Gjest lekebøll Skrevet 5. november 2003 #41 Skrevet 5. november 2003 Det er jeg enig med deg i, blåveis.
blåveis Skrevet 5. november 2003 #42 Skrevet 5. november 2003 Det er jeg enig med deg i' date=' blåveis.[/quote'] hi, h.. så gøy å være så enige..
Gjest lekebøll Skrevet 5. november 2003 #43 Skrevet 5. november 2003 Hehe... Akkurat her er jeg enig, siden saken er ganske viktig i mine øyne. Ellers så kan jo en heftig debatt også være ganske artig....
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #44 Skrevet 5. november 2003 [quote="lekeball"Ellers så kan jo en heftig debatt også være ganske artig....
Crazee Skrevet 5. november 2003 #45 Skrevet 5. november 2003 Eg forstår godt at ein del ikkje vil kalla seg feministar sånn heilt utan vidare, trass i kva definisjonen er etter ordboka; meininga med ord endrar seg - og ordbøkene heng ikkje alltid med. Det finst døme på at ordbøkene gir ein definisjon av eit ord, mens det i daglegtale vert brukt i stikk motsett tyding. (Synd eg ikkje kjem på noko nett no - det næraste er ordet "simpel" som ikkje lengre berre tyder "enkel".) Ordet "feminist" er i ein slik situasjon, at sjølv om ordbøkene har ein positiv verdi i definisjonen, vert det av fleire oppfatta å ha ei negativ tyding. Etter ordbøkene er dei gjerne feministar sjølv, men dei vil gjerne ikkje bli sett i same bås som andre, tydelege feministiske aktivistar - enten det er grunna ulike meiningar eller at dei meinar desse aktivistane gjer meir skade enn gagn. For min eigen del må eg innrømma at ordet diverre har fått ein negativ klang, mykje på grunn av haldningar og handlingar til feministar som ofte er framme i media; har til tider fått eit inntrykk av at "feminisme" og "feminin" er gjensidig utelukkande. Eg veit jo at dette ikkje stemmer, at det er mange feministar som er slik t.d. care skriv - men dei gjer så lite ut av seg, er lite interessante for media kanskje? Dei er ikkje sterke nok til å nøytralisere/fjerne den negative klangen ordet har (hugs òg at negative inntrykk festar seg mykje lettare enn positive, og sprer seg raskare.) Derfor hender det altså at kvinner - som etter definisjonen i ordbøkene er feministar - tek avstand frå feminismen og prøver å definere seg på ein annan måte. Du finn tilsvarande situasjonar for andre grupperingar - ikkje berre feministar.
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #46 Skrevet 5. november 2003 Derfor hender det altså at kvinner - som etter definisjonen i ordbøkene er feministar - tek avstand frå feminismen og prøver å definere seg på ein annan måte. Du finn tilsvarande situasjonar for andre grupperingar - ikkje berre feministar. greitt nok, men er det ikke litt feigt å bare godta det.. skal vi ikke si at; "nei, du det er ikke det som er feminisme.." feminisme handler faktisk om like rettigheter og likeverd.. både for menn og kvinner.. og det er da vel noe vi kan kjempe for å få fram.. ikke bare akseptere at det ikke blir oppfattet slik lengere..
Gjest lekebøll Skrevet 5. november 2003 #47 Skrevet 5. november 2003 Takk, Crazee! Du skriver akkurat det jeg mener/føler om saken. greitt nok, men er det ikke litt feigt å bare godta det.. For min del så er ikke korrekt bruk av ord høyt prioritert, men at alle forstår hva de andre mener. Greit at "feminist" egentlig er et positivt ord (etter mine verdier), men dersom de jeg debatterer med henger seg negativt opp i dette, så switcher jeg galant over på "for likestilling" i stedet. Synes ikke akkurat at jeg er så feig av den grunn. Det handler kun om ord, budskapet er det viktige.
blåveis Skrevet 5. november 2003 #48 Skrevet 5. november 2003 Det handler kun om ord' date= budskapet er det viktige. det er der vi kanskje ikke er helt enige.. for jeg synes det at "feminisme" skal være et negativt ord er av negativ betydning også for den egentlige betydningen av ordet.. (om noen skjønner hva jeg mener.. sorry at jeg er sånn et dårlig formulert rotehue)
Gjest lekebøll Skrevet 5. november 2003 #50 Skrevet 5. november 2003 Skjønner hva du mener blåveis, men i en diskusjon er budskapet viktigst. Utenom kan man jo prøve å informere om hva ordet faktisk betyr, det kommer sannsynligvis også jeg til å gjøre nå.
Crazee Skrevet 5. november 2003 #51 Skrevet 5. november 2003 greitt nok, men er det ikke litt feigt å bare godta det.. skal vi ikke si at; "nei, du det er ikke det som er feminisme.." feminisme handler faktisk om like rettigheter og likeverd.. både for menn og kvinner.. og det er da vel noe vi kan kjempe for å få fram.. ikke bare akseptere at det ikke blir oppfattet slik lengere.. Det viktige er å bli forstått rett, og når me veit at ordet feminist kan bety ulike ting for ulike personar, er det best å ikkje ta noko for gitt og berre kryssa fingrane og håpa på at den/dei du diskuterer med legg den same tydinga i ordet som du. Brukar du ordet feminist, bør du få fram kva det er du legg i ordet òg. Dumt at det er slik, men me må jo berre retta oss etter forholda. Joda, me kan prøva å forklara kva som eigentleg er feminisme, men eg er redd det blir som å forklara at millenniumet starta i år 2001, ikkje 2000: Det nytta ikkje... Såklart, hadde ein fått i stand ein stor, varig aksjon a la "feministar mot Ottar" OG vore framme i media ofte, då kunne det negative inntrykket ha snudd. (Så kunne heller dei som skapar den negative klangen blitt kalla ekstremfeministar/fanatiske feministar ;-)) Men altså: Inntil då så bør ein vera føre var og forsikra seg om at ein snakkar om det same...
Gjest gjesta Skrevet 5. november 2003 #52 Skrevet 5. november 2003 Spørsmål: hva legger du i ordet "feminist"? Jeg syntes vel, som deg Lekeball, at feminist er et negativ ladet ord. Om et ord er negativt ladet eller ikke varier med dialekt, omgangskrets osv. I mitt miljø, på min dialekt blir feminist brukt negativt, og likestillig brukt positivt, dersmed er min første tanke negativ når jeg hører ordet. Er pr definisjon i ordboken, feminist - det er en selvfølge og et krav for meg at kvinner har like rettigheter som menn. Men det er ofte langt i fra en nøytral definisjon i en ordbok - til hvordan et ord tolkes i dagligtalen. Så er det heller ikke hvilket ord man bruker til å beskrive sitt syn som er viktig, - men hvordan man lever i virkeligheten. Derfor tar jeg det med en klype salt når Celina Middelfart blir sitert - det er lett å ta ting ut av sammenheng. Celina Middelfart virker da absolutt som å være en likestilt kvinne! Uansett så skal det ikke mer til enn å lese denne tråden - ordet "feminist" klinger allerede bedre i mine ører!
mellom Skrevet 5. november 2003 #53 Skrevet 5. november 2003 For meg er feminisme et postivt ladet ord - fordi jeg har tatt det tilbake. Synes det blir å gi etter for de kreftene som jobber mot likestilling at det systemet en kritiserer skal få definere betydningen av ordet som er paraplyen for kritikken! Nå leser jeg at jeg høres litt Ottarsk ut, men jeg tror ikke på at en alltid trenger å være hyggelig når en jobber mot eller for noe en tror på - det kan selvsagt lønne seg, og en blir jo bedre likt - men er ikke så sikker på om gjennomslagskraften blir den samme. Har funnet meg selv i både nikke annerkjennende til noen av Ottars saker, men blitt rasende over andre. Og da kanskje nettopp der de har båret preg av nærmest revolusjonære tanker blottet for en hver form for humor og glede. Jeg har jobbet for et par kvinnenettverk, og de har begge vært livredde for å bli assosiert med noe som kunne ligne på feminisme - for de så på det som det motsatte av å være feminin og kvinnelig. Vi hadde lange diskusjoner om begreper, ordets makt - og om hva de egentlig var redde for - min konklusjon var at de fleste var redde for at mennene de forsøkte å posisjonere seg i forhold til kunne stigmatisere dem som vanskelige - bitchy - rødstrømpete - frigide - usexy ++ Og det gjør meg oppgitt - hva og hvem lar vi bestemme over oss? Konvensjoner? Oss selv? Forventinger til oss? Forfengelighet? Jeg vet ærlig talt ikke. Men det som er litt dumt synes jeg, er at vi ser oss nødt til å minne oss selv på at det går an å være kvinne, være søt og smart og sexy, til tross for at vi er feminister. For det burde jo være en selvfølge. Og ingen får meg til å tro at alle de sinte BH-løse damene på 70-tallet var dumme og stygge! Men kan hende ville det beste vært om vi fant et nytt begrep - som flere av oss kunne følt oss vel med - men tror ikke det ville tatt lang tid før stigmatiseringen hadde begynt. I det dette begrept fikk et innhold som gjorde at noen oppfattet det som litt truende så hadde nye nedsettende metaforer blitt laget. Tror jeg.
:-) anna Skrevet 5. november 2003 #54 Skrevet 5. november 2003 Veldig enig med mye som mellom skriver, og lekeball og embla og care. Men noe jeg lurer på er: hvorfor er det slik at når man skal diskutere feminisme her i landet så ender det ofte med å handle om kvinnegruppa Ottar. Og at man i alle fall ikke vil være som dem. (Og jeg tror det i større grad er snakk om fordommer mot Ottar enn noe annet... ) For meg så føles det som en avsporing, det blir som å snakke om å tro på noe etter døden - også blir alle plutselig veldig opptatte av å snakke om at de ikke er med i Livets Ord. Kvinnegruppa Ottar stårfor EN type feminisme. Men de eier ikke begrepet, og det tror jeg aldri de har krevd heller. Jeg respekterer dem for mye av det de gjør jeg. Men det er ikke Ottar det handler om. Feminisme er så mye mer. Feminisme er retten til å være en egen person (med eget navn eller ikke) og egne grenser. Det er å arbeide for at kvinner og menn skal ha samme retter i arbeidslivet og i samfunnet ellers. Og nå for tiden er det faktisk mye å bevisstgjøre kvinner om at vi faktisk ikke er så likestilte som vi tror. Det er bare å slå opp i statistisk årbok så ser man at kvinner og menn slett ikke får samme lønn for samme jobb/like lang utdanning. Det er derfor jeg blir mer og mer feminist for hvert år som går. Fordi jeg er lei av å bli sett på som pynt. Gutta på jobben får ros for jobben de gjør.... Vi jentene blir i like stor grad sett for de ikke-faglige tingene. Klærne vi har på oss eller at "gjør lunsjen så hyggelig". Som et miljøtiltak liksom. Eller at jeg stadig blir møtt med forventningen om at jeg skal ønske å jobbe deltid fordi jeg har familie. Når spurte man sist en mann som har blitt far om han tror det er mulig å kombinere farsrollen med å jobbe full tid?! Likestilling my ass!! grrrrrrrr Jeg er moderne feminist... LizaMarklund-feminist. Men jeg må si at jeg har respekt for feministene før oss. Uten dem hadde vi ikke vært her vi er i dag.
Gjest lekebøll Skrevet 5. november 2003 #55 Skrevet 5. november 2003 Enig i mye av det du skriver anna, men: Men de eier ikke begrepet, og det tror jeg aldri de har krevd heller.[Om OTTAR] Jo, i manges øyne så er "feminisme" = OTTAR. OTTAR bruker jeg her både for kvinnegruppa, og for alle som deler deres meninger. Diskusjonen rundt ordbruk feminisme/likestilling har for meg mye med nettopp Ottar & deres likesinnede å gjøre - hadde det ikke vært for at det er denne veien ordet blir tolket, hadde det jo heller ikke oppstått misforståelser. Dersom alle var enige om at feminisme er det samme som like rettigheter mellom kjønnene, altså. Men jeg må si at jeg har respekt for feministene før oss. Uten dem hadde vi ikke vært her vi er i dag. Absolutt.
Arketypen Skrevet 5. november 2003 #56 Skrevet 5. november 2003 I mine ører så er en feminist en som gjør noe aktivt for saken.. derrfor blir det litt rart at man sier man er det, og ikke gjør noe.. er bare enig i at likestilling er et mål...... Og hvem er mest kjent for å jobbe aktivt? Jo Ottar...
Gjest lekebøll Skrevet 5. november 2003 #57 Skrevet 5. november 2003 I mine ører så er en feminist en som gjør noe aktivt for saken.. Men med negativ eller positiv klang?
Arketypen Skrevet 5. november 2003 #58 Skrevet 5. november 2003 positiv. Men jeg reagerer på alle de som sier de er feminister... Høres jo flott ut, og setter folk i et godt lys, men hva gjør de da?... Ingenting jo...
Gjest lekebøll Skrevet 5. november 2003 #59 Skrevet 5. november 2003 Så må kan ikke være passiv feminist altså? Her er det ikke tanken som teller forstår jeg.
Arketypen Skrevet 5. november 2003 #60 Skrevet 5. november 2003 ikke for meg nei... Jeg er ikke politiker selv om jeg liker politikk...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå