Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei-hei!

Ja.. Jeg ønsker meg altså inn forsvaret og skal på sesjon del 2 snart!

Men jeg vet ikke hva jeg vil der inne. Dessuten føler jeg at jeg ikke vet noe som helst..(?)

Noen med meninger om det å gå inn i forsvaret? Evt. Ikke gå inn? Hvorfor/Hvorfor ikke?

Annet? Erfaringer? Historier? Tips? Råd? Advarsler? Hva som skjer? Hvilken avdeling? Vil jeg klare det? Treningstips? Pakketips? Ja.. Stortsett hva som helst :-) Jeg er nysgjerrig og usikker. Bør? Bør ikke?

Fyller 19 år i år. Er jente. Vært aktiv i lagidrett i alle år, fullført VG3 Påbygg for studiekompetanse. Jobber ved alle mulig anledninger ved siden av skolen. Sosial. frampå, men fortsatt litt sjenert.

Hjelpes! he he. Takk på forhånd for alle svar! :-)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med han her: http://johncons-mirror.blogspot.com/ Han har vært masse i militæret og er ekspert. Han blogger om hvordan det går med folk som har vært i militæret m.v.

Skrevet

Noen spørsmål kan hjelpe deg å snevre inn ting.

- Sliter du med sjøsyke? I så fall er kanskje ikke marine/kystvakt optimalt. Det er riktignok mange stillinger på land, men likevel. Klaustrofobi er også no go for enkelte tjenester.

- Ønsker du kompetanse du kan bruke sivilt? I så fall hva slags? Luftforsvaret er nokså ivrige på brannvern på alle flystasjoner, da er man brannmann mer eller mindre på heltid. Merk at dette er fysisk hardt. Marine/kystvakt har også en del innen brannvern, men da oftest som en jobb ved siden av noe annet. Alle forsvarsgrenene har noen som kjører lastebil/buss, disse blir gjerne påspandert relevant (dyrt!) førerkort av forsvaret.

- Skal det helst være fart og spenning, uten å nødvendigvis være relevant for fremtidig jobb? Mekanisert infanteri, grensejeger, panser... Siden du åpenbart kan lese og skrive er du overkvalifisert for Stormeskadronene :tongue:

- Vær forberedt på mye venting. Håper du er glad i pocketbøker (Donaldpocket på ubåt, vanlig pocket ellers, pekebok i Storm).

- Diverse helsemessige forhold og forhistorie vil kunne begrense mulighetene dine. Som jente har du trolig perfekt fargesyn, hvis ikke vil spesielt marinen ha begrensninger. Synsskarphet, hørsel, rygg, psykisk helse, rulleblad... Alt som ikke er perfekt kan lukke dører, men ikke lyv når du fyller ut skjema eller blir spurt. Blir du tatt i løgn er du ferdig.

Advarsel: Ting kan ha endret seg i moderne tid, men det kan være lurt å unngå å bli kjæreste (eller ha tilfeldig sex!) med medsoldater. Uansett hvor trofast du er til din utvalgte vil misunnelsen fra de andre føre til rykter og omtale som "feltmadrass". Følelser kan være vanskelig å styre og av og til klaffer det uansett hvor lite man vil det, men du må aldri, aldri innlate deg med en overordnet. For befal kan det være nok til å få sparken, men de er også mennesker og ikke nødvendigvis fornuftige hvis en flott jente viser interesse for dem. Jeg har førstehånds erfaring med det problemet, men hadde en snill sjef som holdt kjeft mot at jeg brøt forbindelsen umiddelbart.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er anonym for ikke å bli gjenkjent her. Jeg er jente og har gjennomført førstegangstjeneste. Jeg vil absolutt anbefale deg å gjøre det samme, det var et år som var krevende, av og til med mye venting, men likevel lærerikt og givende.

Selv var jeg i sanitetsbataljonen, mange jenter der. Sanitetskurset er på høyt nivå og veldig spennende, også mye vanlig tjeneste av typen man gjør i infanteriet. "Feltmadrass"-problemstillingen tror jeg blir mindre og mindre ettersom det kommer flere jenter inn i Forsvaret, men forhold deg likevel profesjonelt til soldatkollegaene dine, slik man ville gjort på en hver annen arbeidsplass.

Trening: Styrketrening med tunge vekter er viktig, det blir mange løft av tungt utstyr. Du må løpe 3000m, tren på denne distansen. Ellers: Gå mye i terrenget med støvler og tung sekk før du skal inn. Dette glemmer mange å trene på. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Kan egentlig bare signere Anonymbruker over meg. Jeg ante ikke hva saniteten var før jeg havnet der, men trivdes veldig godt. Stod på litt ekstra, og ble respektert etter en stund, selv om det var litt tøft i starten. Noen av vennene mine fra Forsvaret er fortsatt mine aller beste venner.

Som jobbsøker senere har det vært veldig positivt at jeg har attest fra Forsvaret fordi jeg har skilt meg ut i mengden.

I tillegg tok jeg en del kurs da jeg var inne, noe jeg også har dratt nytte av i etterkant. Kan absolutt anbefale et år i Forsvaret, selv om det til tider kan være litt slitsomt og mye venting. Er du flink til å tilpasse deg, vil du klare deg bra.

Skrevet

Hei igjen!

Takk for alle svar. Jeg lurer på sambandsbataljonen eller luftkrigsskolen. Det er svært mange muligheter å velge mellom, så jeg synes det er vanskelig. Har noen tips eller råd om hva som er bra å velge? Noe som gir bedre muligheter videre enn annet? Jeg ønsker å vise interesse og vilje til å komme videre og høyere, så føler det er viktig å velge riktig retning når jeg først skal inn. Sesjon del 2 viser at jeg er tjenestedyktig.

Skrevet

Starter du rett på gjennomgående luftkrigsskole er det 8 år før du er ferdig med forpliktelsene (4 år utdanning + 4 år tjeneste), kanskje skal du begynne litt forsiktig med befalskurs og deretter ta krigsskole hvis det militære livet faller i smak? Befalskurs og påfølgende praksis utgjør uansett første året av gjennomgående luftkrigsskole, så hvis du tar denne veien kaster du ikke bort tid sammenlignet med å binde deg opp til 8 år fra starten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...