Gå til innhold

Hva ville dere trent ved siden av dette programmet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant dette programmet for intervalltrening på AktivTrening

Mandag Progressiv løping, 25 min

Onsdag Vanlig tur, 30 min + 5 x 100 m stigningsløp

Fredag Vanlig tur, 40 min + 6 bakkesprint

Uke 2

Mandag 8 x 1 min fartslek, 1 min jogging mellom hvert rykk

Fredag Vanlig tur, 40 min + 8 bakkesprint

Uke 3

Mandag Vanlig tur, 30 min + 5 x 100 m stigningsløp

Onsdag 2 x 8 min intervaller, 5 min pause mellom intervallene

Fredag Lett fartslek. Bruk terrenget. Legg inn 10 rykk á 30–60 sek

Uke 4

Mandag 4 x 4 min intervaller, 2 min pause mellom intervallene

Onsdag Tur 30 min + 5 x 100 meter stigningsløp

Fredag 1, 2, 3, 4, 3, 2, 1 min intervaller. 1, 2, 3, 3, 2, 1 min pause ml. intervaller

I noen måneder nå har jeg løpt og jogget mellom 45-60min 4-5ganger i uken med intervalltrning 2 ganger i uken. Det ble jo litt kjedelig, og tenkte jeg skulle prøve meg på det programmet. Syns kanskje det høres litt lite ut i forhold til det jeg har drevet med, eller tror dere det er greit mtp at det er intervaller?

Selvfølgelig er vel dette noe jeg må kjenne på selv, men trenger å høre hva dere andre ville gjort... :)

Hva ville dere trent ved siden av?

:hoppe:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Styrke.

Skrevet

Styrke.

ok

Skrevet

Fant dette programmet for intervalltrening på AktivTrening

Mandag Progressiv løping, 25 min

Fredag Vanlig tur, 40 min + 6 bakkesprint

Uke 2

Mandag 8 x 1 min fartslek, 1 min jogging mellom hvert rykk

Fredag Vanlig tur, 40 min + 8 bakkesprint

Uke 3

Mandag Vanlig tur, 30 min + 5 x 100 m stigningsløp

Onsdag 2 x 8 min intervaller, 5 min pause mellom intervallene

Fredag Lett fartslek. Bruk terrenget. Legg inn 10 rykk á 30–60 sek

Uke 4

Mandag 4 x 4 min intervaller, 2 min pause mellom intervallene

Onsdag Tur 30 min + 5 x 100 meter stigningsløp

Fredag 1, 2, 3, 4, 3, 2, 1 min intervaller. 1, 2, 3, 3, 2, 1 min pause ml. intervaller

I noen måneder nå har jeg løpt og jogget mellom 45-60min 4-5ganger i uken med intervalltrning 2 ganger i uken. Det ble jo litt kjedelig, og tenkte jeg skulle prøve meg på det programmet. Syns kanskje det høres litt lite ut i forhold til det jeg har drevet med, eller tror dere det er greit mtp at det er intervaller?

Selvfølgelig er vel dette noe jeg må kjenne på selv, men trenger å høre hva dere andre ville gjort... :)

Hva ville dere trent ved siden av?

:hoppe:

I tillegg til kondisjonstrening er det lurt å trene litt styrke:

Knebøy, markløft, benkpress, militærpress, hangups, fremoverbøyd roing, stabiliserende mageøvelser. Eller tilsvarende øvelser.

De fleste utholdenhetsutøvere på øvre mosjonsnivå eller høyere trener styrke. Det har vist seg å være gunstig for arbeidsøkonomi og skadeforebygging.

Skrevet

Jeg ville kuttet ut iallefall to kondisøkter til fordel for styrke, da med basis i grunn/coreøvelser. Type de øvelsene som er nevnt over her(og legge inn armhevinger eller tilsvarende for overkropp/armer). Jeg har faktisk fått bedre kondis etter jeg byttet ut et par kondisøkter med styrke ;) bare bruk de søkeordene på YouTube, og du får masse forslag og teknikker.

Skrevet

Jeg ville kuttet ut iallefall to kondisøkter til fordel for styrke, da med basis i grunn/coreøvelser. Type de øvelsene som er nevnt over her(og legge inn armhevinger eller tilsvarende for overkropp/armer). Jeg har faktisk fått bedre kondis etter jeg byttet ut et par kondisøkter med styrke ;) bare bruk de søkeordene på YouTube, og du får masse forslag og teknikker.

To økter i uken?

Jeg kan kun trene hjemme og har vektsett, så jeg googler meg rundt på det :) takk for svar!

Skrevet

Du kan gjerne trene mer enn to hvis du vil, men man må trene minst to økter for å få effekt. Er massevis du kan gjøre hjemme, og jeg ville heller youtubet det;) Vær nøye på teknikk så du ikke får vonde knær av eks bulgarsk utfall/knebøy etc. Ellers så er mitt tips å velge øvelser som også er skadeforebyggende(vanlig/sideplanke fremfor situps etc). Kjøper du en ball i tillegg er du klar for det meste ;)

Skrevet

Du kan gjerne trene mer enn to hvis du vil, men man må trene minst to økter for å få effekt. Er massevis du kan gjøre hjemme, og jeg ville heller youtubet det;) Vær nøye på teknikk så du ikke får vonde knær av eks bulgarsk utfall/knebøy etc. Ellers så er mitt tips å velge øvelser som også er skadeforebyggende(vanlig/sideplanke fremfor situps etc). Kjøper du en ball i tillegg er du klar for det meste ;)

men det gjør ikke noe om jeg tar to styrkeøkter og beholder alle tre kondisøktene i uken?

Fant en del youtubevideoer og skal faktisk ut å kjøpe ball etterpå :fnise: Takk igjen!

Skrevet

men det gjør ikke noe om jeg tar to styrkeøkter og beholder alle tre kondisøktene i uken?

Fant en del youtubevideoer og skal faktisk ut å kjøpe ball etterpå :fnise: Takk igjen!

Hvis du er vant til høy treningsmengde så går det sikkert fint.

Ro heller ned med en uke fri i blant.

Skrevet

Hvis du er vant til høy treningsmengde så går det sikkert fint.

Ro heller ned med en uke fri i blant.

Enig her.

Viktig å legge inn hviledager. Tror også jeg ville holdt det kanksje til en intervall og en rolig økt på kondisen (med litt fri en gang iblandt) så du ikke får slitasje og/eller kjeder deg i lengden.

Jeg merker iallefall at jeg trener langt bedre når jeg ikke overstiger en viss andel økter i uka. Husk på å ha et godt og balansert kosthold også(selv sliter jeg veldig med tilstrekkelig proteininntak da jeg ikke kan ha meieriprodukter...). Du kan jo også kombinere eksempelis intervalløkten med noe styrketrening og dermed ha 4 økter i uka.

Tror forøvrig jeg kan love deg en ny sprett i bakenden om du går fra ingen styrketrening til bulgarsk utfall og knebøy(tar tak i bakenden som et helve...te) :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...