Redbull Skrevet 28. april 2011 #1 Skrevet 28. april 2011 Kan noen forklare meg hva jeg "vinner" på å bytte til spelt mel? Kan det brukes HELT istede for hvetemel? Altså, kan jeg bruke speltmel der det står hvetemel i oppskriftene?
Hoppetaujenta Skrevet 28. april 2011 #2 Skrevet 28. april 2011 Og hvorfor er det dyrere enn annet mel i butikkhyllene?
Wiggins Skrevet 28. april 2011 #3 Skrevet 28. april 2011 Kan noen forklare meg hva jeg "vinner" på å bytte til spelt mel? Kan det brukes HELT istede for hvetemel? Altså, kan jeg bruke speltmel der det står hvetemel i oppskriftene? Jeg lurer også veldig på hva som er så fortreffelig med speltmel framfor vanlig hvetemel. Spelt er en kornsort som ble brukt for et par tusen år siden eller noe slikt, og spelt-tilhengerne markedsfører gjerne spelt som "det opprinnelige", som dermed må være sunnere. Det de glemmer er at det gjerne er en grunn til at det meste av verden har gått over til dagens hvete. Hvete gir høyere avlinger og har bedre bakeegenskaper. Når det gjelder næringsinnholdet så har spelt noe høyere andel av fett, men jeg kjenner ikke detaljene i særlig grad. Det som spelttilhengerne glemmer eller ignorerer er at dersom mange går over fra hvetemel til speltmel, så er det svært klimafiendtlig. Jeg vet ikke hvor mye mindre avling man får på ett mål spelt sammenlignet med ett mål hvete, men jeg tror ikke jeg tar for hardt i hvis jeg sier at det er omtrent halvparten. Dermed må det dyrkes dobbelt så mye areal for å få fram samme mengde korn, noe som krever høyere innsats i landbruket, mer transport osv. For å få mer areal må man enten ta av skog, som lagrer CO2, eller av myr, som har bundet store mengder CO2 som vil bli frigjort ved overgang til åker.
Fairchild Skrevet 28. april 2011 #4 Skrevet 28. april 2011 Spelt har blant annet mer protein, fiber og jern, og litt mindre kalorier, karbohydrater og lavere GI enn hvetemel. Du kan bake med speltmel i stedet for hvetemel, men husk at spelt har en noe sterkere smak.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #5 Skrevet 28. april 2011 Speltmel trenger faktisk 4 ganger så stort areal som vanlig hvete for å gi samme avling. Veldig dårlig utnyttelse av matjord. Jeg kjenner ei som er skikkelig spelt-fan. Hun påstår at hvete er "vanskelig å fordøye fordi det er så bearbeidet" og at "hvete ikke er egnet for det menneskelige fordøyelsessystemet", noe jeg ikke kan forstå hvordan skal kunne stemme. Hun mener i alle fall selv at hun ikke tåler hvete, men kan spise spelt fordi det er så mye bedre for magen. Tror dette spelt-greiene mest er en trend som noen har greid å markedsføre som kjempesunt, selv om det strukturmessig skiller seg ganske lite fra andre kornsorter.
Redbull Skrevet 28. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 28. april 2011 Har heller funnet ut at jeg skal blande halvt om halvt med hvetemel og en grovere sort, billigere det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå