Gå til innhold

Hunder som er aggresive mot andre hunder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja som tittelen sier, dere som har agressive hunder.

Hva slags tilltak gjenneomfører dere for at hundene skal oppføre seg mot andre?

Hva gjør dere når dere møter andre på tur?

Og hvor stort ansvar tar dere dersom hunden skulle angripe noen andre?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg hadde en særs ubehagelig opplevelse igår.

Jeg var nede i sentrum med min boxer hann som er snill som dagen er lang og glad i alle mennesker og dyr, han bjeffer ikke på noen, vil bare leke og skjønner ikke helt hva som skjer når noen reagerer på ham.

Så skjedde det av vi gikk forbi en shæfer som sto bundet, greit nok det men eieren hadde bundet han i flexibånd.... Dette ressulterte i at når vi gikk forbi og denne hunden kastet seg etter min så kom han jo løpende etter oss i flere meter.

Jeg skjønner at hunder kan reager på hverandre, knurre/bjeffe litt og sånn, det er da normalt men, denne hunden var skikkelig rasende og helt klar for å angripe hvis han hadde fått mulighet til det. Grøsser når jeg tenker på hva som kunne ha skjedd dersom båndet hadde røket!

Jeg mener at hundeeiere som har så sinte hunder ikke burde la dem stå ubevåktet noe sted selv om de er bundet.

Derfor lurer jeg på hva andre som har slike hunder gjør.

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg har en ganske stor hund som er sint på andre hunder av samme kjønn. Dette er rasetypisk, og vi må bare ta konsekvensene av det.

Det er utenkelig for meg å binde hunden utenfor butikker eller forlate den på offentlige steder.

Hunden går alltid i bånd når den er ute, med mindre den er i rømingssikker hundegård.

På tur, hvor vi møter andre hunder holder vi hunden helt tett inntil oss, og hvis den trekker veldig hardt, stanser vi og slipper de vi møter forbi oss.

Vi sier fra til andre hundeeiere at hunden er agressiv, og at hundene derfor ikke kan hilse på hverandre (utrolig hvor mange som absolutt vil det...).

Møter vi folk med løshund roper vi at de må ta inn hunden fordi vår hund vil slåss.

På denne måten har vi kontroll på vår egen hund. Dersom noen med løshund ikke respekterer våre advarsler og unnlater å ta inn sin hund, kan det bli slåsskamp. I så tilfelle blir jeg nødt til å slippe båndet til min hund. Siden jeg har gjort alt jeg kan på forhånd, og dessuten ikke vil befinne meg mellom to hunder som slåss, tar jeg ikke uten videre på meg ansvaret for skader påført den andre hunden som følge av at eier ikke tar kontroll over sin hund.

• Liker 1
Skrevet

Så bra Spinell :) Du høres ut som en ansvarsfull hundeeier.

Hunden min nå er veldig snill og leken mot alt og alle, men hun er alltid i bånd, og jeg spør alltid om det går greit at de hilser, og setter da veldig pris på at de sier fra om det IKKE går.

Den hunden jeg vokste opp med var rasende på andre tisper. Vi hadde henne alltid i bånd selvfølgelig, også tok vi henne på motsatt side av hunden vi møtte, og tett intill oss. Det gikk alltid fint. Hvis noen ville absolutt ville hilse, så spurte jeg bare hva det var, og var det tispe sa jeg bare at beklager, men hun er en liten bitch (bokstavlig talt) :fnise:

Jeg setter VELDIG pris på eiere som har sinte hunder tar de i bånd, stopper de, eller generelt tar ansvar ovenfor andre hunder.

Gjest Spinell
Skrevet

Så bra Spinell :) Du høres ut som en ansvarsfull hundeeier.

Mange takk! Jeg ser at innlegget mitt kan virke en smule selvskrytete, men skal en slik hund ha livets rett må man som eier være ekstra forsiktig.

Dessverre får en neppe svar fra ansvarsløse eiere av sinte hunder her på hvordan de tenker...

Skrevet

Jeg kan ikke si jeg har en hund som er agressiv. Han er mer av typen "går bra 9 av 10 ganger". Han har aldri angrepet noen, men har blitt angrepet ettpar ganger. Noe som desverre har resultert i utagering i bånd og litt bølle oppførsel mot enkelte hunder. Plusser man da på den generelle busete hilsemåten til mange Schæfere, forstår jeg om folk blir skeptiske. De vi møter kan jo ikke vite hva slags småpysete koseklump han egentlig er, siden han jobber sitt hardeste for å bevise det motsatte til tider. :rodme: Slikt liker hu mor dårlig siden hu ikke vil at han skal skremme hverken folk eller fe, så derfor tar vi forhåndsregler.

Når vi passerer prøver jeg å holde god avstand, og belønner han med yndlingsleke når det går bra. Noe som heldigvis er det vanligste utfallet nå om dagen. :hoppe: Jeg slipper han aldri løs på steder jeg ikke kjenner, eller som jeg vet det er mye hunder på tur. Og jeg er selektiv når det gjelder hvilke hunder jeg slipper han sammen med. Han har sine hundevenner som han leker med, så jeg ser ikke behovet for å slippe han med alle vi møter på tur. De gangene vi har møtt løse ukjente hunder på tur (som ikke hører på eieren sin som roper, eller har en eier som gir f... i å prøve å rope :sinna: ), har jeg sluppet han og bare gått videre.

Det er nok mer jobb på noen måter å ha en hund som er agressiv, eller som kan virke skremmende. Men jeg tror at om man bare vet hva man har og hva som bor i hunden, bare man lærer seg å lese signalene og ta affære raskt nok og bare man tar sine forhåndsregler og kanskje jobber med saken... Ja da går det som regel bra. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...