Gå til innhold

trenger hjelp til budsjett..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Trenger litt hjelp til å sette opp en oversikt over hvordan jeg og sambo kan fordele utgiftene. Har slitt litt med å prate med han, fordi han mener vi skal betale halve hver uansett om jeg tjener mye mindre enn han, men nå tenker jeg å komme med et forslag til han hvor han betaler litt mer, mens jeg tar all jobb i hjemmet. Jeg er 24, han er 30.

Jeg har kun inntekt fra Lånekassen, 6600 pr mnd. Han jobber, og pr.dags dato har han utbetalt 22000 i mnd, men går ned til 18000 i juli.

Vi har huslån på 2600, altså 1300 hver.

I forsikring på hus betaler vi ca 100 kr hver, og døds- og uføreforsikring betaler vi ca 350 hver.

Strøm kommer på ca 2200 annenhver mnd, som vil si i snitt 550 på oss hver hver måned.

TV og internett er 600 pr mnd, 300 på oss hver.

Så har vi begge mobil, betaler vel ca 300 hver der også.

Forsikring på bil kommer 2 ganger i året, men dersom jeg regner med det betaler vi ca 150 per mnd hver.

Jeg har i tillegg utgift på 500 kr pr mnd i "gammel" gjeld.

I tillegg må vi regne ca 300 hver per mnd i kommunale avgifter.

Hittil har vi hjulpet hverandre i hjemmet, jeg har for det meste stått for rydding/vasking/oppvask/matlaging, mens han stort sett har stått for klesvasken. Tenkte jeg skulle foreslå at jeg overtar alt av husarbeid, og han betaler litt mer enn meg i faste utgifter. Man må som bankrådgiveren vår sa til meg bidra etter evne, og arbeid i og utenfor hjemmet skal være likestilt.

Når jeg legger sammen dette vil det si at jeg har ca 2700 kr til overs hver mnd, som skal dekke bensin,mat og div annet. Han sitter igjen med 14950 som skal dekke bil,mat og annet.

Hittill har vi leid bolig, og betalt 4000 i husleie, hvor han har betalt 2500 og jeg 1500. Men nå valgte vi å kjøpe istedet for vi kommer faktisk bedre ut av det økonomisk.

Kan noen hjelpe meg ned å sette opp et forslag? Prøver å snakke med han på nytt, men ikke så enkelt når han ikke forstår at knappe 3000 er lite, mot hans pott. Får bare tilbake at det ikke er hans feil at jeg har så lite selv om jeg går skole. Skulle ønske han forsto at det kommer til å endre seg en dag når jeg er ferdig på skolen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å jobbe litt utenfor skolen?

Og det er jo som han sier ikke hans feil at du studerer. Vil det jevne seg ut når du er ferdig studert? Dvs, at du tjener mer enn han? Så du tar en større del av potten, slik at du på sikt har "betalt" han tilbake for det han har betalt ekstra for deg?

Eller så kan du som du sier, få betalt for husarbeidet ditt.

Skrevet

Jeg synes det er riktig at den som tjener mest, betaler mer mens den som tjener minst tar mer husarbeid. Klart, samboeren din skal ikke sitte igjen med null og niks, men jeg synes han kan bidra litt mer i pengepotten. Han blir ikke fattig av den grunn.

Jeg priser meg lykkelig over at min samboer betaler mer enn meg siden vi tjener svært så ulikt. Jeg gjør husarbeidet, og det funker fint, men man må jo finne ut hva som passer for seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...