Gå til innhold

Nok et spørsmål om puls og trening

Riskrem

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette er et tema som går igjen, og det finnes hundrevis av treff på google. Men jeg føler at jeg trenger svar på noen spørsmål her, så kanskje noen av dere kan hjelpe?

Det gjelder altså høy puls ved kondisjonstrening. Jeg har trent styrke og kondisjon i mange år, og trener nå 5-6 ganger i uken. Jeg har et mål om å få ned pulsen min ved kondisjonstrening fordi den blir så utrolig høy, og sånn har det alltid vært.

Ved normal løping på feks 8 km/t går pulsen opp i ca. 185. Gjerne over også. Jeg blir fort sliten og kan overhodet ikke løpe mer enn 1,5 km.

Det jeg har gjort i noen uker nå er å løpe til pulsen når ca 170-175, og så gå til den når 145. Så gjentar jeg hele greia og holder på i ca 45 minutter. Men jeg løper i bare et minutt før jeg må gå igjen.

Ellers trener jeg kondisjon på ellipsemaskin og holder pulsen på ca 150 i 45 min. Jeg går veldig mye generelt også.

Her ble det altså mange tall. Beklager! Håper noen kan hjelpe meg med noen råd her. Det føles helt feil å ha sykt høy puls når jeg liksom skal være godt trent?

Er 26 år, 167 cm og veier 59 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres litt rart ut at du skal kunne holde det gående såpass lenge på halvhøy intensitet på elipsemaskin, men bare klarer å jogge i et minutt om gangen. Riktignok er jogging en mer belastende treningsform for kroppen enn å gå på elipsemaskin, så sånn sett burde du ikke orke like lenge, men så lite som ett minutt? Har du noengang teste makspulsen din på spinningsykkel?

Det er vel egentlig bare å fortsette som du gjør; å jogge en liten stund og så gå for å få ned pulsen. Jogger du noe særlig saktere en 8 km/t blir det knapt jogging. Har du hatt noen fremgang med joggingen på disse ukene?

Et annet spørsmål: Får du nok søvn? For lite søvn over tid fører til høyere blodtrykk og, vil jeg tro, puls, særlig hos kvinner. En annen ting du kan tenke på er om du kanskje får i deg for mye salt. For mye salt fører også til høyt blodtrykk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Hvor høy pulsen din er beror på farten du holder, intensiteten om du vil. At du ikke klarer å holde det gående for lenge på 185 i puls er naturlig, og betyr bare at du holder for høy fart/intensitet i forhold til hva du makter.

Senker du farten noe, så vil pulsen din senkes noe og du vil holde ut lenger. Det du må er derfor å finne en fart du kan holde ut med over tid, altså å løpe noe seinere enn hva du gjør når pulsen går opp i 185 slag i minuttet.

Er farten som avgjør pulsen, høyere fart gir mer puls mens lavere fart gir lavere puls. Terrenget påvirker pulsen også, f.eks. kan du med hell senke farten i slakke motbakker, og likevel holde samme puls (du må justere etter terrenget).

Treningseffekten er like god, om du ligger på 150 slag i minuttet i større fart på flaten og 150 slag i minuttet i lavere fart i en motbakke, det er altså hjertefrekvensen din og ikke farten du holder som bestemmer treningseffekten.

Vet ikke hvorfor du legger i vei med en intensitet som gir 185 slag i minuttet, men det er for stor fart for deg så senke denne og du holder ut vesentlig lenger.

Er viktig at alle tilpasser løpefarten til sitt nivå, for din del i retning det å løpe senere så du holder ut lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problem som TS, og spiser hverken mye salt eller har høyt blodtrykk (heller litt i andre retning, faktisk... ) Forskjellen er at jeg veier 25 kg mer :sjenert: Men jeg har de samme puls-problemene ved løping, men null problemer når det kommer til sykling eller ellipsemaskin...

TS: Har dessverre ingen råd å komme med, men du er i alle fall ikke alene :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Du kan forsåvidt gjøre som du gjør også, gå hardt ut i ett minutt for så å ta det roligere i ett minutt før du gjentar det samme. Like fint det, men blir jo litt ujevn løping på deg av det...

Skal du holde et mer jevnt dempo derimot, så må du justere farten i henhold til din kapasitet og hva du makter eller ikke makter, og det erfarer du jo selv.

Uansett om du har litt intervalpreg over dine økter (som nå), eller holder jevnt tempo du kan leve med (slik jeg anbefalte) så får kroppen din trening av det og hjertet ditt må jobbe og din kapasitet øker.

Du må velge det du finner praktisk for deg... Du kan jo også kombinere det å kjøre interval og langkjøring. Hva gjelder langkjøring så er det dog vanlig at utøvere holder en jevn intensitet over tid, da må nødvendigvis farten din justeres for en jevn puls på en intensitet du kan holde ut den tiden treningen tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest made4u

Når mennesker, uansett form, møter veggen. Da er det ALLTID fordi dem kjører med høyere intensitet (mer fart) enn det dem evner å holde over tid. Farten må da justeres, nedover til et nivå dere kan makte over tid.

Farten vil som sagt øke etter hvert som kapasiteten øker. Sagt med andre ord, en utrent versjon av en person vil løpe senere med en intensitet på 150 slag i minuttet, enn hva den samme personen ville dersom han eller henne var godt trent og også lå på 150 slag i minuttet.

I begge tilfellene trener personen like hardt, holder samme intensitet, men farten blir større når formen øker da kapasiteten er blitt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mennesker, uansett form, møter veggen. Da er det ALLTID fordi dem kjører med høyere intensitet (mer fart) enn det dem evner å holde over tid. Farten må da justeres, nedover til et nivå dere kan makte over tid.

Farten vil som sagt øke etter hvert som kapasiteten øker. Sagt med andre ord, en utrent versjon av en person vil løpe senere med en intensitet på 150 slag i minuttet, enn hva den samme personen ville dersom han eller henne var godt trent og også lå på 150 slag i minuttet.

I begge tilfellene trener personen like hardt, holder samme intensitet, men farten blir større når formen øker da kapasiteten er blitt større.

Joda, det forstår jo faktisk jeg også, men det som er greia her er jo at jeg IKKE løper fort. Jeg kan faktisk jogge avgårde i et tempo som er langt lavere enn det som anses som joggetempo (7-8 km/t), og allikevel få skyhøy puls. Jogger jeg noe saktere, blir det gåing, og det er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Tusen takk for fine svar!

Jeg har ikke høyt blodtrykk og sover nok. Har ikke hjerteproblemer. Jeg har lavt stoffskifte, men er jo medisinert så det er jo helt under kontroll.

Saken er jo da, at pulsen hopper kjempefort opp til 185 når jeg løper. Og med en hastighet på 8 kmt kan jeg ikke senke tempoet, for da går jeg nesten, ikke sant. Og det er som du sier at jeg ikke klarer å løpe lenge med en såpass høy puls. Føler meg helt utmattet etter 1,5 km.

Men det er jo så rart at jeg kan holde ut i evigheter på ellipsemaskin og på spinning (på spinning gjelder samme pulsproblematikk, men jeg blir ikke sliten). Jeg synes det er utrolig frustrerende. Føler meg faktisk mislykket.

Har tatt det opp med fastlegen. Han sier at det går bra og det er helt normalt. Bla bla bla. Ja, det går jo BRA men jeg får jo ikke trent skikkelig! Ingen sunn 26-åring som trener 6 dager i uken skal bli utmattet etter 1,5 km. :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sunn 26-åring som trener 6 dager i uken skal bli utmattet etter 1,5 km. :lete:

Hm, kan det være det at du faktisk overtrener og ikke rekker å restituere mellom hver økt som er problemet? :sjenert: Jeg kan ikke så mye om dette, men jeg har merket framgang hvis jeg hviler mellom hver treningstur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ts.

Jeg har nesten akkurat samme problemet som deg! Får veldig høy puls ved jogging, men sliter med å få opp pulsen på spinning (kanskje fordi beina blir forest slitne her..).

Det er kjipt å måtte jogge sakte når man egentlig føler man er i god form. Jeg har jogget 2-3 ganger i uka i 5 år nå (ved siden av annen trening), har ikke overtrent, spiser sunt og er på samme størrelse som deg, et par år yngre.

8 km/t er passe joggetempo for meg, men vil gjerne jogge på 10 km/t for å føle at jeg er i god form! Har lagt vekk pulsklokka en stund nå, bare fordi jeg er så lei av å se den høye pulsen! (hehe)

Men en ting jeg liker å gjøre er å stille inn på tredemølla hvilken puls jeg vil ligge på under treningen. Har kun gjort det et par ganger, men det er deilig! Da justerer jo tredemølla farten for deg, og du kan holde det gående myyye lenger.. Har selv et lite håp om at det skal bli høyere og høyere fart av det, når kroppen blir vant til å jogge/gå på lavere puls. Nå i starten har det vært en god miks av rask gange og rolig jogging, mens det kanskje blir mer ordentlig jogging etter hvert, med samme puls? Ikke vet jeg, er ingen treningsekspert, men prøver meg frem med dette hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Dere må ikke se på farten, den er uvesentlig, det er intensiteten som er vesentlig. Man kan ha like stort treningsutbytte av å danse på samme sted (ergo ikke komme noen vei) som å løpe/jogge en viss distanse... Der er pulsen/intensiteten som styrer dette.

Om man jogger i 5 km/t eller i 7 km/t er ubetydelig, en som jogger saktere enn en annen kan være den som har den høyeste intensiteten av de to sett ut fra sitt potensiale.

Sagt på en annen måte;

Om to personer begge trener på 60% av sin maksimale kapasitet, ja da trener de like hardt... Men det sier seg selv, at om en toppidrettsutøver skulle gjort dette så hadde vedkommende løpt mye lenger og mye raskere enn hva en utrent ville.

Men igjen, de hadde trent like hardt begge to. Man kan altså ikke se på farten... Er ikke ment at utrente skal løpe like raskt som trente som har mye bedre kapasitet, man må nemlig nødvendigvis ta utgangspunkt i egen kapasitet. For dere som møter veggen rast, dere holder for stor fart og har for høy intensitet i forhold til deres kapasitet - dere må senke farten for å kunne ha en jevnere kapasitet.

Jogging, ser jeg heller som en viss hjertefrekvens man kan utføre over tid heller enn noe som er bestemt av farten man holder. Ser stadig mennesker som jogger så sent at andre som går raskt nesten går forbi dem... Dere kan derfor med hell senke farten til den intensitet dere klarer å holde jevnt over tid, så vil farten komme etter hvert.

Om dere kan løpe i 5 kilometer i timen på 70% av maksimal puls, så kan dere kanskje løpe i 6 kilometer i timen på 70% av maksimal puls om noen mnd.

Sagt med andre ord, så vil dere trene akkurat like hardt senere som det dere gjør i dag, men når formen blir bedre så går det raskere med dere og dere kommer lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er farten litt viktig, da det er kjedelig å delta i løp og alltid havne langt bak på resultatlisten. Jeg ser poenget ditt, men å kunne løpe fort er allikevel målet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere skriver mye interessant altså. Kanskje jeg rett og slett bare skal jogge kjempesakte i en periode for å bygge meg opp. Rart at formen er så bra på andre ting, spinning for eksempel, men ikke på løping. Håper ikke det tar flere år å komme seg til punktet hvor man slipper å løpe i 7 kmt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Skjønner at det er kjedelig å løpe sent sammenlignet med andre, men igjen, dere må ikke se mot andre da det er med tanke på deres egen kapasitet dere løper.

Selv hadde jeg ikke hatt sjanse til å følge Petter Northug på en rolig treningstur, kunne hengt med et lite stykke ja, men når jeg møtte veggen kunne han ha øket farten han...

Er ikke ment at man skal løpe mot andre, annet enn i konkurranser. Under trening må man løpe ut fra farten ens egen kapasitet tilsier at man kan ha, noe man jo må i konkurranser også forsåvidt om man skal prestere best mulig. Man må jo ta hensyn til egen kapasitet.

Det blir litt feil å se på andres trening i treningssammenheng, man må holde treningen på sitt nivå og så får resultatene komme etter hvert i form av at man kan løpe raskere når man er klar for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er makspulsen din ts? Har du prøvd å teste den?

Hvis pulsen din blir 185 når du jogger i 8km/t sier egentlig ikke det så veldig mye uten å vite makspuls.

Dersom din makspuls er 215, så er 185 86% av maks. Noe som ikke ville vært uvanlig om man ikke er vant til å jogge. Hvis makspulsen din derimot er 190, så snakker vi 97% intensitet. Noe som er meget høyt.

Dersom man er utrent, så er det ikke alltid lett å holde hverken 86% eller 97% av maks særlig lenge. Den eneste måten du kan regulere hvor sliten du blir på en gitt fart er å bedre din aerobe kapasitet.

Dette gjøres ved å trene med intensitet lavere enn anaerob terskel. Periodevis med lav intensitet og periodevis med intensitet opp mot anaerob terskel. Som f.eks. langkjøring og intervalltrening.

Hvis løping er uvant, som det kan virke som, så kan det være lurt med raske, men litt lengre, gåturer med innlagte løpepartier i 30sek av gangen. Varierende og økende antall.

En gang i uken kan du prøve deg på langintervaller som 4x4. Disse er ganske intensive så det går fint å ta de første intervalløktene med feks 10x30s-60s med 30s pause. Da i samme tempo som man skulle hatt i en typisk 4x4 intervalltrening. Det blir passe intensivt det og!

Løp ute og dropp møllen. Det er bedre at farten reguleres av intensitet enn motsatt! (Ihvertfall på trening).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. finn ut hva makspulsen din er.

deretter deler du utholdenhetstreningen inn i soner basert på % av makspuls. eksempel: har du 200 i makspuls vil 70% være 140.

*det er viktig at du finner din makspuls og ikke bruker en formel da disse har stor feilmargin. spør en treningsveileder der du trener om hvordan du skal gjøre det. er ikke vanskelig, eller fryktelig forferdelig. dette bør gjøres på tredemølle og ikke sykkel. så:

tren 7 av 10 økter innenfor sone 1, altså puls mellom 60 - 72% av maks.

de andre 3 øktene kan du bytte på sone 3 (82-87%) og intervalltrening (finn den varianten du trives best med selv).

sone 1 holder du på i fra 40 min - 1,5time, sone 3 fra 15 min- 45 min, intervalløktene fra 10-30min.

så mange som mulig og spesielt sone 3 og intervalløktene bør gjøres på tredemølla.

tren 3 ganger i uka eller mer med dette oppsettet. du kan trene opptil 2 økter på samme dag, men da bør en tas på dagen og en på kvelden.

løping/jogging er tungt utholdenhetsarbeid, og du har ingen grunn til å være flau over at du ikke løper fortere. tror det er langt i fra alle jenter som kan jogge 1,5km engang...

prøv oppskriften over i en måned eller to. etterhvert vil du se at du må stille tredemølla på raskere hastighet for å opprettholde samme puls. og plutselig kan du jobbe i en halvtime!:) det kan virke kjedelig å trene så mye i rolig tempo, men vil du bli god på joggingen må det til!

ps: husk alltid å justere opp varigheten før intensiteten!

lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker meg denne, jeg trodde jeg løp helt fine tikilometre i årevis før jeg fikk pulsklokke :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. finn ut hva makspulsen din er.

deretter deler du utholdenhetstreningen inn i soner basert på % av makspuls. eksempel: har du 200 i makspuls vil 70% være 140.

*det er viktig at du finner din makspuls og ikke bruker en formel da disse har stor feilmargin. spør en treningsveileder der du trener om hvordan du skal gjøre det. er ikke vanskelig, eller fryktelig forferdelig. dette bør gjøres på tredemølle og ikke sykkel. så:

tren 7 av 10 økter innenfor sone 1, altså puls mellom 60 - 72% av maks.

de andre 3 øktene kan du bytte på sone 3 (82-87%) og intervalltrening (finn den varianten du trives best med selv).

sone 1 holder du på i fra 40 min - 1,5time, sone 3 fra 15 min- 45 min, intervalløktene fra 10-30min.

så mange som mulig og spesielt sone 3 og intervalløktene bør gjøres på tredemølla.

tren 3 ganger i uka eller mer med dette oppsettet. du kan trene opptil 2 økter på samme dag, men da bør en tas på dagen og en på kvelden.

løping/jogging er tungt utholdenhetsarbeid, og du har ingen grunn til å være flau over at du ikke løper fortere. tror det er langt i fra alle jenter som kan jogge 1,5km engang...

prøv oppskriften over i en måned eller to. etterhvert vil du se at du må stille tredemølla på raskere hastighet for å opprettholde samme puls. og plutselig kan du jobbe i en halvtime!:) det kan virke kjedelig å trene så mye i rolig tempo, men vil du bli god på joggingen må det til!

ps: husk alltid å justere opp varigheten før intensiteten!

lykke til!:)

Hei!

Tusen takk for dette. Makspulsen min ligger på ca 200 (kanskje litt over, sånn ca 202).

Min kondisjonstrening består for det meste av ellipsetrening og da ligger jeg alltid på rundt 140-150. Da har jeg sone 1 i boks.

Jeg kjører intervall eller høyintensitet en-to ganger i uken. Prøvde det i dag også. Løp på 7 kmt og pulsen gikk opp til 170. Gikk da i 6 kmt til pulsen nådde ca 145 og løp i 7 kmt igjen. Holdt vel på slik i 45 minutter, men igjen ble det ikke mye løping ettersom pulsen spretter opp til 170 ++++ raskt.

Håper jeg gjør dette riktig altså. Jeg er ingen ekspert :vetikke:

Men når kan jeg la pulsen gå opp i 180-190 da? Eller maks? Det gjør den lett. Skal jeg unngå det kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg har anskaffet meg pulsklokke, og ser at når jeg går fra garderoben til mølla har jeg allerede 115 i puls. Hvis jeg går i 6km/t, går pulsen opp til 140-150 iløpet av et par minutter. Jogger jeg på 9 km/t går pulsen min opp fra 140 til 180 på 30 sek. har presset meg i sprinter på mølla, og aldri hatt puls over 188. Er vel rimelig dårlig trent, rent kondisjonsmessig, men er ikke overvektig. Går/trener ca 4 ganger i uken, er 167høy og veier 60 kg.

Over til spørsmålet mitt. Dersom målet er fatburn, ikke nødvendigvis å bli en atlet, hvilken pulssone bør jeg ligge i? Blir veldig kjapt sliten av å jogge på 10 km/t, da pulsen så kjapt fyker i været, gå i lett motbakke på mølla derimot klarer jeg i lengre perioder (da med puls rundt 150-160). Er dette fettforbrennende, eller kaster jeg bare vekk tiden min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...