Gjest lekebøll Skrevet 6. november 2003 #81 Skrevet 6. november 2003 Jepp, det som er problemet. Ikke rart det kan blir forvirring i diskusjoner når f.eks. Nilma og care diskuterer, og bruker ordet "feminisme" - men jeg har faktisk klart å få ordet til å klinge litt bedre i mine egne ører nå. Likevel, ser helst å bruke "likestilling" - siden jeg også er like opptatt av like rettigheter for menn, som for kvinner.
Gjest care Skrevet 6. november 2003 #82 Skrevet 6. november 2003 Likevel, ser helst å bruke "likestilling" - siden jeg også er like opptatt av like rettigheter for menn, som for kvinner. Men hvis vi trekker den litt lenger og ser på andre land, så snakker vi egentlig om fundamentale menneskerettigheter, som utspringer seg fra en humanistisk tradisjon.
Gjest lekebøll Skrevet 6. november 2003 #83 Skrevet 6. november 2003 Men hvis vi trekker den litt lenger og ser på andre land, så snakker vi egentlig om fundamentale menneskerettigheter, som utspringer seg fra en humanistisk tradisjon. Ja,enig i det (selvfølgelig) - men ved å bruke et nøytralt ord vil jo dette dekke begge parter.
Gjest care Skrevet 6. november 2003 #84 Skrevet 6. november 2003 Tja, nøytralt ord. Jeg tror at det er på tide av vi dagens kvinner, selv bestemmer hva vi vil legge i ordet. Det er vi som skal definisere oss selv, og hva vi står for. Vi trenger ikke adoptere gamledagse holdninger som ikke passer til vårt samfunn. Men finner vi er god ord så er jeg med. MEN jeg er feminist :blunke:
Glitterchick Skrevet 6. november 2003 #85 Skrevet 6. november 2003 Nettopp det som Jen skriver her er grunnen til at jeg har litt problemer med feministbegrepet. Det virker som om de "tradisjonelle" feministene har monopol på en slags definisjon på hva alle kvinner skal mene og ønske. Det som Jen nevner om hjemmeværende mødre er en ting (husker at det daværende Husmorforbundet ikke fikk være med å gå i 8.marstog et år!), mens det som provoserer meg mest er synet på abort. Jeg greier ikke å se at tilgang til abort er et stort gode, hverken for kvinner spesielt eller samfunnet generelt. Men prøv å hevde dette overfor en selverklært feminist! Da er man religiøs fanatiker, undertrykt og jeg vet ikke hva. Dersom feministene kunne utvise større romslighet med hensyn til hva kvinner kan gjøre og mene av sin egen fri vilje, tror jeg feminismebegrepet ville være lettere å svelge for mange, meg selv inkludert. Du mener at feminister skal vise større romslighet til hva kvinner kan gjøre og mene av fri vilje, men vil ikke ha selvbestemt abort?!? Der skurrer det for meg, gitt. Jeg er absolutt feminist, ikke flau for å kalle meg det, føler ikke at jeg har noe behov for å forklare hvorfor i en evt diskusjon, og jeg er pen og smart i tillegg. :blunke: Merker at det er veldig negativt å bli oppfattet som sint for da er man litt "OTTAR". Har for øvrig ikke noe til overs for Ottar selv, syns de kommer med masse tullete utspill, men er det noe galt i å være litt sint da? Vi MÅ jo ikke være søte og snille hele tiden?
Nilma Skrevet 6. november 2003 #86 Skrevet 6. november 2003 Du mener at feminister skal vise større romslighet til hva kvinner kan gjøre og mene av fri vilje, men vil ikke ha selvbestemt abort?!? Der skurrer det for meg, gitt. Akkurat det mener jeg, ja. Jeg kan ikke fatte hvorfor "feminister" skal ha enerett på å definere hva jeg som frigjort kvinne skal mene og ønske. Jeg kan da være mot abort, men likevel for å forbedre kvinners rettigheter i arbeidsliv og samfunnet for øvrig. Jeg ser ikke abort som en rettighet, ingen har rett til å bestemme om et annet menneske skal leve eller dø.
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #87 Skrevet 6. november 2003 Nilma; "feminist begrepet" skal ikke gjøres "svelgbart" for abortmotstandere.. for rettten til fri abort er viktig for kvinners rettigheter til egen kropp og seksualitet.. og dermed for likestilling..
Nilma Skrevet 6. november 2003 #88 Skrevet 6. november 2003 for rettten til fri abort er viktig for kvinners rettigheter til egen kropp og seksualitet.. og dermed for likestilling.. Slik du tolker det ja, det betyr ikke at det er en universell sannhet.
Arketypen Skrevet 6. november 2003 #89 Skrevet 6. november 2003 Det finnes vel da liberale og konservative feminster? Lekeball: Bare vær steinhard du, ok for meg...
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #90 Skrevet 6. november 2003 Akkurat det mener jeg, ja. Jeg kan ikke fatte hvorfor "feminister" skal ha enerett på å definere hva jeg som frigjort kvinne skal mene og ønske.. nettop.. du skal være fri til å ønske deg det du vil med ditt liv.. vil du ikke ta abort, så slipper du da det.. bare ikke ta dette valget fra andre kvinner Jeg kan da være mot abort, men likevel for å forbedre kvinners rettigheter i arbeidsliv og samfunnet for øvrig. . selvfølgelig kan du være for bedring av kvinners rettigheter på noen felter og ikke på andre.. Men feminisme er pr. definisjon forbedring av kvinnners rettigheter på alle felter.. Jeg ser ikke abort som en rettighet, ingen har rett til å bestemme om et annet menneske skal leve eller dø. vel.. det er ditt syn.. men dette er ikke den generelle oppfatningen blant de som er opptatt av likestilling av fødte mennsker.. at du ikke er enig i alt feminismen omfatter, betyr ikke at det er feminismen det er noe galt med..
Gjest care Skrevet 6. november 2003 #91 Skrevet 6. november 2003 Frihet betyr at man også skal ha mulighet til å bestemme om man vil ta en abort eller ikke.
Nilma Skrevet 6. november 2003 #92 Skrevet 6. november 2003 Frihet betyr at man også skal ha mulighet til å bestemme om man vil ta en abort eller ikke. Jeg mener ikke det. Det heter et sted noe sånt som at "min frihet slutter der andres begynner". Frihet er dermed ikke et ubegrenset gode når det går ut over andre, enten det er et født eller ufødt menneske. Men nå er vi vel kommet litt bort fra temaet her.... Mitt opprinnelige poeng var at flere ville hatt lettere for å kalle seg selv feminister, om ikke mange feminister hadde forsøkt å monopolisere sannheten, f.eks. med hensyn til abort eller hjemmeværende mødre (jfr. Jens innlegg).
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #93 Skrevet 6. november 2003 Frihet betyr at man også skal ha mulighet til å bestemme om man vil ta en abort eller ikke. nettopp.. og Nilma har denne friheten til å både gjøre og mene hva hun vil om denne saken.. og den friheten fortjener også vi som har et annet syn på selve saken..
Arketypen Skrevet 6. november 2003 #94 Skrevet 6. november 2003 Fra ordboka: feminist ~is´t m1 person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring Legg merke til ARBEIDER...
Gjest care Skrevet 6. november 2003 #95 Skrevet 6. november 2003 Jeg mener ikke det. Det heter et sted noe sånt som at "min frihet slutter der andres begynner". Frihet er dermed ikke et ubegrenset gode når det går ut over andre, enten det er et født eller ufødt menneske. Men nå er vi vel kommet litt bort fra temaet her.... Mitt opprinnelige poeng var at flere ville hatt lettere for å kalle seg selv feminister, om ikke mange feminister hadde forsøkt å monopolisere sannheten, f.eks. med hensyn til abort eller hjemmeværende mødre (jfr. Jens innlegg). Mulighet, Nilma, Mulighet til å ta de valg man vil, uansett om man vil være hjemme eller om man ikke vil ta abort. Det er jo dette det dreier seg om. :blunke:
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #96 Skrevet 6. november 2003 mulig flere ville kalle seg feminister dersom det ikke fantes noen ting i feminsmen som skapte noen form for debatt eller konflikt.. men hva ville være vitsen med den da.. ???
Gjest care Skrevet 6. november 2003 #97 Skrevet 6. november 2003 Fra ordboka: feminist ~is´t m1 person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring Legg merke til ARBEIDER... Så nå kan ikke vi bestemme oss for at vi vil benevne oss som feminimer, det er undertrykking det :x *care sparker lasse ut herfra* :fy:
Nilma Skrevet 6. november 2003 #98 Skrevet 6. november 2003 Mulighet, Nilma, Mulighet til å ta de valg man vil, uansett om man vil være hjemme eller om man ikke vil ta abort. Det er jo dette det dreier seg om. :blunke: Jada, men som sagt (opptil flere ganger), det er mange selverklærte feminister som ikke respekterer andre meninger i disse sakene. Skjønner du hvor jeg vil?
Nilma Skrevet 6. november 2003 #99 Skrevet 6. november 2003 mulig flere ville kalle seg feminister dersom det ikke fantes noen ting i feminsmen som skapte noen form for debatt eller konflikt.. men hva ville være vitsen med den da.. ??? Debatt er helt fint, men en fungerende debatt krever respekt for motpartens meninger.
Gjest Embla s Skrevet 6. november 2003 #100 Skrevet 6. november 2003 Fra ordboka: feminist ~is´t m1 person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring Legg merke til ARBEIDER... Mener du at man ikke kan kalle seg feminist med mindre man er ansatt i likestillingsombudet eller lignende :o
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå