Gå til innhold

Barn hjemme alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er alene med min sønn som er 8 år, blir 9 senere i år.

Er veldig i tvil om jeg skal la han være alene hjemme noen timer etter skoletid neste skoleår (altså 4. klasse). Har sagt opp SFO plassen, sånn at han slutter der når sommerferien starter.

Han er en oppegående gutt, og klarer å ordne seg mat og allting selv, er veldig forstandig og veslevoksen for alderen. Vi har ikke hustelefon, men han har fått en mobil som må sies er så som så med å huske å lade og i det hele tatt ta med seg, men det kommer seg vel med tiden :)

I tillegg så bor hans bestemor (min mor) i nærheten, og hun er hjemme stort sett hele tiden.

Han har heller ingenting imot selv å være hjemme alene, snarere tvert imot.

Hodet sier at dette kan gå utmerket bra, men hjertet sier noe helt annet.....en gang hønemor, alltid hønemor :P

Hva ville dere gjort ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med bestemor i nærheten og gode rutiner for lading av mobil burde det gå veldig bra. LA mobilen ligge en fast plass på kjøkken eks. Lag hurtigtaster til deg og bestemor. Men kansje billigere å legge inn hustelefon?

Da vi var små fantes ikke SFo men vi vokste opp allikevel, selv om vi hadde nøkkel rundt halsen. Det var en alltid en gammel nabokone hjemme som vi kunne gå til hvis vi trengte "plaster" eller et fang :-)

Skrevet

TS her :)

Ja du sier noe der, vi overlevde noen timer alene før i tiden også :P

Vi får bruke sommeren på å venne til med mobilrutiner, så skal nok den biten være i boks.

Nå skal det også nevnes at det blir sikkert ikke hver eneste dag han blir hjemme alene altså, og vi kommer nok også til å lagen en og annen avtale med bestemor :)

Skrevet

På mine barns skole er det normale at ungene slutter på sfo etter 2. klasse. Min datter som blir 8 i neste måned har altså noen måneder igjen. Etter sommerferien er ikke sfo aktuelt. Vi har nå begynt å trene - hun går hjem selv ca 1 time før jeg kommer fra jobb. Så øker vi gradiv tiden alene hjemme.

Hun har tilgang på telefon, både fasttelefon og mobil. Hun har ikke besteforeldre i nærheten, men hun har flere klassevenninner som bor i nærheten (og som ikke går på sfo).

Skrevet

TS :)

Her har vi sfo-tilbud t.o.m 4.klasse, så det er ikke sånn at han MÅ være alene hjemme.

Tanken var nettopp å venne han gradvis til det, for plutselig kommer dagen da han MÅ :)

Tusen takk for innspill så langt :)

AnonymBruker
Skrevet

Her også er det de færreste som benytter seg av sfo-tilbudet etter 2.klasse. Tilbudet varer ut 4.klasse, men ingen i 4klasse benytter seg av plassen.

Skrevet

Jeg var aldri på SFO, og var nok alene hjemme innimellom fra jeg var kanskje 7 år? Gikk fint det. :) Han trenger jo ikke ha med mobilen på skolen, den kan vel ligge et fast sted til lading? Eller dere kan skaffe en ekstra mobil som er "hustelefon".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...