Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #101 Skrevet 6. november 2003 det er mange selverklærte feminister som ikke respekterer andre meninger i disse sakene. det er mulig du har møtt noen som kalte seg feminister som ikke respekterte dine meninger, så gir det vel ikke deg rett til å skjære alle over en kam "feminster respekterer ikke andres meninger" er et utsagn jeg tror du skal ha store problemer med å forsvare Skjønner du hvor jeg vil? egentlig ikke.. synes du høres litt forutintatt og fordømmende ut, jeg.. (men det er sikkert bare noe jeg synes.. )
Jen Skrevet 6. november 2003 #102 Skrevet 6. november 2003 Frihet betyr at man også skal ha mulighet til å bestemme om man vil ta en abort eller ikke. Når det er snakk om abort... Jeg har det inntrykk at det ofte er kvinnens valg å få barnet, men det blir abort fordi mannen ikke vil. Kjenner tre som har opplevet det, to var gift. Så i praksis er det ikke bare så enkelt som at det er kvinnens valg. Jeg er for selvbestemt abort, men jeg ser klart at dette faktisk kan brukes til å presse mange kvinner som ikke ville tatt abort til å gjøre det, og skjønner godt de "feministene" som kan være mot selvbestemt abort av den grunn. Det kan være like ille å bli tvinget til å ta abort som å bli tvinget til å føde. Det finnes jo prevensjon for de som ikke vil ha barn. Kanskje strengere abortregler fikk folk til å være mer forsiktige? Kanskje det ville forsvare kvinnens rett til å bære fram et barn hun ønsker seg? Ikke vet jeg. Sorry, dette var en avsporing.
Nilma Skrevet 6. november 2003 #103 Skrevet 6. november 2003 det er mulig du har møtt noen som kalte seg feminister som ikke respekterte dine meninger, så gir det vel ikke deg rett til å skjære alle over en kam Som du selv siterer, så har jeg skrevet "mange" ikke "alle", så det har aldri vært snakk om å skjære alle over en kam.
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #104 Skrevet 6. november 2003 Som du selv siterer, så har jeg skrevet "mange" ikke "alle", så det har aldri vært snakk om å skjære alle over en kam. dersom du altså ikke tror dette er noe generelt (skjære alle over en kam) hvorfor nevner du det i en debatt da?? er det for eksempel særlig relevant for en debatt om abort om noen har griset til en sykehustrapp med blod i abortmotsatandens navn..?? jeg synes i alle fall at det ikke har noe med selve saken å gjøre (det er de enkeltpersonenes problem)
Arketypen Skrevet 6. november 2003 #105 Skrevet 6. november 2003 Mener du at man ikke kan kalle seg feminist med mindre man er ansatt i likestillingsombudet eller lignende :o At man må jobbe/gjøre noe aktivt ja. Som jeg har skrevet... Jeg er ikke politiker selv om jeg intr meg for politikk... Synes det er mange som setter seg selv i et lys de ikke fortjener å være i jeg.
Nilma Skrevet 6. november 2003 #106 Skrevet 6. november 2003 dersom du altså ikke tror dette er noe generelt (skjære alle over en kam) hvorfor nevner du det i en debatt da?? Er du tungnem eller bare vanskelig? Jo det er noe generelt, men det gjelder likevel ikke alle. (Generelt og universelt (alle) er ikke synonymer, skjønner du)
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #107 Skrevet 6. november 2003 At man må jobbe/gjøre noe aktivt ja. det er jo stor forskjell på å jobbe og på å gjøre noe aktivt.. feminsimen er tilstede i mine livsvalg og mine uttalelser.. derfor mener jeg at jeg gjør noe aktivt i oppstøttingen av feminsime.. ergo, jeg er feminst.. (hva mer forventer du forresten? masjering? bytte jobb for å få tittel som har noe med likestilling å gjøre?)
Arketypen Skrevet 6. november 2003 #108 Skrevet 6. november 2003 Man trenger ikek være ansatt for å jobeb vel? Jeg mener å være med å bidra til at man skal nå målet. Gjøre en innsats. Da syns jeg ikke at å ha sine meninger er nok. Man må gjøre noe med dem.
Glitterchick Skrevet 6. november 2003 #109 Skrevet 6. november 2003 Jeg er for selvbestemt abort, men jeg ser klart at dette faktisk kan brukes til å presse mange kvinner som ikke ville tatt abort til å gjøre det, og skjønner godt de "feministene" som kan være mot selvbestemt abort av den grunn. Det kan være like ille å bli tvinget til å ta abort som å bli tvinget til å føde. Absolutt. Men hvis mannen din sier at han ikke vil ha barnet så er det ingen som TVINGER deg til å følge hans ønsker. Men hvis det ikke var mulighet for selvbestemt abort så hadde du blitt TVUNGET til å føde barnet. Og tilbake til Nilma, du forventer at feminister skal være åpne for dine valg, men du skal ikke være åpen for andres valg til å kunnet a en abort? Å arbeide for kvinners likestilling og frigjøring trenger jo ikke å være aktivt med i utvalg og grupperinger som jobber bare for kvinners rettigheter. Du jobber også for likestilling hvis du f. eks. ikke godtar selv at du skal ha mindre lønn enn en mann som gjør samme jobben. Greier man å gjøre sin situasjon mer likestilt oppdrar man i samme slengen mange andre til å følge de samme eksemplene.
Jen Skrevet 6. november 2003 #110 Skrevet 6. november 2003 Absolutt. Men hvis mannen din sier at han ikke vil ha barnet så er det ingen som TVINGER deg til å følge hans ønsker. Men hvis det ikke var mulighet for selvbestemt abort så hadde du blitt TVUNGET til å føde barnet. /quote] En sak har alltid mange sider. Man kan også se på det slik at om det hadde vært vanskeligere å få abort ville kanskje mange menn (og kvinner) bli TVUNGET til å være mer påpasselige med prevensjon, slik at færre kvinner slapp å bli TVUNGET til abort.
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #111 Skrevet 6. november 2003 Er du tungnem eller bare vanskelig? usakelig kommentar.. det jeg forsøker er å få klart fram hva du mener.. (slik at jeg kan få virkelige muligheter til å motdebatere det) Jo det er noe generelt' date=' men det gjelder likevel ikke alle. (Generelt og universelt (alle) er ikke synonymer, skjønner du)[/quote'] så du mener altså at det er generelt for feminister at de ikke har respekt for andres meninger (det var jo det jeg trodde i førsteomgang.. ) dette kan jeg selvfølgelig ikke nekte deg å tro.. men det faller i grunnen på sin egen urimelighet.. -det du forsøker å få fram er enkelt å greit en fordom! (en ubegrunnet antakelse)
VesleBråka Skrevet 6. november 2003 #112 Skrevet 6. november 2003 Jeg er feminist, og for meg betyr det at jeg synes jenter har like mye rett til å ta plass i samfunnet som gutter, de har rett til å være seg selv uten nødvendigvis å måtte tilpasse seg menns mønstre. Frihet til å leve ut sin personlighet, frihet til å gjøre hva man selv vil med sitt liv. Ikke minst solidaritet med kvinner i andre land som ikke nyter samme grad av frihet som vi gjør her. Jeg synes Ottar mest av alt skader kvinnesaken med sine ekstreme synspunkter, hårete legger og anti-alt. De tagger "vanlige" feminister til å bli uspiselige.. veldig synd. Den klassiske "du er feminist fordi du hater menn, du hater menn fordi du ikke får deg en mann du som er stygg og feit". Alt det er jo helt feil. Skulle ønske Ottar ble lagt ned.. Hørte forresten en fyr på radioen idag som snakket på vegne av kvinner som har tatt abort, de hadde fortalt ham at abort var styggedom, de var skikkelig traumatiserte av det og ville ikke at noen andre skulle gå igjennom det samme.. SELVFØLGELIG er det traumatiserende hvis du har noen som forteller deg hver dag at du har myrdet ungen din! Det blir hva du gjør ut av det..
mellom Skrevet 6. november 2003 #113 Skrevet 6. november 2003 Jeg synes Ottar mest av alt skader kvinnesaken med sine ekstreme synspunkter, hårete legger og anti-alt. De tagger "vanlige" feminister til å bli uspiselige.. veldig synd. Den klassiske "du er feminist fordi du hater menn, du hater menn fordi du ikke får deg en mann du som er stygg og feit". Alt det er jo helt feil. Skulle ønske Ottar ble lagt ned.. Hva har hårete legger og mannehat med feminisme å gjøre? Tror du virkelig helt seriøst at Ottar er sånn? At alle kvinnene hater menn, at de er anti alt og ikke får tak i menn og er stygge og feite? Det var voldsomt synes jeg. Skjønner du ikke at det er menn som stort sett begynner å mene dette? Som begynner denne stigmatiseringen, som så mange kvinner frykter å bli identifisert med (med rette) - men er den riktig? Dette er tatt fra Ottar sine sider: I begrepet feminisme ligger en innsikt om at kjønns sosiale betydning kan forandres, og en vilje til å politisere denne innsikten for å kunne gjennomføre endringer. Det innebærer å fokusere på samfunnsmessige forhold som legger rammer for våre valgmuligheter som kvinner og menn. Feminisme er å se mønstre for hvordan kjønn og makt henger sammen. Jeg identifiserer meg ikke i det hele tatt med Ottar, og forsvarer ikke deres utspill, det må de gjøre selv - men jeg misliker sterkt enhver form for historieforfalskning. Og det påståtte mannehatet har jeg aldri sett noe til. Forakt for at vi lever i et patriarkat ja, men det er noe helt annet.
Gjest lekebøll Skrevet 6. november 2003 #114 Skrevet 6. november 2003 Arketypen/Lasselulle: definèr "arbeider"!
Arketypen Skrevet 7. november 2003 #115 Skrevet 7. november 2003 Lekeball.... du.. jeg har skrevet så mye om hva jeg legger i ordet at det orker jeg ikke... er motstander av å gjenta meg selv mer enn fem ganger... 8) Les det som står , ikek heng deg opp i deler/elementer...
CeNedra Skrevet 7. november 2003 #116 Skrevet 7. november 2003 Jeg er enig med at Ottar i blant gjør mer vondt enn bra. Feks at de har demonstrert ved ulike tilfeller der det feks åpnes sexbutikker eller lignende. Dessuten om jeg ikke helt tar feil demonstrerte de på studentersamfundet da det ble arrangert sexdag. Jeg syntes de istedet for å demonstrere mot objektivisering av kvinnen driver og fordommer kvinner som at vi ikke kan velge selv. usj, skulle skrevet lengre innlegg akkurat nå, men må på jobb.
mellom Skrevet 7. november 2003 #117 Skrevet 7. november 2003 Jeg er enig i det cnedra - det skrev jeg også for fem sider siden men synes at det er lang vei fra å være uenige til å nærmest verbalt kveste dem som kvinner.
CeNedra Skrevet 7. november 2003 #118 Skrevet 7. november 2003 ja, enig. De gjør vel noe positivt og noe negativt, noen av dem ser mer mandige ut enn andre og andre av dem ser mer kvinnelige ut enn andre. De er vel en gjeng forskjellige personer også dem vel.
Gjest lekebøll Skrevet 7. november 2003 #119 Skrevet 7. november 2003 Lekeball.... du.. jeg har skrevet så mye om hva jeg legger i ordet at det orker jeg ikke... er motstander av å gjenta meg selv mer enn fem ganger... 8) Les det som står ' date=' ikek heng deg opp i deler/elementer... [/quote'] Poenget mitt er igrunnen ikke hvordan du definerer ordet "arbeider" AT, men at du tar feil... Ihvertfall at jeg mener det du sier ikke henger på greip. Jeg mener en kvinne kan "arbeide" vel så godt som feminist ved å være den hun er, det vil si; si hva hun mener, gjøre det hun står for, og dele dette med omverdenen. Jeg har ikke mer respekt for en person som har et medlemskort.
Crazee Skrevet 7. november 2003 #120 Skrevet 7. november 2003 Når det gjeld Ottar, så finn me vel all slags kvinner der. Det som er så dumt, er at når dei får oppslag i media, så er det gjerne på grunn av handlingar eller utsegn som kan vera "mindre heldige" med tanke på synspunkt mange har gitt uttrykk for her. Media likar slikt. Synspunkt som blir gitt uttrykk for i denne tråden er ikkje spennande eller kontroversielle nok til å gi oppslag - og dermed blir ikkje positive ting så lett lagt merke til. Når det gjeld å arbeide for saka for å kalla seg feminist, så må ein det - utan at det betyr medlemskap i ein organisasjon eller anna organisert arbeid. På same måte som ein kan driva politisk arbeid utan å vera medlem i eit politisk parti. Ein må berre gjera noko, i motsetning til ikkje å gjera noko (t.d. lata ting skura og gå, ikkje stå for meiningane sine, ikkje bry seg om diskriminering osv.)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå