punkyB Skrevet 5. november 2003 #1 Skrevet 5. november 2003 Hvordan finner man maxpuls - og hvordan skal man legge opp treningen ifht. den ? Kan man ta det litt på feelingen ? Maxpulsen vil vel endre seg etter hvor god form man er i. Bør man feks. skaffe seg pulsmåler hvis man ønsker å være sånn halcseriøs ? Jeg trener ganske jevnlig - og som regel så tar jeg ut max på treningen. DVs. jeg starter rolig men mot slutten av en rotime så tar jeg i alt jeg kan. Er det feil ? Skal man ha perioder hvor man ikke tar ut alt ? Tar gjerne imot svar her - evnt. linker til sider hvor det står greit (for dummies) forklart :-)
Gjest Petruska offline Skrevet 5. november 2003 #2 Skrevet 5. november 2003 Ofte opererer man med en formel for utrregning av maxpuls (f.eks. 220 minus alder). Her er et annet alterntiv for å finne din max-puls: Max puls Den maksimale frekvensen hjertet klarer å slå. Her er det store individuelle forskjeller og du bør måle egen maxpuls. Max puls synker med økende alder. Du finner maxpuls ved å kjøre full innsats sykling eller løping i motbakke i 20 – 30 sekunder. NB ! God oppvarming først. Dette fant jeg på www.sportsmaster.no. På sykler, stepmaskiner, romaskiner o.l. pleier det å være en tabell for beregning av maxpuls. Du vil da se at maxpulsen blir lavere med stigende alder. Er man i riktig bra form er pulsen lavere ved en gitt intensitet enn om man er i dårligere form. Hvis jeg f.eks var svært opptatt av fettforbrenning og dermed ønsket å holde min treningsintensitet på et visst nivå ville jeg ha investert i en pulsmåler.
punkyB Skrevet 5. november 2003 Forfatter #3 Skrevet 5. november 2003 Hvis jeg f.eks var svært opptatt av fettforbrenning og dermed ønsket å holde min treningsintensitet på et visst nivå ville jeg ha investert i en pulsmåler. Jeg har vel trent ca. 3 ganger i uken et år nå - uten å ha tatt av noe særlig - vekten er stabil men jeg har vel fått en del mer muskler/mindre fett. Så da har jeg en mistanke om at jeg rett og slett trener for hardt (i forhiolde til den kondisen jeg har) - kan det stemme ?? Har ikke slanket meg med tanke på kosthold - spiser vel forh. normalt , men kanskje jeg bør bli litt mer bevisst der også. Så pulsmåler er kanskje tingen .....
Gjest Petruska offline Skrevet 5. november 2003 #4 Skrevet 5. november 2003 Jeg har vel trent ca. 3 ganger i uken et år nå - uten å ha tatt av noe særlig - vekten er stabil men jeg har vel fått en del mer muskler/mindre fett. Så da har jeg en mistanke om at jeg rett og slett trener for hardt (i forhiolde til den kondisen jeg har) - kan det stemme ?? Hmm, det er selvsagt mulig at du ikke har holdt et såkalt ideelt nivå for fettforbrenning, men det sies jo at kosten er 80% da. Du sier jo at du ikke har lagt så stor vekt på kostholdet. Kanskje du skulle ta kosten opp til vurdering? Spis små måltider 5-6 ganger om dagen, da holder du forbrenningen optimal. Mange jenter får i seg for lite proteiner, og for lite sunne fettsyrer. Fett er viktig både for forbrenningen og andre funksjoner i kroppen. Får du i deg en del proteiner jevnt fordelt på måltidene vil det også hjelpe til å holde blodsukkeret stabilt, dessuten metter proteiner mer i forhold til energiinnhold enn karbohydrater og fett. Men det er selvsagt også viktig å få i seg nok langsomme karbohydrater for energi. Ellers vil du fort føle deg "tom". Men du må vurdere om det du ønsker å oppnå står i forhold til det du faktisk ønsker å "ofre". Sannsynligvis har du allerede en sunn og veltrent kropp. Men for all del, en omlegging av kosten gir ofte både økt overskudd og andre positive ting! Lykke til!
punkyB Skrevet 5. november 2003 Forfatter #5 Skrevet 5. november 2003 Hmm, det er selvsagt mulig at du ikke har holdt et såkalt ideelt nivå for fettforbrenning, men det sies jo at kosten er 80% da. Du sier jo at du ikke har lagt så stor vekt på kostholdet. Kanskje du skulle ta kosten opp til vurdering? Spis små måltider 5-6 ganger om dagen, da holder du forbrenningen optimal. Mange jenter får i seg for lite proteiner, og for lite sunne fettsyrer. Fett er viktig både for forbrenningen og andre funksjoner i kroppen. Får du i deg en del proteiner jevnt fordelt på måltidene vil det også hjelpe til å holde blodsukkeret stabilt, dessuten metter proteiner mer i forhold til energiinnhold enn karbohydrater og fett. Men det er selvsagt også viktig å få i seg nok langsomme karbohydrater for energi. Ellers vil du fort føle deg "tom". Men du må vurdere om det du ønsker å oppnå står i forhold til det du faktisk ønsker å "ofre". Sannsynligvis har du allerede en sunn og veltrent kropp. Men for all del, en omlegging av kosten gir ofte både økt overskudd og andre positive ting! Lykke til! Spiser riktig sånn med tanke på antall måltider - og sånn passe sunt - bortsett fra at jeg er en søtmons. Det jeg vel ikke er flink til er fordelingen av fett-karbo og proteiner ifht. hverandre. Der har jeg nok en del å hente. Har kommet opp på et sånn passe bra nivå nå - så da er det mer interessant å bli litt mer fokusert. Skal dessuten sykle Birken neste år og da må det både trnes og spises riktig. Takk for gode svar ! :-)
punkyB Skrevet 5. november 2003 Forfatter #6 Skrevet 5. november 2003 Hmm, det er selvsagt mulig at du ikke har holdt et såkalt ideelt nivå for fettforbrenning, men det sies jo at kosten er 80% da. Du sier jo at du ikke har lagt så stor vekt på kostholdet. Kanskje du skulle ta kosten opp til vurdering? Spis små måltider 5-6 ganger om dagen, da holder du forbrenningen optimal. Mange jenter får i seg for lite proteiner, og for lite sunne fettsyrer. Fett er viktig både for forbrenningen og andre funksjoner i kroppen. Får du i deg en del proteiner jevnt fordelt på måltidene vil det også hjelpe til å holde blodsukkeret stabilt, dessuten metter proteiner mer i forhold til energiinnhold enn karbohydrater og fett. Men det er selvsagt også viktig å få i seg nok langsomme karbohydrater for energi. Ellers vil du fort føle deg "tom". Men du må vurdere om det du ønsker å oppnå står i forhold til det du faktisk ønsker å "ofre". Sannsynligvis har du allerede en sunn og veltrent kropp. Men for all del, en omlegging av kosten gir ofte både økt overskudd og andre positive ting! Lykke til! Spiser riktig sånn med tanke på antall måltider - og sånn passe sunt - bortsett fra at jeg er en søtmons. Det jeg vel ikke er flink til er fordelingen av fett-karbo og proteiner ifht. hverandre. Der har jeg nok en del å hente. Har kommet opp på et sånn passe bra nivå nå - så da er det mer interessant å bli litt mer fokusert. Skal dessuten sykle Birken neste år og da må det både trnes og spises riktig. Takk for gode svar ! :-)
Gjest Petruska offline Skrevet 5. november 2003 #7 Skrevet 5. november 2003 Ja det er gøy å flytte målet litt etter hvert som man blir i bedre form! Birkebeinerrennet, er ikke det langt da? :o Vel, du klarer det sikkert! Trener du mye sykkel i det fri? Lykke til da!
punkyB Skrevet 5. november 2003 Forfatter #8 Skrevet 5. november 2003 Birkebeinerrennet' date=' er ikke det langt da? :o [/quote'] 88 km i ganske kupert terreng - så det er et stykke ... Har ikke gjort det så mye til nå - dvs. har gått litt i perioder. MEN til våren og sommeren skal det jo bli litt. Regner med å bygge opp bra med kondis og styrke inne i løpet av vinteren - og så trene mye ute fra våren av. Da må jeg trene mye teknikk i tillegg også - er mye tøffe nedstigninger blant annet i løypa. Du da - hva er det du trener?
Gjest Petruska offline Skrevet 5. november 2003 #9 Skrevet 5. november 2003 Siden du har trent 3 ganger i uka i 1 år allerede har du jo grunnformen inne. Med fortsatt trening frem til rennet går det sikkert som en lek (selv om 88 km er laaangt da...)! Selv elsker jeg vekttrening. Trener mye kondistrening også, kondisen er jo det som er lettest å trene opp. Deilig å kjenne at kroppen er i form, og at den lystrer. Tror man kan beholde en god form langt inn i alderdommen hvis man bare ikke setter seg til! Nei nå skal jeg gjøre meg klar til å dra hjem! har litt dårlig samvittighet for å være på nettet i arbeidstida men det har vært stille i dag.. Ha en fin kveld!
punkyB Skrevet 5. november 2003 Forfatter #10 Skrevet 5. november 2003 Ha en fin kveld! Takk - og det samme til deg !! :-) (Skal snart på trening jeg nå )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå