Charlie28 Skrevet 28. april 2011 #1 Skrevet 28. april 2011 Jeg har lest litt rundt, og det skrives at en kan ha en mensliknende blødning uten å ha hatt eggløsning først...? Det jeg lurer på er hvordan en skiller disse fra hverandre? Er det i det hele tatt mulig å skille dem?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #2 Skrevet 28. april 2011 Det er fortsatt menstruasjon, selv om du ikke har EL. Jeg har ikke EL, men har stort sett menstruasjon hver mnd. Noen ganger så går den amokk og blir borte noen mnd. Mellomblødninger er ikke mens. Men da kommer det mellom to menstruasjoner. Og er som oftest lite og kanskje også mer brunlig.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #3 Skrevet 28. april 2011 Gynekologen min bruker blødning om de månedene man ikke har eggløsning, og mens om det som er en blødning som kommer av eggløsning. LES: Da jeg gikk på p-piller spurte han om /blødningene/ mine var regelmessige, ikke om jeg hadde regelmessig /mens/. Men for meg går disse begrepene om hverandre. Da jeg gikk på p-piller hadde jeg ikke PMS (små kviser i panna, smerter i ryggen, murringer i magen). Nå, uten p-piller og med eggløsning, har jeg PMS de tre-fire dagene før mensen.
Fairchild Skrevet 29. april 2011 #4 Skrevet 29. april 2011 Grovt forklart initieres menstruasjon av eggløsning med påfølgende fall i progesteronnivå mens en anovulatorisk blødning skyldes at østrogennivået er for lavt til å opprettholde tykkelsen på endometriet. En anovulatorisk blødning er ofte, men ikke alltid, lettere enn menstruasjon og smertefri, avhengig av hvor mange uker det er siden siste blødning. Hvis du temper kan du se om du har hatt eggløsning eller ikke og dermed skille mellom menstruasjon og anovulatorisk blødning.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #5 Skrevet 29. april 2011 Grovt forklart initieres menstruasjon av eggløsning med påfølgende fall i progesteronnivå mens en anovulatorisk blødning skyldes at østrogennivået er for lavt til å opprettholde tykkelsen på endometriet. En anovulatorisk blødning er ofte, men ikke alltid, lettere enn menstruasjon og smertefri, avhengig av hvor mange uker det er siden siste blødning. Hvis du temper kan du se om du har hatt eggløsning eller ikke og dermed skille mellom menstruasjon og anovulatorisk blødning. Det er helt riktig og greit, men jeg bla har ikke EL, men menstruasjonene mine er helt vanlige fordet. Med smerter så det holder og rikelig med blødning. Så jeg vil virkelig kalle det for en menstruasjonsblødning. Jeg tror kanskje TS tror at blødning uten EL er mindre? Behøver ihvertfall ikke å være det.
Charlie28 Skrevet 30. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 30. april 2011 Grovt forklart initieres menstruasjon av eggløsning med påfølgende fall i progesteronnivå mens en anovulatorisk blødning skyldes at østrogennivået er for lavt til å opprettholde tykkelsen på endometriet. Ja, men så var det å skille disse to da.. (takk for et bra svar forresten.. Har lest (i pensum) om mensblødninger osv, og der står det bare info om "vanlig" mens, og ikke sånn blødning som vi prøvere gjerne også er interessert i :gjeiper: ) Jeg hadde selv mensen(?) 31 dager etter p.pilleslutt, og det føltes virkelig som mensen. Ikke fullt så smertefullt,men varte like lenge og var ellers helt lik + uren hud osv... Jeg husker fra før jeg begynte på p.pillene at jeg ikke hadde smerter ved mensen, men at disse først kom da jeg begynte på p.pillene.. Hehe... Men så er det å finne ut av om jeg virkelig hadde mensen da, eller om det bare var en slik blødning. Synes det er fryktelig irriterende å ikke vite.. men men..
Athene Skrevet 30. april 2011 #7 Skrevet 30. april 2011 Ja, men så var det å skille disse to da.. (takk for et bra svar forresten.. Har lest (i pensum) om mensblødninger osv, og der står det bare info om "vanlig" mens, og ikke sånn blødning som vi prøvere gjerne også er interessert i :gjeiper: ) Jeg hadde selv mensen(?) 31 dager etter p.pilleslutt, og det føltes virkelig som mensen. Ikke fullt så smertefullt,men varte like lenge og var ellers helt lik + uren hud osv... Jeg husker fra før jeg begynte på p.pillene at jeg ikke hadde smerter ved mensen, men at disse først kom da jeg begynte på p.pillene.. Hehe... Men så er det å finne ut av om jeg virkelig hadde mensen da, eller om det bare var en slik blødning. Synes det er fryktelig irriterende å ikke vite.. men men.. Dessverre ofte umulig å vite, selv om enkelte kan merke forskjell på kroppen i form av mindre smerter og pms, eller mindre/kortere blødning. Jeg har full kontroll på syklusene gjennom temping, og vet akkurat når jeg har EL. Og jeg har fulgt med på og dokumentert alle blødninger de siste tre årene, både på p-pille, primoult, pergotime og med og uten eggløsning. Og det er ikke lett å se forskjell. Misstenker for eksempel at jeg ikke hadde eggløsning sist syklus, da temperaturen var helt på tur mellom eggløsning og mens, men blødningen var som vanlig, muligens bare bittelitt kortere. Eneste måten du kan vite om du faktisk har hatt eggløsning er ved temperaturmåling gjennom syklusen, eller ved blodprøve på syklusdag 21-23. Man påviser ved begge disse metodene at progesteronnivået holder seg høyt gjennom lutefasen, og at eggløsning dermed har skjedd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå