Gå til innhold

Jeg har så lyst på

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...en Lemen!

Det er jo som kjent Lemen-år i år, og i den forbindelse tenkte jeg å skaffe meg en/et/ei Lemen.. De ligner slik på marsvin at jeg kan ikke tenke meg annet en at de må være mindst like gode kjeledyr =) Og så sparer jeg noen 100-lapper, det er jo :danse: !

Tror dere ikke det kan funke flott?!

Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Joda helt til du skal plukke de opp, da dør de.

Skrevet

haha trokke det funker så bra nei :fnise:

løper ikke lemmen sånn helt insane langt i perioder?

AnonymBruker
Skrevet

Joda helt til du skal plukke de opp, da dør de.

:sjokkert: NEI! Er dette sant? Hvorfor det :grine: ? Det er en myte at de sprekker tror jeg..Jeg kan jo prøve!?!

Ts

Gjest uAnonymBruker
Skrevet (endret)

Løper langt?? Hva er langt for et lemen?

Det kryr av de her, helt motbydelig, de skriker konstant på natten, man tråkker på de på steder hvor det ikke er gatelykter. Er som å leve i en skrekkfilm i fire måneder :tristbla:

De sprekker ikke, hjertet stopper.

Endret av uAnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

haha trokke det funker så bra nei :fnise:

løper ikke lemmen sånn helt insane langt i perioder?

Men det er jo det man har sånn hjul til, er det ikke? :biggrin:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Løper langt?? Hva er langt for et lemen?

Det kryr av de her, helt motbydelig, de skriker konstant på natten, man tråkker på de på steder hvor det ikke er gatelykter. Er som å leve i en skrekkfilm i fire måneder :tristbla:

De sprekker ikke, hjertet stopper.

hahaha, skummelt!!

Kan du ikke bare gå ut og prøve å løfte de opp? så blir du kvitt de.

• Liker 1
Skrevet

hehe var vle noe sånn her jeg tenkte på kanskje:P

"Mange tror at lemen drar i flokk og følge for å kaste seg utfor stup eller ut i vannet og begå selvmord. Men slik er det naturligvis ikke! Når lemen er på vandring, følger de terrenget nedover mot lavlandet, og dermed havner alle sammen på stier og utpå odder og elvebredder. Trengselen gir dem nesten panikk, og de presses ut i vannet eller utfor skrenter for å komme seg unna. Lemen svømmer godt, men vil helst ikke uti vannet med mindre det er rolig vann og de kan se den andre bredden.

I store lemenår kommer dyrene fra fjellet og helt ned til bygdene eller ut til sjøen. Nesten alle sammen dør i løpet av høsten, og neste år er bestanden tilbake på lavmål igjen.!

fra nysgjerrigper

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ta på deg gode hansker isåfall. De hissigproppene der biter gjerne det de er gode for.

AnonymBruker
Skrevet

Men tror dere de kan temmes da? Og hvordan skal jeg få fanget? Skal jeg stelle meg under en klippe med et digert nett og vente på at de kommer stupende til meg?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Du må aller først bygge en lemenfanger. Dette gjøres ved å lage et lite bur med tynne seljepinner som gitter. Og så legger du inn tørka sirisser i buret og gjemmer det i lyngen. Og så er det bare å passe på. Når lemenet er fanget, så må du begynne å trene det med godbiter. Du kan lære de "sitt" "rull rundt" og sånt med engang. De er jo som sagt veldig lettlærte og blir veldig fort tamme :skratte:

• Liker 2
Skrevet

Men tror dere de kan temmes da?

Nei de kan ikke temmes... Jeg vet at de som driver hamsteroppdrett begynner temmingen og sosialiseringen med hamsterne den første dagen de kan ta på hamsterbebyene noe som er ganske tidlig etter fødsel...

Skrevet

Blir mer pes enn kos skal jeg si deg.

Hadde en chinchilla forrige sommer, og dæven i hælve**e, jeg skal faan aldri ha gnager igjen.

Kun utgifter, ingen kos...fikk meg hund! Masse kos og turkamerat! SÅ mye bedre enn å ha buret under armen og beistet i hånda på toppen av fjellet! :P Men, whatever you want!

Kos deg med kreket! :P

Gjest Fikira
Skrevet

Har du kjeller, så bare la vinduet stå åpent.

Sist det var lemmen-år så datt det en haug med lemmen inn i kjellerleiligheten jeg bor i.

Åååååh så sinte de var. Men de er jo søte. De er jo i slekt med dverghamsteren. Og HELT umulig å temme er de nok ikke, men da må du få tak i bebiser. Tror ikke det er lovlig i Norge å eie de som kjæledyr heller da.

Gjest Elyssa
Skrevet

:skratte:

Faktisk, hvis du virkelig vil fange en, vet jeg noe du kan prøve på. Hamsteren jeg hadde som liten rømte en gang og det virket fint på ham. Det fungerer også helt ypperlig som human musefelle. :fnise:

Sett en bøtte et sted hvor du tror de kan gå forbi, f.eks. om natten.

Fyll den (i bunnen) med noe mykt, f.eks. sagflis eller bomull. Dette er for at den skal lande mykt.

Klipp et lite, avlangt hull (plass til den gjennom) i en pose og teip posen på toppen av bøtten, litt løst.

Legg litt fristende mat rundt hullet på toppen og sett noe inntil bøtten som kan fungere som stige.

Når krabaten sniker seg opp for å hente maten, (her er det viktig at du har teipet litt løst) vil den gli nedi hullet.

Her er det da viktig å passe på at det er lang nok avstand til at den ikke kan komme opp igjen.

Lykke til :fnise:

Gjest BabyBlue
Skrevet

Du kan få gnagere gratis på finn.no altså.... :skravle:

AnonymBruker
Skrevet

Men tror dere de kan temmes da? Og hvordan skal jeg få fanget? Skal jeg stelle meg under en klippe med et digert nett og vente på at de kommer stupende til meg?

Jeg har faktisk hatt 2 lemmen som kjæledyr for en god stund siden, så jo de kan temmes. Mine kunne jeg fint ha i hånden å kose med til de sovnet inni håndflata mi :)

De løp i sånne hamsterhjul og spiste vanlig gnager blanding og levde i det gamle rotteburet jeg hadde.

Jeg fikk dem av en guttunge som hadde funnet en syk lemmen og tatt den med seg hjem, denne lemmenen var gravid og fødte mens han tok vare på den. Det tok ikke lang tid før disse ungene begynnte å parre seg og vips så hadde dem maaaange lemmen.

Jeg fikk derfor mine da de var veldig små, kanskje derfor det gikk så greit å temme dem.

Det triste er at de ikke lever veldig lenge i fangenskap så jeg hadde mine kun i 8 mnd tid :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...