn og den klarer seg utmerket. En katt er et FAMILIEMEDLEM og skal behandles deretter, det vil si at matmor kommer hjem etter jobb og slipper pus inn og gir den vann, mat og kos uten unntak, -pus skal vite at matmor kommer hjem. Trygge og faste omgivelser for pus! Det er godt nok!

Og det ville vært dyreplageri å følge etter katten for å plukke opp avføringen dems, det er du fullstendig klar over selv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alvorlig talt! Har du noen gang hatt katt? Katten er fint ute FRIVILLIG i opptil et døgn og den klarer seg utmerket. En katt er et FAMILIEMEDLEM og skal behandles deretter, det vil si at matmor kommer hjem etter jobb og slipper pus inn og gir den vann, mat og kos uten unntak, -pus skal vite at matmor kommer hjem. Trygge og faste omgivelser for pus! Det er godt nok!

Og det ville vært dyreplageri å følge etter katten for å plukke opp avføringen dems, det er du fullstendig klar over selv

Traff et ømt punkt der gitt! (Dems er forøvrig ikke et ord, hva med et kurs i rettskriving?)

AnonymBruker
Skrevet

Traff et ømt punkt der gitt! (Dems er forøvrig ikke et ord, hva med et kurs i rettskriving?)

Hva har rettskriving med saken å gjøre? Virker heller som om du ikke har særlig mye peiling på katter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det er visst ikke menneskeplageri når jeg må plukke opp etter andres katter.

AnonymBruker
Skrevet

Man plukker ikke opp etter katter. Punktum.

• Liker 1
Skrevet

AB: Selvfølgelig plukker man opp etter katter også, under visse omstendigheter. Jeg bor også i blokk sånn som TS, og det ville ikke falle meg inn å la det ligge kattemøkk overalt rundt blokka. Det er noe som kan gå inn under "ulempe for andre", altså grunnlag for å nekte kattehold. Det er så klart en annen sak om man bor i enebolig ute på bygda, men det er ikke tilfelle her.

Forøvrig er det noen katter som har tilgang på mat hele døgnet, mens andre får porsjonert mat. Noen fôrer kanskje bare morgen og kveld, og pus klarer seg fint gjennom dagen, ute eller inne. Hvis det ikke er tilgang på vann ute rundt blokka naturlig, kan du jo gjøre det tilgjengelig.

Synes heller det er flott at du har trent pus til å kunne gå ute og ikke hemmes så mye av at du bor i blokk, enn at du er en dyreplager som lar pus være ute i 9 timer uten mat.

En annen sak er at det kan være en plage for naboer om du har en pus som sitter og vil inn etter 3 timer, og du fortsatt har 6 timer igjen på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...