Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt ett par betalingsanmerkninger noen år nå.

Blir disse slettet umiddelbart når jeg betaler det jeg skylder?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt ett par betalingsanmerkninger noen år nå.

Blir disse slettet umiddelbart når jeg betaler det jeg skylder?

Ja heldigvis :)

Har fått en del selv,me de ble sletta med en gang jeg fikk betalt :)

AnonymBruker
Skrevet

oi, det var utrolig godt å høre!

Jeg har fått spart opp endel penger, så nå får jeg endelig betalt alt jeg skylder :D

Har mobil tlf i samboerens navn nå, så jeg håper at jeg kan få på meg selv når dette er ordnet...tror du det går?

Skrevet

De blir slettet, men banken vil ha tilgang til å se at du hadde betalingsanmerkninger før. Dette vil få konsekvenser hvis du ønsker å ta opp et lån.

AnonymBruker
Skrevet

Så da kan jeg ikke få boliglån feks? Selv om jeg har grei inntekt?

Skrevet

Har du hatt økonomisk problemer i fortiden, stiller du svakere til å få lån ja.

AnonymBruker
Skrevet

oi, det var utrolig godt å høre!

Jeg har fått spart opp endel penger, så nå får jeg endelig betalt alt jeg skylder :D

Har mobil tlf i samboerens navn nå, så jeg håper at jeg kan få på meg selv når dette er ordnet...tror du det går?

Det skal gå helt fint ja :)

Å går det ikke så har de nok bare glemt å slette betalingsanmerkingen,å da ville jeg å ringt å sagt ifra at du har gjort opp for deg men ser at betalingsanmerkingen forsatt ikke er slettet.

Skrevet

De blir slettet, men banken vil ha tilgang til å se at du hadde betalingsanmerkninger før. Dette vil få konsekvenser hvis du ønsker å ta opp et lån.

Er anmerkningen slettet så er den slettet, eneste måte banken kan finne det ut er ved at de har det i arkivet sitt. Så bare slapp av, det framkommer ikke tidligere anmerkninger i en kredittscore.

Gjest Blondie65
Skrevet

Betalingsanmerkninger skal nå slettes umiddelbart etter at regningen er betalt.

Men enhver står fritt til å notere seg hvilke av sine egne kunder som er dårlige betalere og nekte dem kreditt i fremtiden. F.eks. kan Nordea la være å gi deg lån om 10 år dersom du misligholder et lån i dag.

Betalingsanmerkninger er unødvendig tull. Alle kan få betalingsproblemer, men anmerkninger betyr at man verken gadd å betale eller kontakte de man skyldte penger før regningen forfalt for å fortelle at en hadde problemer og få til en ordning.

Skrevet

Er anmerkningen slettet så er den slettet, eneste måte banken kan finne det ut er ved at de har det i arkivet sitt. Så bare slapp av, det framkommer ikke tidligere anmerkninger i en kredittscore.

Feil. Les hva Blondie65 skrev.

Skrevet

Feil?? Det er det da aldeles ikke. Betalingsanmerkningen slettes når den er oppgjort, da er den ikke søkbar. Dog vil de som har arkivert en slik opplysning alltid ha tilgangen til den. En bank kan avslå hvilken søknad som helst, Betalingsanmerkning eller ei.

Restanse på boliglån eller annet lån som ikke er sendt inkasso er forøvrig ikke en betalinganmerkning.

Skrevet (endret)

Kanskje du skal lese hva hun skriver? De som "eide" det opprinnelige kravet vil selvsagt kunne ha tilgang til det, men ingen andre. Min erfaring er forøvrig at banker gjerne inngår nye avtaler, så lenge de gamle er gjort opp, selv om de er klar over tidligere mislighold. Men dersom man får problemer pga dette er det bare å gå til en annen bank, eller et annet teleselskap.

Det er også fullt mulig å få anmerkninger selv om man kontakter skyldnere, det er en del bedrifter som kjører i gjennom slike krav på prinsipp, samme hva man kan tilby av nedbetalingsavtaler, så man bør ikke være for dømmende når man ikke kjenner til situasjonen.

Endret av Rayanne
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er også fullt mulig å få anmerkninger selv om man kontakter skyldnere, det er en del bedrifter som kjører i gjennom slike krav på prinsipp, samme hva man kan tilby av nedbetalingsavtaler, så man bør ikke være for dømmende når man ikke kjenner til situasjonen.

Men er det anmerkning før det går til inkasso?

Jeg dømmer ikke. Jeg synes bare at inkassosaker kan unngås med litt omtanke for egen økonomi, selv om man har det trangt. Det betyr at man må ta grep før regningene forfaller.

Hvis man betaler eller kontakter sine skyldnere før regningene forfaller vil en også fort merke hvem som er "greie" og hvem som kjører anmerkningsløp på tross av betalingsavtaler. Disse kutter man - hvis mulig - ut eller betaler først i fremtiden.

Skrevet (endret)

Men er det anmerkning før det går til inkasso?

De fleste krav må jo i forliksrådet først, men en del skyldnere sender det dit uansett, for å sikre kravene sine. Skjønner det, dersom det trekker ut mot foreldelsesfrister, men før det synes jeg de kan være mer fleksible.

Selvsagt kan man unngå mye ved å være i forkant, men noe penger koster det å leve, og er man blakk så er det ikke alltid så mye en får gjort.

Endret av Rayanne
Gjest Blondie65
Skrevet

De fleste krav må jo i forliksrådet først, men en del skyldnere sender det dit uansett, for å sikre kravene sine. Skjønner det, dersom det trekker ut mot foreldelsesfrister, men før det synes jeg de kan være mer fleksible.

Selvsagt kan man unngå mye ved å være i forkant, men noe penger koster det å leve, og er man blakk så er det ikke alltid så mye en får gjort.

Har man en strømregning på 1500 kroner man har fått en ordning over 3 måneder på så skjønner ikke jeg poenget med forliksrådet. Har man fått utsettelse på et lån eller en annen avdragstid enn tidligere så skjønner jeg heller ikke hva dette har i forliksrådet å gjøre før den nye avtalen er misligholdt.

OG man må fortsatt til inkasso før man skal til forliksråd må man ikke? Har man anledning til å dra noe til inkasso dersom det foreligger en (signert) avdragsordning?

Foreldelsesfristen er 3 år. Et krav som jevnlig blir betalt - om enn med små beløp - foreldes ikke. Det foreldes først når verken skyldner eller kreditor har gjort noe med kravet på 3 år.

Skrevet

OG man må fortsatt til inkasso før man skal til forliksråd må man ikke?

Nei, det må man ikke. Det holder at man har sendt de pålagte purringene selv, så kan det sendes direkte til forliksrådet.

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste inkassobyråene godtar IKKE småpenger uten å sende kravet videre. Dette er jo for å sikre seg at de får alle pengene sine.

Jeg har jobba og kjempet meg tilbake i mange år for å komme ovenpå økonomisk. Det hjalp ikke hvor mange telefoner jeg tok til NOEN, jeg hadde ikke nåla i veggen til å gjøre opp for meg lel.

Det tragikomiske med min historie: NAV dytta meg ut i uføret men 5 år senere hjalp de meg i det minste med å få oversikt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Har man først havnet hos inkassobyrået har man lite å fare med - det sier seg selv.

Forøvrig vet jeg utrolig godt hvor vanskelig dette er da jeg har jobbet meg tilbake fra økonomisk uføre selv.

Det er også slik jeg har lært at man MÅ kontakte sine skyldnere når man ser at man ikke greier å betale alt på en gang. Og så må man sette seg ned og se på hele økonomien for å finne ut hvordan en skal klare utgiftene i fremtiden dersom man har fått et kutt i inntekten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...