AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #1 Skrevet 28. april 2011 Nå har jeg tatt sønnen min på fersken der han og en kamerat satt og spilte mortal kombat hjemme hos oss. Det var kameratens sitt spill og jeg sente han hjem og kontaktet foreldrene uten at de ser alvore i dette. Får barna nå til dags spille hva som helst? Jeg antar det var det nyeste spillet og det har jo blitt bannet i blandt annet Australia etter hva jeg har hørt og har 18 årsgrense her. Jeg så en trailer for dette og jeg kastet faktisk opp. Blod og kropsdeler som flyr, halvnakne damer med fotballpupper og grusomme drapsmetoder som innebærer blant annet å dra ut invollene. Dette er ikke noe spill for en 14-åring, eller voksne heller om det var opp til meg, og har nå gitt han husarest i en uke og ps3 og tv-forbud i tilegg. Hvorfor følger ikke andre foreldre med på hva ungene gjør eller har regler nå til dags? Det spillet der var faktisk så voldelig og kvalmt at jeg vil nesten tro at foreldrene ikke kan være klar over hva barna faktisk sitter og spiller eller ser på tv. Sønnen min påstår nå at alle spiller slike spill, men jeg har nå litt problemer med å tro på den der "alle andre får lov". Isåfall så vet ikke foreldrene hva barna spiller, eller hva? Hva er egentlig ditt syn på saken? Vet dere hva barna spiller eller ser på tv? Hva slags regler har dere?
Gjesten Skrevet 28. april 2011 #2 Skrevet 28. april 2011 Jeg har dessverre ikke problemer med å tro at "alle" spiller slike spill, men jeg har samme holdninger som deg. Jeg synes det er skremmende hvor lite foreldrene bryr seg om hva barna deres eksponeres for nå til dags. 1
FrøkenJosefine Skrevet 28. april 2011 #3 Skrevet 28. april 2011 Skjønner ikke nødvendigheten med det spillet i det hele tatt..kjærsten min viste meg det og jeg ble rett og slett dårlig...
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #4 Skrevet 28. april 2011 Jeg spiller selv Mortal Kombat og har dermed ingen problemer med å la barna spille det. Jeg synes ikke det de blir "utsatt" for der er verre enn det de blir utsatt for i virkeligheten. Jeg er nok av den formening at spill er spill. Ang. hva de får lov til når det gjelder TV og spill, kommer helt an på personen. Det finnes så mange forskjellige fjortenåringer der ute! Mine fjortenåringer hadde glatt fått spille slike spill. 4
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2011 #5 Skrevet 28. april 2011 Nå har jeg tatt sønnen min på fersken der han og en kamerat satt og spilte mortal kombat hjemme hos oss. Det var kameratens sitt spill og jeg sente han hjem og kontaktet foreldrene uten at de ser alvore i dette. Får barna nå til dags spille hva som helst? Jeg antar det var det nyeste spillet og det har jo blitt bannet i blandt annet Australia etter hva jeg har hørt og har 18 årsgrense her. Jeg så en trailer for dette og jeg kastet faktisk opp. Blod og kropsdeler som flyr, halvnakne damer med fotballpupper og grusomme drapsmetoder som innebærer blant annet å dra ut invollene. Dette er ikke noe spill for en 14-åring, eller voksne heller om det var opp til meg, og har nå gitt han husarest i en uke og ps3 og tv-forbud i tilegg. Hvorfor følger ikke andre foreldre med på hva ungene gjør eller har regler nå til dags? Det spillet der var faktisk så voldelig og kvalmt at jeg vil nesten tro at foreldrene ikke kan være klar over hva barna faktisk sitter og spiller eller ser på tv. Sønnen min påstår nå at alle spiller slike spill, men jeg har nå litt problemer med å tro på den der "alle andre får lov". Isåfall så vet ikke foreldrene hva barna spiller, eller hva? Hva er egentlig ditt syn på saken? Vet dere hva barna spiller eller ser på tv? Hva slags regler har dere? Reglene her er å følge aldersgrensen og bry seg mindre om at andre foreldre tydeligvis forsømmer sine barn grovt uten å ha intellilgens til å forstå at de gjør det.
Fluffe Skrevet 28. april 2011 #6 Skrevet 28. april 2011 Tyisk KG. Spill er farlig,men å gi unga sine alkohol er helt greit
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #7 Skrevet 28. april 2011 reagerer like mye på din gammeldagse straff. tror folk fortsatt at unger lærer av å få husarrest? Hva med å ta en skikkelig prat med gutten om at konsekvensene for å spille slike spill, at det er en grunn til at det er aldersgrenser osv? Man lærer ikke av straff, mange setter seg i hvert fall i forsvar. 3
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2011 #8 Skrevet 28. april 2011 reagerer like mye på din gammeldagse straff. tror folk fortsatt at unger lærer av å få husarrest? Hva med å ta en skikkelig prat med gutten om at konsekvensene for å spille slike spill, at det er en grunn til at det er aldersgrenser osv? Man lærer ikke av straff, mange setter seg i hvert fall i forsvar. "Man lærer ikke av straff"? Er du mot fengselstraff for voksne også? 3
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2011 #9 Skrevet 28. april 2011 siden jeg er 15 år selv så har jeg jo selvfølgelig fått med meg at av mine jevnaldrene så får de aller, aller fleste lov til å spille slike spill. Sitter å ser på trailer for mortal kombat nå, og det er jo litt over gjennomsnittet voldelig og grafisk i forhold til mesteparten av spill, men jeg tror ikke de fleste tar skade av å se sånn. Broren på 21 min har spilt voldelige spill siden han var liten, og han er over gjenommsnittet intelligent og ansvarsfull i forholdt til mange på hans alder. Han liker ikke kriminalitet og vil bli politi, jobber også i heimvernet og tenker på å dra til Afghanistan, ikke for å drepe masse folk, men i saniteten for å hjelpe lokalbefokningen som lider på grunn av krigen. Bra eksempel på at selv etter ÅR med slike spill er han ikke forstyrret og voldelig som mange voksne frykter. jeg, som er jente, har til og med et "kvalmt" spill som er first person shooter (vinkel hvor du er skyteren), med karakterer som ligner litt på de i mortal kombat, blodige og skamferte sykesøstre, lik over alt osv. men jeg reagerer ikke på å spille det siden jeg VET at det ikke er virkelighet. Jeg kan liksom skyte mange og til og med ta et verktøy å hakke i likene sånn at blodspruten står, men selv om det er supervoldelig er det fordeom en fantastisk bra spill Det er 18års grense, men helt ærlig så driter folk langt i aldersgrensene. Jeg kjøpte det og la ikke merke til at det var aldersgrense på, og ekspeditøren hadde null problem med å selge det til meg selv om det er åpenbart at jeg ikke er 18. Mamma synes heller ikke noe i mot spillet. Og en ting jeg bare må nevne, siden jeg er tenåring selv, er at du egentlig har NULL kontroll om hva sønnen din spiller og gjør feks. på internett. Det kunne vært så mye værre, men fordeom fikk han en utrolig streng straff Hilsen ikke-skadet jente med over 5.0 i snitt og som hater vold i virkeligheten. 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #10 Skrevet 28. april 2011 "Man lærer ikke av straff"? Er du mot fengselstraff for voksne også? Det er jeg. Jeg er ikke brukeren du siterte, men. Men det er en helt annen debatt som jeg gjerne blir med på i en annen tråd.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #11 Skrevet 28. april 2011 reagerer like mye på din gammeldagse straff. tror folk fortsatt at unger lærer av å få husarrest? Hva med å ta en skikkelig prat med gutten om at konsekvensene for å spille slike spill, at det er en grunn til at det er aldersgrenser osv? Man lærer ikke av straff, mange setter seg i hvert fall i forsvar. Hvorfor mener du det? Er det noe jeg helt sikkert lærte av når jeg var lite på var det husarrest og å miste privilegier! UTEN TVIL! 1
Gjesten Skrevet 28. april 2011 #12 Skrevet 28. april 2011 Tyisk KG. Spill er farlig,men å gi unga sine alkohol er helt greit Hvem har sagt noe om at alkohol er greit? Jeg ville selvfølgelig aldri gitt barna mine det! 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #13 Skrevet 28. april 2011 Får barnet ditt se på nyhetene? Får barnet ditt se filmer som ringenes herre? Ja? /fail. 3
Gjesten Skrevet 28. april 2011 #14 Skrevet 28. april 2011 reagerer like mye på din gammeldagse straff. tror folk fortsatt at unger lærer av å få husarrest? Hva med å ta en skikkelig prat med gutten om at konsekvensene for å spille slike spill, at det er en grunn til at det er aldersgrenser osv? Man lærer ikke av straff, mange setter seg i hvert fall i forsvar. Selvfølgelig lærer man av straff. Poenget er at man må kombinere de to. Hun må selvfølgelig forklare ham hvorfor han ikke får lov til å spille det, men han må også møte konsekvenser for å gjøre noe han ikke får lov til. Det er ikke rart barna i dag løper ville når foreldre ikke tror på å straffe dem. Hva er poenget med regler da??
Gjesten Skrevet 28. april 2011 #15 Skrevet 28. april 2011 Får barnet ditt se på nyhetene? Får barnet ditt se filmer som ringenes herre? Ja? /fail. Jeg kan ikke skjønne at voksne, oppegående mennesker faktisk bruker det argumentet. Det er noe helt annet å høre om hva som skjer i verden og hvilke tiltak som blir satt inn, enn å spille et spill hvor du selv skal drepe noen på mest mulig grotesk måte. Det må du da skjønne selv også. 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #16 Skrevet 28. april 2011 Jeg kan ikke skjønne at voksne, oppegående mennesker faktisk bruker det argumentet. Det er noe helt annet å høre om hva som skjer i verden og hvilke tiltak som blir satt inn, enn å spille et spill hvor du selv skal drepe noen på mest mulig grotesk måte. Det må du da skjønne selv også. Sjønner ikke ikka oppegående mennesker kan svare på den måten! 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #17 Skrevet 28. april 2011 Poenget er at en film er ikke virkelighet,noe mer enn et spill. Hvis ikke ungen skjønner det,har du andre ting å bekymre deg for. 3
*Mocca* Skrevet 28. april 2011 #18 Skrevet 28. april 2011 Skjønner at du reagerte ja. Synes straffen var litt hard, men noe straff bør det være, samt å ta en prat om dette for at han skal innse hvorfor det har den aldersgrensen og hvorfor den bør følges. Først lo jeg litt for meg selv da du skrev at du kastet opp da du så klipp fra spillet. Så søkte jeg opp video selv og ja, jeg ble kvalm selv og jeg pleier å tåle endel voldelige spill. Hva personer som er 18+ vil gjøre er opp til dem, men jeg synes ikke dette er noe spill for en 14-åring nei. Her får man pent vente til man er 18. Bør kanskje tas opp som tema på foreldremøter/med skolen for å få spredd informasjon hvertfall til foreldrene om hva slike spill inneholder. Svært få som følger med på hva barna spiller/driver med på nettet og ellers også desverre.
Gjesten Skrevet 28. april 2011 #19 Skrevet 28. april 2011 Poenget er at en film er ikke virkelighet,noe mer enn et spill. Hvis ikke ungen skjønner det,har du andre ting å bekymre deg for. Det handler ikke så mye om å forstå at det ikke er virkelighet som det at de blir desensitivisert for vold. Forskning har vist at jo mer de blir utsatt for vold i filmer, spill o.l., jo mindre reagerer de på det. Etter en stund vurderer de volden som mildene, skaden som blir påført som mindre og de generelt reagerer mindre på det. Det er også vist en sammenheng med at de blir mer voldelige selv, muligens nettopp fordi de til en viss grad har mistet begrepet om hva slags skade som faktisk blir påført. 5
Spent... Skrevet 29. april 2011 #20 Skrevet 29. april 2011 Hei, når det kommer til internett/data spill o.l., er det svært lite du som mor kan gjøre for å forhindre at din sønn ser på/spiller/går inn på sider/spill du ikke liker. Du vet jo f.eks ikke hva han gjør hos kameratene etter skoletid? Jeg syntes du skal kjøre en "streng" linje om hva som er tillatt hjemme hos dere og fortelle ditt barn hva du syntes, men du kan aldri forhindre at han spiller det spillet hos noen andre. Om du overragerte? Nei, syntes ikke det, men det er ikke sikkert alle foreldre er enig i deg, og sånn vil det alltid være
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå