Gå til innhold

Flått og huggorm -- tips og råd

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er som kjent huggorm år i år (jippi), og huggormen er nok ikke så farlig for oss, men vil tro det kan bli ganske alvorlig om hunden blir bitt i snuta.

Noen som har opplevd dette? Vil det hovne opp? Fort? Problemer med å puste? Hva skal man gjøre? Har hørt at man kan ha med en pille, noen som vet hva det koster? Regner med jeg kan kjøpe det hos dyrlegen.

Også er den den fantastike flåtten da, som er på plass alt, i april ja... Hva bruker dere? Halsbånd? Dråper i nakken? Vi brukte sistnevnte i fjor og fant aldri noe flått. Sjekket jenvling.

Også vepsestikk, der har vi også en pille hvis hun skulle bli stukket ved snuta og hovne opp.

Lurer også på om noen vet hva man skal gjøre hvis hunden slutter å puste? Blir overopphetet osv? Vet hva jeg skal gjøre hvis et menneske slutter å puste, men ikke en hund.. :sjenert:

Noen som har noen andre tips mot alt dette farlig som dukker opp nå ved sommer halvåret? :goodbye:

Endret av **Nora**
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker Expot (dråper) på bikkja om vi skal på hytta (kryr av flått der, lite her vi bor) og har med kortisontabletter på tur, i tilfelle ormebitt. Ellers tar jeg det med ro - han har fått noen stikk og bitt av diverse, men det har gått helt fint.

Gjest Canis lupus
Skrevet

Ha alltid to tabletter med kortison tilgjengelig, gjerne i halsbåndet til hunden men pass på at den "tønna" du kjøper er vanntett før du bruker den til kortisonen dersom du har en badenymfe. Blir hunden din stukket av huggorm i foten, er det ikke nødvendig med kortison, men du må uansett dra til vetrinær umiddelbart. Hunden skal helst ikke bevege seg/gå dersom den blir stukket, så har du mulighet så må du bære hunden til bilen. Blir hunden bitt i annsiktet, halsen eller lignende så gir du kortison med en eneste gang, og bærer hunden rett til vetrinær. Kortison er livreddende førstehjelp og IKKE en kur mot huggormbitt.

Pillene koster ikke mye i det hele tatt, men hvis du skal ha denne tønnen rundt halsbåndet koster den rundt 200kr.

Mot vepsestikk bør hunden også få kortison hvis den blir stukket i snuten pga hevelsen, også til vetrinær. Blir den stukket i beinet går det som regel helt fint uten vetrinærhjelp.

Mot flått så finnes det dråper og halsbånd. Av dråper er det frontline og expot, jeg bruker selv expot til min hund. Det er også halsbånd. Halsbånd er det beste med tanke på dosen gift, men dråper er mer praktisk samt at ikke alle tåler halsbåndene (ikke dråper heller forsåvidt, men hører om fler som reagerer på halsbånd enn dråper).

Om sommeren må du alltid passe på at hunden har vann. Hvis hunden er varm, og "heit" og har vært uten vann en stund, men så nekter å drikke vann når den får det tilbudt, så MÅ du tvinge i hunden vann. Da kan du ta f.eks en imstal-flaske med tut, og putte den i siden av munnen (ved hjørnetennene). Så tar du hodet bakover og klemmer ut vann mens du holder igjen munnen så hunden ikke spytter det ut. Det igjen er livreddende førstehjelp, og du må til vetrinær da hunden må på drypp for å overleve.

• Liker 1
Skrevet

Ha alltid to tabletter med kortison tilgjengelig, gjerne i halsbåndet til hunden men pass på at den "tønna" du kjøper er vanntett før du bruker den til kortisonen dersom du har en badenymfe. Blir hunden din stukket av huggorm i foten, er det ikke nødvendig med kortison, men du må uansett dra til vetrinær umiddelbart. Hunden skal helst ikke bevege seg/gå dersom den blir stukket, så har du mulighet så må du bære hunden til bilen. Blir hunden bitt i annsiktet, halsen eller lignende så gir du kortison med en eneste gang, og bærer hunden rett til vetrinær. Kortison er livreddende førstehjelp og IKKE en kur mot huggormbitt.

Pillene koster ikke mye i det hele tatt, men hvis du skal ha denne tønnen rundt halsbåndet koster den rundt 200kr.

Mot vepsestikk bør hunden også få kortison hvis den blir stukket i snuten pga hevelsen, også til vetrinær. Blir den stukket i beinet går det som regel helt fint uten vetrinærhjelp.

Mot flått så finnes det dråper og halsbånd. Av dråper er det frontline og expot, jeg bruker selv expot til min hund. Det er også halsbånd. Halsbånd er det beste med tanke på dosen gift, men dråper er mer praktisk samt at ikke alle tåler halsbåndene (ikke dråper heller forsåvidt, men hører om fler som reagerer på halsbånd enn dråper).

Om sommeren må du alltid passe på at hunden har vann. Hvis hunden er varm, og "heit" og har vært uten vann en stund, men så nekter å drikke vann når den får det tilbudt, så MÅ du tvinge i hunden vann. Da kan du ta f.eks en imstal-flaske med tut, og putte den i siden av munnen (ved hjørnetennene). Så tar du hodet bakover og klemmer ut vann mens du holder igjen munnen så hunden ikke spytter det ut. Det igjen er livreddende førstehjelp, og du må til vetrinær da hunden må på drypp for å overleve.

Min katt tåler verken halsbånd eller dråper. Har prøvd både Frontline og dråper fra dyrebutikken. Har aldri hørt om Expot.

Hvor får man kjøpt det? Vet at dyrlegen min kun har Frontline.

Jeg hadde en hund en gang som ble bitt rett under snuta av huggorm. Dette ble ikke oppdaget før noen dager etterpå. Da så jeg at han var hoven og hadde to bitte små hull. Tok han rett til dyrlegen, fikk medisiner og heldivis gikk det bra. Dyrlegen var ikke i tvil om at det var huggorm.

Det er ikke alltid så lett å oppdage at de blir bitt. Jeg kan ikke huske han pep noen av de gangen vi gikk i skogen. Han virket helt som vanlig.

Gjest Canis lupus
Skrevet

Min katt tåler verken halsbånd eller dråper. Har prøvd både Frontline og dråper fra dyrebutikken. Har aldri hørt om Expot.

Jeg hadde en hund en gang som ble bitt rett under snuta av huggorm. Dette ble ikke oppdaget før noen dager etterpå. Da så jeg at han var hoven og hadde to bitte små hull. Tok han rett til dyrlegen, fikk medisiner og heldivis gikk det bra. Dyrlegen var ikke i tvil om at det var huggorm.

Det er ikke alltid så lett å oppdage at de blir bitt. Jeg kan ikke huske han pep noen av de gangen vi gikk i skogen. Han virket helt som vanlig.

Er jo såklart vannskelig å vite hvis hunden blir bitt, dersom den flyr inni skogen og det ikke hovner noe særlig. Men dersom du ser det, eller at hunden hovner opp fort, så er det kortison for alle penga..

Expot får du hos vetrinær. Er litt dyrt, betalte vel 500kr for 6 doser (som varer da i ca 6-7 mnd). Vet ikke om den finnes til katt vel og merke, på min expot står det at den IKKE skal brukes på katt, men kan være de har en egen for katter. Hvis ikke så har noen dyrebutikker slike urte-halsbånd som er utrolig effektivt for mange. Har ikke prøvd det selv, men hørt mange positive ting om i hvertfall trixie sine røde halsbånd. De er litt mildere enn de hos dyrlegen ettersom at de ikke gir ut den giften (dyrebutikker har ikke lov til å selge frontline, expot og det ene halsbåndet.).

Skrevet

Leste litt om expot nå og du har rett. Det må ikke brukes på katt. De kan faktisk bli så syke at de må avlives.

Urtehalsbånd har jeg prøvd. Pelsen falt av med det også. Kom tilbake så fort jeg tok halsbåndet av. Trixie sitt har jeg ikke prøvd. Kanskje det blir neste.

Da må jeg lete videre :)

Skrevet

Expot er kraftige saker og skal kun brukes på hund, og da helst hunder med litt størrelse. Jeg bruker Frontline på den minste hunden, som veier rundt 7 kg - like mye som katten her.

Har aldri hatt behov for noe alternativ til Frontline på katten, men det er jo veterinæren din sin jobb å svare på sånt.

Ellers finnes det urteblandinger som hjelper mot flått, og en liten dings man fester i halsbåndet som gir fra seg ultralyd; SKUDO heter den, virker i ett år fra den blir aktivert.(effektiv, har prøvd den på hund).

Skrevet

Expot er kraftige saker og skal kun brukes på hund, og da helst hunder med litt størrelse. Jeg bruker Frontline på den minste hunden, som veier rundt 7 kg - like mye som katten her.

Har aldri hatt behov for noe alternativ til Frontline på katten, men det er jo veterinæren din sin jobb å svare på sånt.

Ellers finnes det urteblandinger som hjelper mot flått, og en liten dings man fester i halsbåndet som gir fra seg ultralyd; SKUDO heter den, virker i ett år fra den blir aktivert.(effektiv, har prøvd den på hund).

Skudo hadde vært noe for min katt som ikke tåler noe som helst :)

Jeg leste litt om det her. Det står at det kommer en tikkende lyd. Det må jo være veldig irriterende for katten å høre på stakkar?

Skrevet

Skudo hadde vært noe for min katt som ikke tåler noe som helst :)

Jeg leste litt om det her. Det står at det kommer en tikkende lyd. Det må jo være veldig irriterende for katten å høre på stakkar?

Jeg tror dyr har en annen evne enn oss mennesker til å sile inntrykk gjennom sansene, så jeg tror ikke det er noen plage for dem. Blir som å ha en svakt tikkende klokke rundt halsen. Jeg var mer skeptiske til ultralyden, men den skal visst heller ikke ha noen innvirkning på dyret.

Og den er ganske liten (2-3cm i diam), så den fungerer nok fint på pus. Bortsett fra at jeg ikke bruker halsbånd på katten, fordi jeg er redd han setter seg fast. Men flåttangrep er et verre alternativ.

Skrevet (endret)

Det er som kjent huggorm år i år (jippi), og huggormen er nok ikke så farlig for oss, men vil tro det kan bli ganske alvorlig om hunden blir bitt i snuta.

Noen som har opplevd dette? Vil det hovne opp? Fort? Problemer med å puste? Hva skal man gjøre? Har hørt at man kan ha med en pille, noen som vet hva det koster? Regner med jeg kan kjøpe det hos dyrlegen.

Også er den den fantastike flåtten da, som er på plass alt, i april ja... Hva bruker dere? Halsbånd? Dråper i nakken? Vi brukte sistnevnte i fjor og fant aldri noe flått. Sjekket jenvling.

Også vepsestikk, der har vi også en pille hvis hun skulle bli stukket ved snuta og hovne opp.

Lurer også på om noen vet hva man skal gjøre hvis hunden slutter å puste? Blir overopphetet osv? Vet hva jeg skal gjøre hvis et menneske slutter å puste, men ikke en hund.. :sjenert:

Noen som har noen andre tips mot alt dette farlig som dukker opp nå ved sommer halvåret? :goodbye:

Ang huggormbitt og hund .Viktigste er at du holder deg rolig, slik at bikkja ikke blir mer stresset av deg.Om du kan ,bær hunden til nærmeste vetrinær så fort du kan.Kortisontabletter er nå omdiskuterthos vetrinærer,da det ikke er funnet noen konkrete bevis på at kortison faktisk hjelper mot bitt.

Tidligere anbefalte man prednisolontabletter. Nyere forskningsresultater fra flere land viser at prednisolon ikke har noen dokumentert effekt. I en undersøkelse ble det påvist økt dødelighet som følge av kortisonlignende preparater (f eks prednisolon). Hunden vil også kunne utsettes for mer bevegelse som fører til at giften sprer seg raskere i kroppen. Bruk av slike tabletter kan gi en falsk trygghetsfølelse.Fra agria

Ved et bitt :

Ta hunden til veterinær så raskt som mulig.

Hunden bør holdes mest mulig i ro. Bevegelse gjør at giften sprer seg raskere i kroppen.

Små hunder bør bæres.

Store hunder som du ikke klarer å bære, bør gå sakte.

Senvirkninger kan oppstå i form av nyreskader etter 14 dager eller senere. Dette er sjelden dersom hunden får veterinærbehandling. Symptomer på nyreskader er at hunden drikke mye og blir slapp.

Kilde: Veterinær og førsteamenuenis ved Institutt for produksjonsdyr, Norges Veterinærhøgskole, Ragnar Thomessen.

Om hunden slutter å puste pga bitt,så lukker du munnen på den ,sett så din munn over hundens snute .

Blås til du ser at hundens brystkasse hever seg.Tilpass luftmengden etter hundens størrelse.

Gjenta 10 ganger og blås inn hvert tredje sekund (20ganger pr.minutt)

Kontroller at hunden puster.

Hvis ikke,fortsett munn til munn (snute) mens du reiser til vetrinær

Vedrørende Flåtten,om du bor et sted det mindre antall flåttfaan,så kan du bruke edikk 5% (hvit) 1 del blandes med 3 deler vann i en sprayflaske.Dette sprayes på hunden rett før du går ut.

Sitronella olje (fåes på apotek) kan du dryppe på en bomulldott og gni over pelsen og buk. Lukta er sterk og noen hunder liker den ikke.Den beskytter mot tuneflue og flått

Ellers blir det opp til deg om du velger dråper eller halsbånd. Selv bruker vi ingenting da det er lite flått her,men innimellom bruker vi edikk på lengre turer.

Overopphetning :

symptomer er økt puls og pusteproblemer

bleke eller misfargede slimhinner

brekninger ,diare

uro ,forvirring,kramper

høy kroppstemperatur ( du burde vite din hunds normale temp.)

Bevsistløshet

Det du skal gjøre er :

flytt hunden til et svalt ,skyggefullt område

legg hunden i lunket vann eller spyl den med en hageslange (pelsraser = spyl buken først!)

stopp nedkjøling og tørk hunden når kroppstemperatur kommer ned mot 40grader

få hunden til å drikke

Frakt hunden til vetrinær.

Endret av Kårky
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Overholder du båndtvangen er sansynligheten liten for at hunden din blir bitt, så sett band på dyret og gummistøvler på deg selv så er det ingen fare.

AnonymBruker
Skrevet

Overholder du båndtvangen er sansynligheten liten for at hunden din blir bitt, så sett band på dyret og gummistøvler på deg selv så er det ingen fare.

Nå er det orm utenfor båndtvangperioden også da.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Det er sant. Kommer an på hvor du bor og hvor lang båndtvangsperioden er også. Her er den til midten av november.

Skrevet

Desverre har ikke huggormen forbud mot å ligge midt i stier, rett bak en sten osv.. Hadde kobbel på min valp, men orm lå 3cm utenfor stien, så da hjalp det lite at hunden var i bånd.. Heldigvis slapp vi bitt! Men ekkelt var det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ofte holdt på å tråkke på orm som ligger midt i stien og har ikke båndtvang så vidt jeg vet..........

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Kom deg hjem og få på deg bånd og gummistøvler, da blir du uovervinnelig!

Skrevet

Nå lurte TS strengt tatt hva hun skulle gjøre HVIS hunden ble bitt, ikke hvordan hun skulle unngå orm...

Skrevet

hvorfor skal hun ha på bånd? Det er ikke bekreftet at bånd gir beskyttelse mot bitt :hund:

*sorry jeg MÅTTE bare :P * :legrine:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...