Gå til innhold

Hvordan få min bortskjemte søster til å bry seg om resten av familien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bortskjemt søster på 17. Jeg er selv 19. Hun roter i hele huset. Det ligger klær og sminke og alt mulig over alt. Hele huset er overfylt av rot, og jeg snubler hver eneste dag i rot som er slengt over alt. Det er rot på gulv, benker, bord, sofa og overalt. Huset ser helt forjævlig ut, og jeg tørr ikke å få besøk hjemme. Jeg skjemmes av å bo i et hus som dette.

Søstera mi er så bortskjemt, at det går ikke ann å snakke med henne. Jeg får alltid til svar at jeg må gå å henge meg å slike ting når jeg prøver å snakke til henne. Det er altså ikke bare rotet jeg irriterer meg over, men også måten hun behandler meg på. Hun viser meg ikke noe respekt i det hele tatt, og det er virkelig sårende hvordan min egen søster behandler meg på. Det er ofte jeg må gå på rommet og gråte av det hun sier og gjør, for det er virkelig stygge ting hun sier og gjør. Det hender jeg gråter meg i søvn også.

Alle småting lager hun store saker ut av, og alt skal være på hennes måte. Hvis jeg for eksempel ser på tv, og hun kommer og skal se på tv, og jeg ikke vil skifte kanal, så trekker hun ut ledningene så jeg ikke skal få se, selv om det var jeg som hadde tven. Og så truer hun meg med ting. Hun stjeler av meg også.

Hun låser seg også ofte inn på badet hvis hun vet at jeg skal ha det snart. Hun kan være på badet i mange timer. Hun bare sitter der med pcen bare så jeg ikke skal få badet når jeg vil.

Jeg har prøvd å snakke med moren min om dette flere ganger, men hun blir bare sur på meg. Moren min forguder sin bortskjemte datter og tørr ikke å si imot henne. Moren min gjør alt for henne, og gjør henne bare mer bortskjemt, selv om søstera mi ikke behandler moren min noe bra.

Så er det noen som vet hva jeg kan gjøre med dette? Jeg kan ikke ha det slik lengere. Søstera mi ødelegger meg. Jeg blir helt utslitt av dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Normalfordeling
Skrevet

Når du ikke har foreldre som setter grenser for henne så er mitt eneste råd å flytte ut fortest mulig. Det kunne ha gått dersom foreldrene dine så problematikken sånn at endring kunne skje. Sånn som det er nå så støtter de jo bare oppunder hennes oppførsel.

Skrevet

Uten samarbeid fra din mor er det vanskelig å sende ut signaler til søsteren din om at det er noe riktig galt med oppførselen hennes. Jeg tror du har godt av å flytte ut så fort som mulig. Tror ikke det er verdt å gråte seg i søvn for en søster som med hensikt ønsker å ødelegge for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Nei men fader for en søster du har. Ååå.. Dere skal jo være gode venner og lage minner sammen nå.. Men jeg hadde gått rett til moren min og sagt at jeg ikke fant meg i en slik forskjellsbehandling, og om at det ikke blir bedring så flytter du ut. Og at du da tviler på om broene mellom dere kan repareres.

Prøv å drit i rotet, det er hennes og foreldrene dine sitt problem.. Skaff deg tv og ha den på rommet. Det koster 50 kroner for en ekstra boks om dere har RiksTV feks. Vær kald mot henne. Ikke gråt når hun sier stygge ting til deg. Få deg stort fint speil på rommet og ha sminken din der. Lås rommet. Ikke ta deg nær av henne og det hun sier. Hun er direkte stygg med deg. Behold roen og overse henne

• Liker 1
Skrevet

Min tenåring hadde en rotete periode, og etter å ha mast og mast for å få henne til å rydde, uten effekt, startet jeg dagen (etter jobb) med å gå rundt med en søppelsekk og hive alle hennes ting i. Etter 1 uke lå det 7 sekker på rommet hennes, og hun hadde omtrent ingen ting tilgjengelig, og måtte rote rundt etter tingene sine. Etter uke nr. 2 fattet hun poenget. Skal også sies at jeg ikke kjftet denne perioden, bare at at fra nå av går tingene i sekker, og merker jeg ingen forbedring etter 1 mnd. så kjøres sekkene på avfallsplassen, uansett om jeg kastet dyre ting, sminke, CD'er og andre "viktige" saker.

I går kom jeg hjem og da hadde gullet tømt oppvaskmaskinen, hengt opp tøy, og satt på ny maskin. Det nytter å "protestere". Du burde fortelle din mor at hun er en feig foreldre, som unngår å ta opp viktige kamper. Din søster taper på det i lengden, og hun (moren din) sørger for å ødelegge deres forhold til hverandre med tid og stunder. Er det hva hun ønsker?

• Liker 8
Skrevet

Tror det beste rådet du har fått er å finne ditt eget sted å bo om du har muligheten til det - så får tyrannen styre hjemme som hun vil sammen med mamma som ikke tar ansvar...

Eller - hvis du har styrke til det velge søppelsekkmetoden (bare at du faktisk ikke setter sekkene inn til henne men snur dem opp ned innenfor døren

:kjefte:

makan! du kan også melde henne på programmet "gullungene" selvsagt - de skal sikkert kjøre en runde to.....

:skratte:

• Liker 2
Skrevet

Dersom du er student kan du strengt tatt heve bidrag av foreldrene dine slik at du har råd til å bo på hybel nært studiestedet ditt. I de fleste tilfeller bør en være fornøyd med å få bo hjemme, men ikke under slike forhold. Nav kan hjelpe deg med info og søknadskjemaer

Skrevet

Du er 19 år - flytt hjemmefra!

Ellers likte jeg søppelsekkmetoden :jepp: :notert bak øret:

AnonymBruker
Skrevet

Hei, trådstarter her.

Det med søppelsekkene har jeg prøvd å fått mamma til å gjøre såå mange ganger, men hun tørr ikke, for hun vil ikke gå imot gullungen sin.

Jeg kan heller ikke gjøre det, siden jeg ikke har rett til det når det ikke er mitt hus. Og hadde jeg gjort noe slik, hadde hun garantert gått på mitt rom å tatt ting og rotet for å gjøre igjen. Så da blir alt bare verre..

Din tenåring er heldig som har en mor som deg, Titti72. Du bryr deg i alle fall. Om bare min mor kunne vært som deg.

Skrevet

- Flytt ut

- Søppelsekkmetoden

- Lås på døra di

Stemmer mest for forslag 1.

Forslag 2 og 3 kombinert forhindrer henne i å rote på ditt rom som hevn.

Og moren din er forresten helt blåst, og søsteren din virker som ei skikkelig hurpe. Gode utsikter til å bli et ufordraglig null der, ja!

Men by the way: har ikke "rett" til å gjøre det i huset, for det er ikke ditt? Greit, det er ikke ditt hus, men det ER ditt hjem også! Er det ikke en normal oppfatning at fellesarealer er nettopp felles? Søsteren din kan sove i et svinesti hvis hun ønsker det men HUN behandler jo tydeligvis huset som om det er hennes, og kun hennes.

Har du en far tilstede? Er han like ille?

AnonymBruker
Skrevet

Lite voksent, men jeg hadde tatt fysisk tak i henne og blitt rasende. Har ikke gjort det mot min lillesøster selv om hun ofte var drittsekk i tenårene, men ikke på den måten du forteller. Badet fikk ingen oppta for lenge, det ble avtalt at når man trenger badet får de andre gjøre seg ferdig. Hvis alle trengte badet, måtte alle bruke liten tid. Kan dere fjerne nøkkelen til badet og bare bruke et skilt eller at alle banker på døra før de går inn der?

Hvis hun tar kontrollen over tven og drar ut alle kontaktene, ville jeg eksplodert og fått henne ut av stua med bruk av en rekke frekke kommentarer, jeg hadde angrepet henne verbalt som person, spurt om hun kanskje bør legges inn snart, sagt at det er oppførselen til en 7-åring og til og med de kan oppføre seg bedre. Videre hadde jeg kalt henne en misunnelig bitter bitch som bare er 15 år, stakkars liten.

Ja, jeg hadde blitt sint.

Du kan flytte, men skal lillesøster vinne ved å psyke deg ut av heimen?

Min lillesøster får heller ingen kritikk fra vår mor, fordi hun reagerer med sinne. Jeg er den mer milde typen som ikke kjefter og smeller (hvis jeg ikke blir rasende og da er jeg kort og hard i spydighetene).

Hvis dere bare har en tv, må dere avtale hvilke programmer eller få bestemme hver sin dag. Det koster ikke så mye for en tv som du kan ha på rommet.

Rotet hennes er din mors ansvar, med mindre det er du som må rydde etter alle? Hvis du bidrar med mye husarbeid, har du også noe du skulle sagt hjemme.

Skrevet

Finn deg en jobb siden av og flytt ut.

AnonymBruker
Skrevet

Herres. Jeg hadde kjefta henne huden full og stått opp for meg selv.. Deretter flytta ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...