Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2002 #1 Del Skrevet 10. mai 2002 Hva er kravet for å få ut feriepenger? Må jeg ta ut hele ferien? Hos oss krever de et gebyr om du tar ut feriepenger når du ikke har ferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 10. mai 2002 #2 Del Skrevet 10. mai 2002 Det er litt forskjellige ordninger her. Hos oss får vi ikke feriepenger ut annet enn i ferien vår. I noen bedrifter kreves det at du tar ut hele ferien din, hos andre står du helt fritt. Men det finnes lover.. ferieloven finner du hos http://www.arbeidstilsynet.no. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 11. mai 2002 #3 Del Skrevet 11. mai 2002 Feriepenger er penger du tjente i fjor, som arbeidsgiver har spart opp for deg, slik at du får dem i år når du tar ut ferie. Disse pengene er dine, og du kan få de utbetalt når du måtte ønske det. Dersom du slutter jobben din skal du også få disse pengene. Tror ikke det er lov å ta gebyr på det (har aldri hørt om slik praksis før). Det arbeidsgivere ofte gjør, er å trekke deg for 21 dagers ferie i samme måned som de utbetaler feriepengene. Dermed får ikke firmaet likviditetsproblemer, da utbetalingene ikke avviker unormalt fra vanlig lønnsutbetalinger. Deretter kan du ta ut de 21 dagene når du måtte ønske, og motta vanlig månedslønn allikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 11. mai 2002 #4 Del Skrevet 11. mai 2002 http://www.dinside.no/page/katnavf/1185.shtml Her står det masse om feriepenger. Tror du vil finne svarene her eller i ferieloven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambi Skrevet 15. mai 2002 #5 Del Skrevet 15. mai 2002 Hei Aktuell problemstilling - vi har slitt med det samme i vårt firma, dvs. feriepengene har konsekvent blitt utbetalt i slutten av juli/i forb. med julilønningen. Dette har jeg ikke tenkt å finne meg i lenger, feriereiser mm må ofte betales tidligere. Jeg har derfor sjekket hva ferieloven sier - og den er helt klar: § 11. Utbetaling av feriepenger (1) (Alminnelige regler) Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til. Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned. Dette kommer jeg til å slenge på bordet til vår personalsjef - gjør det samme! Ambi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå