Arketypen Skrevet 5. november 2003 #62 Skrevet 5. november 2003 jeg sympatiserer med målene og standpunktene, men... kan en mann VÆRE feminist egentlig?...
:-) anna Skrevet 5. november 2003 #63 Skrevet 5. november 2003 Lasse da!!! Klart du kan!!! Diskriminering handler da ikke bare om den som blir diskriminert mot. Det handler om hva slags samfunn man ønsker å ha!!! Si det nå: "Jeg heter Lasse, og jeg er feminist"
mellom Skrevet 5. november 2003 #64 Skrevet 5. november 2003 Jeg er enig i at en feminist er noen som aktivt er det, Arketypen - men for meg betyr det mer det å være meg selv - og å kreve å få være det, enn det å gå ut å demonstrere min feminisme. Og det er ikke alltid like enkelt. For det å IKKE følge opp et typisk kvinneideal krever sin kvinne. (Her holdt jeg på å taste inne et emoticon for å forsikre om at jeg ikke er så hard eller alvorlig når jeg skriver, snakk om metapost).
Gjest lekebøll Skrevet 5. november 2003 #65 Skrevet 5. november 2003 Kom frem fra skapet nå Lasse! Jeg vil også kalle meg feminist (faktisk, etter denne tråden) uten å absolutt måtte jobbe aktivt for det annet enn i hva jeg selv tenker, gjør og sier.
CeNedra Skrevet 5. november 2003 #66 Skrevet 5. november 2003 Finnes det et ord for at man er for likestilling og likhet for begge kjønnene. Sånt at man hverken er feminist eller "manneist" men heller personist eller likestillist? syntes det høres litt sånt bedre ut.
mellom Skrevet 5. november 2003 #67 Skrevet 5. november 2003 Humanist? Nei, jeg vet ikke - men Ibsen sa noe om det, har ikke sitatet, men han svarte en gang noe sånt som (i forbindelse med Et Dukkehjem) at han ikke var opptatt av kvinnesak, men av menneskesak.
Gjest lekebøll Skrevet 5. november 2003 #68 Skrevet 5. november 2003 Finnes det et ord for at man er for likestilling og likhet for begge kjønnene. Sånt at man hverken er feminist eller "manneist" men heller personist eller likestillist? syntes det høres litt sånt bedre ut. "Feminist" - per definisjon.
Gjest lekebøll Skrevet 5. november 2003 #69 Skrevet 5. november 2003 Den er igrunnen god mellom. Vi kan finne på et nytt, unikt ord.
Gjest care Skrevet 6. november 2003 #70 Skrevet 6. november 2003 Mener noen virkelig at vi må bevise at man er feminist gjennom en aktiv handling? For meg er det en måte å tenke på, en del av min personlighet. Jeg er også sosialdemokrat, selv om jeg ikke praktiserer det gjennom en aktiv handling. Det er mange rasister ute i vårt samfunn, heldigvis praktiserer ikke de ideologien, men fremdeles kaller seg rasist. Det jeg mener er at man i dag fører dialog, i stedet for kamp. :blunke:
Gjest blåveis ikke innlogget Skrevet 6. november 2003 #71 Skrevet 6. november 2003 Det jeg mener er at man i dag fører dialog, i stedet for kamp. :blunke:
Arketypen Skrevet 6. november 2003 #72 Skrevet 6. november 2003 "Feminist" - per definisjon. Man er vel ikke feminist når man jobber for at mannen skal stå likt med kvinnen?
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #73 Skrevet 6. november 2003 Man er vel ikke feminist når man jobber for at mannen skal stå likt med kvinnen? jeg er da absolutt for at mannen skal likestilles med kvinner..! altså pr definisjon "feminist" er enig i at det skulle vært et mer kjønnsnøytralt ord.. men den gangen ordet oppstod hadde desverre ikke helt sett hvor stort likestillingspotensiale menn har.. (de trodde at likestilling var en "kvinnesak")
Arketypen Skrevet 6. november 2003 #74 Skrevet 6. november 2003 Lasse da!!! Klart du kan!!! Si det nå: "Jeg heter Lasse, og jeg er feminist" hihi... prøver, men det høres veldig veldig rart ut... Like før jeg brgynner å fnise kokett....
Gjest care Skrevet 6. november 2003 #75 Skrevet 6. november 2003 Likestilling mellom mann og kvinne, da i betydning at de begge er likeverdige mennesker, kan også hentes ut av humanismen, som bl.a setter menneskerettigheter i sentrum.
Gjest lekebøll Skrevet 6. november 2003 #76 Skrevet 6. november 2003 Arketypen, når det er en skjevhet den ene eller andre veien - som det var (og er) da ordet "feminisme" ble brakt på banen, så kan man vel nesten si det slik... Neida, jeg skjønner jo hva CeNedra mener, men tror ikke det finnes noe ord. Dessverre.
Arketypen Skrevet 6. november 2003 #77 Skrevet 6. november 2003 Nå må du bestemme deg for hva du skal kall emeg da... Men kanskje Arjetypen er når du er uenig? hehe... Men jeg forstår ikke hva du mener jeg!.... Jeg mente følgende: Hva kaller man en som jobber for at mannen ikke skal ha mindre fordeler enn kvinnen.. (f eks ved barn)?
Jen Skrevet 6. november 2003 #78 Skrevet 6. november 2003 Jeg er feminist den forstand at jeg er for likeverd mellom menn og kvinner. Men jeg liker ikke den formen for feminisme som går på at kvinner og menn skal være mest mulig like. Føler også at det ofte er "feminister" som kritiserer kvinner som tar tradisjonelle valg. Det er som om man "svikter saken". Jeg har f.eks valgt å være hjemme med barna et par år nå, men jeg er like mye verd som mannen min for det, og føler meg ikke det spor underlegen på noen måte. Men jeg har fått høre fra enkelte "feminister" at jeg ikke "realiserer" meg selv og bla bla bla. Slikt gidder jeg ikke å høre på. Det er mitt valg, og det står jeg for. Men jeg er såklart 100 % for den likestillingen som gjør at jeg har et valg og ikke må. Lik lønn for likt arbeid osv. synes jeg virkelig bør være en selvfølge i år 2003. Dessuten blir kvinner også diskriminert mye når det gjelder helse. Det er fremdeles noen ting som må på plass før man kan si det er full likestilling.
Gjest lekebøll Skrevet 6. november 2003 #79 Skrevet 6. november 2003 Arketypen , 1. hvis du skal kalles Lasse, så får du bytte nick! :beinhard: Ikke alle som vet hvem som er Lasse veit du, og da blir jo siteringen min helt borti natta. Så sånn blir det med den saken. 2. Men jeg forstår ikke hva du mener jeg!.... Jeg mente følgende: Hva kaller man en som jobber for at mannen ikke skal ha mindre fordeler enn kvinnen.. (f eks ved barn)? Maskulin faen! :fjas ended: Jeg veit ikke. Det finnes ikke noe ord. Det er derfor det hadde vært så genialt å hatt et nøytralt ord som, enkelt og greit, innebar å være for likestilling. For alle. Ellers så oppstod jo ordet "feminisme" fordi det var en grunn for det - eller mener du at vi skal ha et manne-ord også, ellers er det diskriminerende?
Nilma Skrevet 6. november 2003 #80 Skrevet 6. november 2003 Føler også at det ofte er "feminister" som kritiserer kvinner som tar tradisjonelle valg. Det er som om man "svikter saken". Jeg har f.eks valgt å være hjemme med barna et par år nå, men jeg er like mye verd som mannen min for det, og føler meg ikke det spor underlegen på noen måte. Men jeg har fått høre fra enkelte "feminister" at jeg ikke "realiserer" meg selv og bla bla bla. Nettopp det som Jen skriver her er grunnen til at jeg har litt problemer med feministbegrepet. Det virker som om de "tradisjonelle" feministene har monopol på en slags definisjon på hva alle kvinner skal mene og ønske. Det som Jen nevner om hjemmeværende mødre er en ting (husker at det daværende Husmorforbundet ikke fikk være med å gå i 8.marstog et år!), mens det som provoserer meg mest er synet på abort. Jeg greier ikke å se at tilgang til abort er et stort gode, hverken for kvinner spesielt eller samfunnet generelt. Men prøv å hevde dette overfor en selverklært feminist! Da er man religiøs fanatiker, undertrykt og jeg vet ikke hva. Dersom feministene kunne utvise større romslighet med hensyn til hva kvinner kan gjøre og mene av sin egen fri vilje, tror jeg feminismebegrepet ville være lettere å svelge for mange, meg selv inkludert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå