Gå til innhold

Vold og angst på sykehjemmet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

En nær slektning av meg i slutten av 80 årene ble for et par uker siden utsatt for

voldt ved at en eldre mann kom inn på min slektning sitt rom. Bestemoren min prøvde å

jage han ut, men da dyttet den eldre mannen hun slik at hun falt i bakken og ble liggende

der å skrike. Etterhvert fikk pleierne hun opp, men etter det så har hun slitt med angst

og føler at hun ikke er trygg med mindre det er noen fra familien der.

Vi i familien hadde blitt lovet at hun skulle få et nytt rom så fort det ble "utskiftning" (mao noen må dø først). For et par dager siden så døde en eldre pasient der som hadde et større rom og langt fra plageånden, og vi i familien tenkte at endelig så fikk vår slektning være trygg på sine eldre dager.

Min onkel var i møte med lederen for gamlehjemmet i dag, men han fikk da beskjed om at hun ikke skulel få nytt rom likevel. Det var andre hensyn som måtte tas mer alvorlig, nemlig at de større rommene skulle bli forbeholdt de eldre som trente "heis" til å komme seg opp.

Hva i all verden skal vi gjøre nå? Hele familien er helt ute av seg og vi bekymrer oss for bestemor/mor/kone hver dag.

Setter utrolig stor pris på fornuftige innspill.

Endret av Pårørende
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, så trist å høre. Jeg regner med at den eldre mannen som kom inn på rommet til din bestemor er dement. Jeg vet ikke om dette er en skjermet avdeling, men det høres ut til at denne mannen hører hjemme på en slik avdeling.

På en vanlig avdeling er det som oftest så lite personale at det blir umulig for dem å holde øye med alle pasientene til en hver tid.

Jeg synes at personalet ved sykehjemmet burde vurdere å flytte denne mannen til en skjermet avdeling.

Skjønner argumentet for at pasienter som trenger heis må ha de største rommene, men jeg synes det bør være mannen som bør flytte, ikke din bestemor.

Håper det ordner seg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner dere veldig godt,det må være en vannskelig situasjon! Jeg er enig med innlegget over her hvor det står at han må være dement, og han burde vært på dementavdeling (hvis ikke det er det de bor på allerede da)

Jeg håper dere respekterer og forstår argumentet dere fikk ang det at de store rommene må gå til de som trenger heis! Det er veldig veldig viktig å prioritere helsem til de ansatte!

Kan ikke bestemor bare låse døren sin da?

Skrevet

Vet ikke helt om den eldre mannen er dement. Han vet akkurat hva han gjør, f.eks så titter sitter han å lurer bak døra for å se om min bestemor er alene eller ikke.

Nei, det er ikke lås på døra, men vi i familien regner med å få ordna det i løpet av neste uke.

Skrevet

Forferdelig situasjon, og jeg forstå gode din bestemor som er redd.

JEg vil tro at denne mannen har en demens, det er jo ikke vanlig å dytte mennesker slik at de faller. Selv om han går rundt, kanskje prater rimelig greit også og virker klar kan det godt være en kognetivsvikt som gjør at han handler slik som han gjør.

At det er vanskelig å bytte rom skjønner jeg også. Om sykehjemmet har få store rom må nesten disse være forbeholdt de som trenger hjelpemidler som heis; ganske enkelt fordi det blir for trang på små rom.

Den første løsningen som slår meg er nettopp lås på døren, slik at din bestemor kan være sikker på å være i fred når hun er på rommet. Håper det ordner seg snart slik at hun kan føle seg trygg igjen.

Skrevet

Mange demente kan virke oppegående, men har "skjulte" psykiatriske lidelser. Akkurat som yngre mennesker.

Voldsmannen burde vært på skjermet avdeling. Dessverre er det for få plasser til at alle havner der de burde.

Punkt 1 burde være å få lås på døren.

Punkt 2 ikke slutt med forespørsler om flytting

Punkt 3 skriv brev og fortell historien deres til ledelsen på stedet, i kommunen, storting og til ansvarlig statsråd. De er pliktige til å svare.

Skrevet

Må bare si tusen takk for støtten på vegne av familien:)

Vi har vurdert å innkalle advokat med på møtet eventuelt engasjere MinHelsebank hvis

det ikke order seg snarest.

Det med å eventuelt skrive brev til kommunen, statsråden etc er også en lur ide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...