Gå til innhold

Konfirmasjon nærmer seg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snart skal poden konfirmeres, og jeg begynner å bli småsvett...

Med smått og stort blir det godt over 50 gjester. Vet at mange baker kake og tar med seg, så akkurat den biten bekymrer meg ikke. Men så tenkte vi på koldtbord før kakene, noe som viser seg å bli ganske dyrt til så mange hoder.

Et annet alternativ er å spandere en enkel biffmiddag på restaurant til den nærmeste familien, ca 30 stk med barna. Viser seg å være vanskelig å finne en restaurant i vår lille by, som takler så mange, og som har åpent så tidlig (vi er ferdige i kirka ca kl 13).

Kan man evt spise kaker først, og så ta med de nærmeste ut for å spise? Men man er kanskje ikke så sulten på biff etter å ha stappet i seg kake?

Et tredje alternativ er å lage store deler av koldtbordet selv, noe som vil gjøre det billigere. Problemet da er å finne nok kjøleplass til maten. Lokalet vi leier har bare ett vanlig stort kjøleskap. Kan sikkert få lånt litt kjøleplass her og der, men er redd det blir kjempestress når dagen er der og man skal kjøre rundt og samle inn maten før selskapet kan starte..

Fjerde alternativ er å lage en kjempestor gryterett, og servere med ris, salat og rundstykker, og så spise kaker etterpå..

Liker jo best tanken på at hele selskapet skal få samme serveringen.

Men er også redd for at koldtbord el gryterett-løsning skal føre til at jeg løper rundt som en jojo i selskapet og finner fram øser og smørkniver og gud-vet-hva man plutselig kommer på at man trenger.. Og så når selskapet er over har jeg knapt rukket å prate med gjestene eller nyte den store dagen i det hele tatt.

Har ikke lyst til at selskapet skal være stress, kanskje vi burde prøve å finne en person som kunne tenke seg å stå på kjøkkenet og koke kaffe, hente fram kaker, ordne med maten osv?

Noen som har prøvd det som en løsning?

Hjelpemeg, er helt grønn på dette:-/

Noen med erfaring som kan komme med gode råd, dagen nærmer seg, og skal vi bestille bord på biffrestauranten må det skje snart..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når, eller hvor lenge er det til konfirmasjonen?

Tenker på hvor god eller dårlig tid du har.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Istedenfor koldtbord kan du vurdere spekemat, da mye av den maten ikke har like stort behov for kjøleskapopphold, bortsett fra eggerøre og potetsalat.

Gryterett er et annet, helt utmerket alternativ, men da må du selvsagt skaffe servitører slik at du slipper å styre med øser osv selv hele dagen. Mange steder er det vanlig å stille opp for hverandre som servitører. La oss si at du kjenner noen som har en konfirmant neste år, eller en annen dato i år; spør disse og tilby deg å hjelpe når det er deres tur!

Kaker før mat er ingen god ide.

JEg lurer også på når konfirmasjonen er, for de fleste jeg kjenner bestiller lokaler minst et halvt år, men gjerne ett til to år i forvegen. Dette er riktignok på mindre steder, men lokalene pleier å bli booket fort, da en ikke akkurat er alene om å arrangere selskap i konformasjonshelgene. Biffrestaurant-alternativet høres derfor ikke helt realistisk ut.

Endret av Spinell
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Det er 6 uker igjen til den store dagen.

Biffrestauranten har fortsatt ledig den dagen, men tror nok vi går bort fra den planen. Har leid selskapslokale for lenge siden. Tenker at det blir mer koselig å være i et selskapslokale enn på en restaurant. Der kan vi jo pynte bordene som vi vil på forhånd.

Blir nok koldtbord, da blir det ferdig fra catering som blir levert på dagen, eller gryterett.

Dersom vi velger ferdig koldtbord, trenger man noen kjøkkenhjelp da også?

Skal jo kokes en del kaffe, feks?

AnonymBruker
Skrevet

Koldtbord og lokale er jo det enkleste for vertskapet å noe veldig mange går for. Det er jo litt ok at vertskapet også får kose seg på den store dagen.

Når det gjelder hjelp, så kan det være greit å ha noe hjelp til å rydde og ta oppvask + dekke kakebord og koke kaffe.

Skrevet

Du bør så absolutt ha serveringshjelp/ryddehjelp selv med koldtbord.

Skrevet

Hei! :)

Når dere er så mangen som 50 stk, så er det lurt å ha et par kjøkkenhjelpere ja. Oppvasken tar mye tid, og du kan raskt ende opp på kjøkkenet det meste av dagen viss du velger å gjøre det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...