Gå til innhold

En eller to katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg har i lengre tid snakket om å få oss katt(er), og nå er det da på tide.

Vi har snakket om både det å ha en katt og det å ha to, ute eller inne, tanker rundt forsikring, mat, plassering av kasse osv.

Men vi er da ikke helt enig om en eller to katter. Mannen ser ikke bort ifra at vi på ett senere tidspunkt skaffer en katt til (han vil ha en nå), men jeg har blitt fortalt at det kan blir problemer med territoriefølelsen til den allerede hjemmevante katten i så tilfelle.

Det må også nevnes at det ikke er kattunger vi skal ha, det blir adopsjon av voksne katter det her, da vi begge jobber 100% og ikke kan være hjemme med en liten kattunge den anbefalte tiden. Plass er det vel til to mener jeg, boligen er på ca 60 kvm, med skog og mark utenfor.

Ser at det er fordeler og ulemper med begge valg, så setter pris på innspill.

Videoannonse
Annonse
Gjest SelvesteTerese
Skrevet

Hei, om du bare gir det litt tid, pleier det å ha to katter fungere kjempefint! :)

Jeg hadde katt fra før som jeg fikk fra dyrebeskyttelsen, og en uke etterpå hentet jeg en katt til, riktig nok en kattunge men alikevel. I begynnelsen vurderte jeg å finne et nytt hjem til en av dem, for jeg trodde aldri det skulle funke! De kunne ikke være i samme rom engang.

Men etter en uke sammen var de bestevenner, de lå sammen i sofaen og koste, og løp etter hverandre og lekte.

Dette var i en leilighet på 46 kvm og de hadde det helt topp! :)

Skrevet

Jeg fikk først en kattunge, så tre år senere adopterte jeg en kattunge til. Jeg skal ikke lyve og si at de er perlevenner, men de tolererer hverandre og leker masse. Men ligge sammen i en ball gjør de ikke. Nå i fjor overtok jeg en pus på 9 år, og hun er perlevenner med de jeg har fra før. Det viktigste for hun jeg fikk først er at hun må vise de andre og oss at hun er sjefen for flokken.

Skrevet

Tror nok det kommer helt an på kattene. Som oss mennesker er jo kattene noe forskjellig, og en katt er mer tolerant enn en annen. Noen takler en slik situasjon kjempefint, andre ikke. Man må nesten bare prøve og se.. Lykke til, med pus(ene) :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror absolutt det er best med to katter :) Jeg har alltid hatt to katter i gangen. Det har som regel vært mor og sønn (steriliserte katter). Og er det noe jeg anbefaler, så er det det! De har et så bra forhold! Det funker sikkert også med to andre katter om du får dem samtidig :) Det er bra for kattene, tror jeg, for de ligger ofte og sover sammen, de vasker hverandre og står utenfor døra og venter når vi kommer hjem - sammen. De er utekatter. Det vil si, de får være inne også, men de er ikke innekatter.

Jeg synes ikke noe om innekatter... spesielt ikke hvis dere har skog og mark rett utenfor huset :) Det er jo topp for kattene! Skal dere ikke skaffe dere to litt store kattunger, da? Som har vokst opp sammen? Dere trenger ikke være hjemme fra jobb for det, vettu :)

• Liker 1
Skrevet

Det blir utekatt(er) uansett, siden vi bor såpass bra til. :)

Hvem vet, ikke godt å si hvilke katt(er) som velger oss når vi kommer til DB

Skal se det kommer to som de vil plassere ut sammen som bestemmer seg for at de vil reise med oss. :fnise:

Gjest Lille-pus
Skrevet

:)

Om dere sier fra at dere kan ta to så ser jeg ikke bort fra at dere "fykende fort" kan komme til å bli presentert for to som er bestevenner og ikke skal/bør skilles :fnise:

Tar sjansen på å gratulere på forhånd her nå ! :)

Og Nique; tusen, tusen takk for at dere vil gi noen en ny sjanse :dagens-rose:

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet ikke hvor lur ide dt er å skaffe seg en voksen katt nå, også en annen voksen katt og 1-2 års tid. Det KAN gå bra, men det kan også gå skikkelig dårlig.

Jeg har alltid vært vant til å ha en katt, men når jeg skaffet meg den største av de kattene jeg har nå, så visste jeg at han var vant til å bo i et hus med rundt 4-5 andre katter. Jeg tenkte "Stakkars lille pusen min som kommer til å bli så ensom", så når ei vi kjente hadde en gravid katt, så sa jeg at jeg ville ha en kattunge. Så forsåvidt at min største katt elsket å være alene, og ble som en kattunge, hehe.. Vel, kattungen kom, og det var litt vanskelig for den største til å begynne med. Men etter at han dytter henne litt rundt, og viste hvor skapet skulle stå så taklet de hverandre, og etter noen måneder så lå de i ball, og følger etter hverandre hele tiden.

Jeg ville nok ha skaffet med to voksne katter med en gang, som gjerne kjenner hverandre. Det er virkelig ikke noe stor forskjell for dere som eiere på en eller to katter. :)

Skrevet

Vi har to katter og når vi ser hvor mye selskap de har i hverandre kommer vi aldri til å ha bare én igjen. Vi startet med den ene som var 6 år før vi fikk den andre (da 12 uker gammel, begge er forøvrig hunnkatter) og det gikk veldig bra. Hvorvidt det pleier å gå greit å adoptere to voksne katter vet jeg ikke, men der er i allefall så fint å vite at kattene mine har selskap i hverandre og ikke minst har jo vi også mye glede av begge to. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok også gått for to katter. Dyrebeskyttelsen har som oftest noen katter som går veldig godt i lag, nesten som bestevenner, og det er jo kjempekoselig å adoptere bestevennene ;)

• Liker 3
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Skal avgårde og hente katt i dag, og i går var det innkjøpsdag av utstyr.

Utgangspunktet er en katt og har da følgende;

Kattedo +sand

Mat- og vannskåler

Transportbur/boks

Mat

Litt kattesnacks (for bestikkelser i begynnelsen :fnise: )

En leke

Ett kloremøbel m/hule

Utstyr til stell tenkte vi å ta etter anskaffelse, da vi ikke helt vet hvilke katt det blir ennå. Noe som da er glemt?

Gleder meg :nigo:

Endret av Nique
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken leke? :hoppe:

Det som er så fint med katter, er at de kan leke med hva som helst. Her i huset var en dorull med tau på supermorsomt i begynnelsen :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Hvilken leke? :hoppe:

Det som er så fint med katter, er at de kan leke med hva som helst. Her i huset var en dorull med tau på supermorsomt i begynnelsen :fnise:

Har gått for noe så enkelt som en tøy-mus med en liten bjelle i enden av halen, fancy skjønner du :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

:fnise: så koselig. Pusen blir sikkert kjempefornøyd :hjerte:

Vet du hvor gammel katten er, eller skal dere velge der inne?

Skrevet

Det eneste vi vet så langt, er at det blir en voksen katt. Har sett på noen, men det kommer litt ann på hvem av dem som velger oss hvis du skjønner :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja ser den. Min katt valgte meg da jeg kom, hun hang opp etter ute-gitteret :rodme:

Masse lykke til og gratulerer med pusekatt når den er i hus :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja ser den. Min katt valgte meg da jeg kom, hun hang opp etter ute-gitteret :rodmer:

Masse lykke til og gratulerer med pusekatt når den er i hus :)

Skrevet

Mannen og jeg har i lengre tid snakket om å få oss katt(er), og nå er det da på tide.

Vi har snakket om både det å ha en katt og det å ha to, ute eller inne, tanker rundt forsikring, mat, plassering av kasse osv.

Men vi er da ikke helt enig om en eller to katter. Mannen ser ikke bort ifra at vi på ett senere tidspunkt skaffer en katt til (han vil ha en nå), men jeg har blitt fortalt at det kan blir problemer med territoriefølelsen til den allerede hjemmevante katten i så tilfelle.

Det må også nevnes at det ikke er kattunger vi skal ha, det blir adopsjon av voksne katter det her, da vi begge jobber 100% og ikke kan være hjemme med en liten kattunge den anbefalte tiden. Plass er det vel til to mener jeg, boligen er på ca 60 kvm, med skog og mark utenfor.

Ser at det er fordeler og ulemper med begge valg, så setter pris på innspill.

Hei,jeg ville uten tvil valgt 2 katter :)

Det har jeg hatt, og de hadde mye selskap i hverandre..

Det var veldig greit om jeg skulle bort en helg, og noen skulle innom og mate/kose med de så følte jeg uansett at de ikke var alene..de hadde hverandre!

Skrevet

Det eneste vi vet så langt, er at det blir en voksen katt. Har sett på noen, men det kommer litt ann på hvem av dem som velger oss hvis du skjønner :)

Pusen min valgte absolutt ikke meg! :lol:

Var å hentet henne på omplasseringen. Alle de andre kattene var helt ville når vi kom inn der. Strøyk seg og malte og skulle vise seg frem. Snuppa satt i et bur i et hjørne for seg selv om bare skulte på oss. Men jeg hadde sett bilde av henne på forhånd og avtalt at jeg skulle ha henne. Skal si jeg tenkte mitt når vi sto der og hun var så uinteressert.

Men, hun var nok bare litt sjenert eller skeptisk stakkars. Hun er nemlig verdens beste lille skapning, hun reddet faktisk livet mitt en gang :)

ALtså, katten trenger ikke alltid å velge deg, de kan være sjenerte de også!

Og en ting til, herlig at dere velger å gi en katt som trenger det et nytt hjem! :hjerte:

Skrevet

Min har det mye bedre etter at det kom en til i hus. Hun løper mye mer rundt, leker og koser med nypusen. Selvom hun absolutt ikke vil innrømme for oss at hun liker han, hun skal nemlig være egen og alene og ingen skal komme her å si at hun trenger selskap nei :fnise:

Anbefaler to for kattenes skyld :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...