Gå til innhold

Hva kler dere på smårollingene ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kler dere på smårollingene deres ute nå om dagen? Nå er det (iallefall her jeg bor) knallvær om dagen, man må gå i t-skjorte selv til og med. Men jeg er jo samtidig redd for denne vårtrekken hos lillegutt. Derfor spør jeg dere dette. Tynn lue? Tynn jakke? Bare genser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, synes det er vanskelig selv. Her har det vært varmt i sola, men fortsatt kjølig i skyggen, og vind i blant. Jeg har hatt på ham en vindjakke over bodyen og en tynn lue. Noen ganger har jeg merket at han er varm, og har da selvsagt åpnet jakka og tatt av ham lua. Her i stad lekte han i hagen i solsteiken, da hadde han bare en tynn genser på seg (og ikke lue). Jeg tenker også på trekk, men tenker samtidig at det er veldig lett å kle på de stakkars små altfor mye.

Skrevet

Det er ikke like enkelt bestandig nei! Vi har en snart ettåring som er ganske varm av seg så jeg har nok ikke like mye på henne som andre kler på sine barn. Er det over nullen blir det ingen dunpose f.eks. Nå er det ca 11-12 grader i skyggen her og da er det tynn bomullslue(tykkere hvis det blåser mye og vi skal være ute) strømpis og body, evt tynn genser og så vinddress eller annen bukse/jakke. Jeg syns det er vanskeligere å vite når strømpisen skal av, men jeg tenker som så at de fryser jo ikke mer enn oss egentlig.

Skrevet

I det siste har det vore varmt her, rundt 15-20 grader og sol. I forrige veke såg eg ungar gå i sandaler, kortbukser og bar overkropp :hakeslepp: Det gjer ikkje eg, for å seie det slik... Tykkjer det er horribelt kor raske enkelte er til å kle av ungane sine. Dette var ungar i bhg-alder.

Mine ungar (3 og 1,5 år) har stort sett hatt på seg - frå innerst til ytterst:

-tynn genser

-strømpebukse

-bukse

-tynn bomullslue

-tynn vårjakke eller tjukk genser

-joggesko

Føler dette har vore omtrent passe. Eit par gonger har det vore veldig varmt og då har dei berre gått i tynn genser. Men vil ikkje kle av dei noko meir. Små ungar er dårlege på å seie frå om dei er for varme eller kalde. Så lenge ungen ikkje svettar, er det betre å ha på litt for mykje enn litt for lite. Veldig lett å bli forkjøla om våren!

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt på 2 år har bare hatt på seg joggebukse og en genser nå.. Eller tynn genser med kul t-skjorte over da ;) Også caps og joggesko! Har en vindjakke med ut i tilfelle det skulle være mye vind, men det har ikke vært nødvendig!

Men jeg er nok blant de foreldrene som kler på minst klær, alle andre barna i barnehagen bruker fortsatt strømpebukse og lue.. Gutten min har alltid vært varm av seg så det er jo forskjell fra barn til barn!

Uansett er det lurt å sjekke barna ofte, for det er fort gjort å bli veldig varme!

Skrevet

Ei tynn lue er lurt uansett, det førebygg øyreverk og anna dritt ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke blåser fælt og det er steikende sol ute så ser jeg ikke helt at lue er nødvendig, men det er meg ;)

Skrevet

Ganske likt som hos oss da :) Vi har også brukt bare genser, ofte tynn fleecegenser, strømpebukse og bukse, har det vært trekk eller litt vind har vi hatt på tynn lue. Når vi har vært ute og gått aftensturer på boligområdet i paraplytrilla, har jeg tatt på han en tynn vårjakke i tillegg, da sitter han jo tross alt rolig. Han er veldig veldig aktiv ellers når han er ute, og blir fort varm, og det er mange ganger han har vært rimelig varm i hodet, nakken og på ryggen selv om vi ikke har hatt på jakke. Likevel tar jeg ikke av noe mer jeg heller.

Ser også ungene i nabolaget leke ute i shorts og t-skjorte, helt fra i bhg alder og opp i skolealder. Det hadde IKKE jeg gjort.

Dette er jo mitt første barn, så jeg spør dere som har mer erfaring om en ting til; når begynner dere å ta på småttisene shorts og t-skjorte?

Skrevet

Hvis det ikke blåser fælt og det er steikende sol ute så ser jeg ikke helt at lue er nødvendig, men det er meg ;)

Det er jo skjelden det er heilt vindstille i dette landet ;) Blir ofte ein del vind på ettermiddagane. Ungane leiker jo litt her og der når dei er ute, og sit jo i skyggen og på trekkfulle plassar også.

Dette er jo mitt første barn, så jeg spør dere som har mer erfaring om en ting til; når begynner dere å ta på småttisene shorts og t-skjorte?

Det er lenge til ;) Då skal det vere skikkeleg varmt, må bli sumar fyrst. Eg kler ikkje ungane i sumarklær i april. Dei fine vårdagane lurar oss ofte, det kjem nok mange kalde dagar før det blir sumar ;) Viss det i det heile tatt blir noko :fnise: Sumaren i fjor var jo som ein middels varm vår, i alle fall her...

Skrevet

Det er lenge til ;) Då skal det vere skikkeleg varmt, må bli sumar fyrst. Eg kler ikkje ungane i sumarklær i april. Dei fine vårdagane lurar oss ofte, det kjem nok mange kalde dagar før det blir sumar ;) Viss det i det heile tatt blir noko :fnise: Sumaren i fjor var jo som ein middels varm vår, i alle fall her...

Det er jeg enig i, veldig mange ser ut til å tro at så fort varmegradene kryper kjapt oppover og sola steiker, så er det sommer og shortsvær. Jeg hadde ikke kledd på ungen sommerklær i april jeg heller ;) Hadde garantert forhørt meg rundt før shortsen hadde kommet på uansett jeg.

En annen ting jeg tenker på når det gjelder unger som ikke akkurat har gått så veldig lenge; det må kanskje være lurt å la de ha på en tynn bukse så lenge som mulig uansett? Sønnen min har gått i en og en halv måned, han er kjempeflink, men selvsagt ustødig og faller mye på knærne. Tenker at en bukse beskytter litt mer da?

AnonymBruker
Skrevet

Han ligger i vogna bare, og har hatt på seg body + bukse eller strømpebukse de dagene det har vært så varmt. Han er 8 mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Min på 17 måneder har hatt på seg caps, body, tynn bomullsjakke utenpå og bukse. Han er mer aktiv enn hva jeg er, og jeg har svettet ute i sandkassen de siste dagene.

Gjest pysepusen
Skrevet

Her har han hatt ullbody + ullstrømpis under de vanlige klærne. Han har ikke hatt jakke på seg da. Har han hatt jakke har han kun gått i ullbodyen. Også lue da :) Har sjekket ham i nakken innimellom og temperaturen hans har vært fin :)

Skrevet

På terassen vår er det lunt og varmt så der har 2 åringen idag gått i t skjorte og shorts etter hun kom hjem fra bhg. (har selv sittet i bikini)

I bhg hadde de tatt på hun tynn vårdress og pannebånd utenpå genser og bukse. Er en helt annen temperatur der som det blåser litt, og er mye skygge. Merker at det er vår ellers, men på terassen vår føles det som sommer :)

Skrevet

Mine er 3 og 5. I barnehagen har de bomull innerst nå, og et tynt mellomlag med ull under skallklær (utedress). Tynn lue eller pannebånd.

De leker ofte ute her hjemme på ettermiddagene, og da har de to lag bomull på seg samt jakke og lue/pannebånd.

Jeg er litt skeptisk og lurer på om jeg har vært for dumdristig i forhold til treåringen. Han tåler ikke overgangen mellom årstidene spesielt godt, og ender som regel opp med en forkjølelse og/eller ørebetennelse. Egentlig kunne han nok ha brukt ull innerst i et par uker til.

Gjest Nebula
Skrevet

Kjekt å få litt råd og tips, synes det er en vanskelig tid med tanke på klær.

Her har jeg stort sett sluttet med strømpebukse, har en del bukser med et ekstra lag for, men er buksene tynne så er ullstrømpa på plass.

På overkroppen er det body og en eller annet type genser eller jakke.

Ser litt ann hvor vi skal være, på verandaen kan vi ha et lag med klær (langarmet) og vi har kuttet ut lua da det er lunt og skikkelig sommervarme, men da vi var nede ved sjøen så hadde hun lue og parkdress uten så mye under da det der blåser litt.

Føler jeg løper rundt og kler litt av og på om dagen + det blir ofte en liten "krangel" om lua skal være på eller ikke (er bare 17 mnd, men vilje har hun...)

Gjest pysepusen
Skrevet

Hvis det blir "krangel" med lua, kan den ikke bare være på hele tiden? Her skal han ikke vite om noe annet enn at når vi er ute så har vi lue på så kjøper jeg heller forskjellige luer i forskjellige tykkelser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det blir "krangel" med lua, kan den ikke bare være på hele tiden? Her skal han ikke vite om noe annet enn at når vi er ute så har vi lue på så kjøper jeg heller forskjellige luer i forskjellige tykkelser.

Hva når ungen tar lua av selv??

Skrevet

Her har lillemann på 1,5 vært en del plaget med ørene, så jeg er beinhard på at lua skal på. Ellers har han ullstrømpebukse, body, bukse og tykk genser, og jakke om morgenen eller hvis det blåser.

Regner med at temperaturen er litt forskjellig i trøndelag og sør i landet da, her har det ikke akkurat vært aktuelt med shorts og t-skjorte.

AnonymBruker
Skrevet

Når gutten min tar av lua ignorerer jeg det og tar den på etter et par minutter uten å kommentere at lua skal være på.

Han tar av lua for å erte meg tror jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...