Gå til innhold

vanskeligere å få barnehageplass midt i semesteret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

... har jeg hørt, og at det derfor er bedre å søke om opptak fra nyttår, selv om permisjonen går ut først i mars.

Og så eventuelt søke om permisjon fra barnehagen et par måneder.

Noen som vet mer om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lett det er å få narnehageplass kommer nok ann på barnehagedekningen i din kommune. Min erfaring på området er at det er lettest å få plass på våren, da slutter det eldste kullet og det blir tatt opp nye. Ellers på året er det ikke spesielt vanlig at noen slutter, og dermed blir det heller ikke mange ledige plasser. Barnehagene jeg har hatt kjennskap til har ikke gitt permisjon i f.eks to måneder dersom en ønsket en senere oppstart, da har vi måttet betale fra dag en.

Skrevet

I Oslo kan man søke opptak hele året, og man står da på en venteliste hvor det er vilkårlig trekning. Det vil si at du godt kan bli trukket ut med en gang du setter deg på venteliste, eller du kan risikere å bli stående der i lang tid...I så måte spiller det liten rolle når du setter deg opp på venteliste.

Mange barnehager er også restriktive med å gi permisjoner, nettopp pga "metoden" du beskriver.

1. mars er fristen for hovedopptaket- dvs barnehageplass fra august av. Da er det naturlig nok flest ledige plasser, pga nye kull som går inn i skolen osv.

I noen bydeler er det samordnet opptak for private og kommunale barnehageplasser, og i noen søker man de private barnehagene direkte. Uansett kan det lønne seg å ta direkte kontakt med styrer i private barnehager, da mange liker å ha et ansikt å forholde seg til når de tar inn nye barn.

Med mindre du har rett til prioritert plass, må du nok belage deg på å vente på barnehageplass. Det er få (om noen!) bydeler i Oslo som har full barnehagedekning.

Mer informasjon kan du finne på www.oslo.kommune.no og videre inn på din bydel, eller ved å ringe bydelsadminstrasjonen der du bor..

Skrevet

Det er naturlig nok lettest å få plass om sommeren/sensommeren. Da begynner noen av barna på skole og vips: Ledige plasser!

Skal du ha plass andre tider på året er du avhengig av at noen barn slutter eller blir flyttet fra småbarnsavdeling til avdeling for større barn.

Skrevet

1. januar er en ekstradato for opptak, for da går treåringene over på stor avd.

Skrevet

Hva skjer hvis den store avdelingen er full da, Tex? Man har vel ikke ledig kapasitet på stor avdeling i påvente på de små?

Der barna mine har gått på barnehage (tre steder) har de flyttet barna over til stor avdeling etter hvert som noen slutter der eller begynner på skolen. Men det er sikkert forskjellig praksis fra kommune til kommune.

Skrevet

Mange barnehager søker kommunen om disp til å få flytte over fra 1. jan. Mange kommuner sier ja, pga elendig barnehagedekning.

Skrevet

I komunal bhg. i Oslo er det også sånn at barn som er ca 2,5 år og ikke fylller år før etter nyttår og blir flyttet over på stor avdeling på høsten, teller som to barn. Når man da kommer til 1.jan. regnes de som ett barn igjen. Så det går nok ikke bare på at barn på stor avdeling må slutter for at det skal bli ledig plass.

Skrevet

Det med permisjon fra barnehagen er egentlig ikke så viktig, vi kan godt betale for to måneder ekstra, hvis det øker sjansene for å få plass at man setter opp at man vil ha fra 1. januar.

Men gjør det det?

Er det jeg ikke har skjønt.

Skrevet

Kommer sikkert an på kommunen og barnehageplasstilgjengeligheten der.

Da vi flyttet hit sendte jeg søknad til barnehagekontoret om plass to mnd før flytting. Sendte brev i oktober og fikk plass fra 1.des !! Ingenting er umulig, men søk så får du svar.

Tror det er vanskeligere på småbarnsavdeling(?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...