Gjest Undrer Skrevet 27. april 2011 #1 Skrevet 27. april 2011 1. Hvor lang tid tok det før du fikk artoskopi/ kikkhulls opperasjon ? 2. Hva ble gjort under opperasjonen ? 3. Hvor lang tid er det siden opperasjonen ? 4. Hvilke trening hadde du etterpå ? 5. Hvor lang tid tok det før du ble bra ? 6. Ble kneet 100% bra etterpå ? Får starte med å svare selv og håper på mange svar 1. Det tok 3 år før jeg fikk artoskopi. 2. Det ble fjernet brusk og skyllet /rensket opp i kneet. 3. Det er 1 år siden opperasjonen 4. Fysioterapi trening + styrke egenøvelser 5. Mangler ennå mye muskler (mye skyldes alle følgeskadene pga skjevbelastning i lang tid) 6. Vet ikke ennå (Er derfor jeg spør dere andre som har tatt lignende opperasjon )
Gjest Armule Skrevet 27. april 2011 #2 Skrevet 27. april 2011 Abonnerer på denne jeg, siden jeg plages litt med knærne
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 27. april 2011 #3 Skrevet 27. april 2011 (endret) 1. Hvor lang tid tok det før du fikk artoskopi/ kikkhulls opperasjon ? I underkant av 1 år etter at jeg fikk løst brusk som følge av en vridning. 2. Hva ble gjort under opperasjonen ? Fjernet løs brusk. 3. Hvor lang tid er det siden opperasjonen ? Mars 2004. 4. Hvilke trening hadde du etterpå ? Fysioterapi med en elendig fysioterapeut... Begynte på "scratch" igjen med ny fysioterapeut i 2008. 5. Hvor lang tid tok det før du ble bra ? Er ikke 100% enda, nesten 7 år etterpå, men det skyldes jævlig dårlig oppfølging av fysioterapeuten rett etter operasjonen, som medførte at jeg vred meg på nytt, og måtte gjennom flere operasjoner. 6. Ble kneet 100% bra etterpå ? Se svar over. Håper imidlertid jeg er 99% snart, helt 100& blir aldri kneet mitt iflg. legene. Edit: Feil årstall Endret 27. april 2011 av Ms. Raggsokk
Gjest undrer Skrevet 28. april 2011 #4 Skrevet 28. april 2011 Fysioterapi med en elendig fysioterapeut... Begynte på "scratch" igjen med ny fysioterapeut i 2008. 5. Hvor lang tid tok det før du ble bra ? Er ikke 100% enda, nesten 7 år etterpå, men det skyldes jævlig dårlig oppfølging av fysioterapeuten rett etter operasjonen, som medførte at jeg vred meg på nytt, og måtte gjennom flere operasjoner. Hvilke trening fikk du av den første fysioterapauten som ikke var bra ? Lurer litt da jeg er usikker på den treningen jeg har hatt til nå. Føler litt at terapauten har det for travelt og forventer at jeg skulle kunne løpe første mnd. ( 3 år med inaktivitet og skjevbelastninger har satt dype spor.) Fikk heller ingen oppfølging etter opperasjonen. Kontaktet selv fysioterapaut siden jeg følte jeg trengte veiledning hvordan jeg burde starte treningen. Håper flere kan svare.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 28. april 2011 #5 Skrevet 28. april 2011 Hvilke trening fikk du av den første fysioterapauten som ikke var bra ? Lurer litt da jeg er usikker på den treningen jeg har hatt til nå. Føler litt at terapauten har det for travelt og forventer at jeg skulle kunne løpe første mnd. ( 3 år med inaktivitet og skjevbelastninger har satt dype spor.) Fikk heller ingen oppfølging etter opperasjonen. Kontaktet selv fysioterapaut siden jeg følte jeg trengte veiledning hvordan jeg burde starte treningen. Håper flere kan svare. Jeg glemte å skrive at jeg var på sykehuset til flere kontroller etterpå, veldig bra service Fysioen ga meg noen kneøvelser, og bommet totalt. H*n mente jeg var ferdig opptrent da jeg i realiteten knapt kunne bøye kneet under belastning, og som tenåring er det ikke enkelt å si i mot en voksen når h*n sier at "du er 100% frisk". Så det var ikke øvelsene i seg selv som gjorde det, heller mangelen på øvelser og variasjon.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2011 #6 Skrevet 9. mai 2011 Løfter opp denne siden jeg lurer på dette jeg også.
minienthe Skrevet 9. mai 2011 #7 Skrevet 9. mai 2011 1. Hvor lang tid tok det før du fikk artoskopi/ kikkhulls opperasjon ? ca fem måneder, mesteparten av ventetiden gikk til venting på MR-bilder 2. Hva ble gjort under opperasjonen ? "rensing" av brusken bak kneskålene og "høvling" av menisk 3. Hvor lang tid er det siden opperasjonen ? ca halvannet år 4. Hvilke trening hadde du etterpå ? styrketrening hos fysioterapeut fire uker etter operasjon. forskjellige øvelser for å styrke muskulaturen på siden av kneleddet, muskulatur over og under kneskål etc. 5. Hvor lang tid tok det før du ble bra ? unormalt kort tid, var i full jobb etter 6 uker med fysio to ganger i uken (beregnet tid var 6 måneder og jeg har en ganske fysisk jobb). 6. Ble kneet 100% bra etterpå ? vil aldri bli 100 % men jeg fungerer bedre en jeg gjorde før operasjon.
Gjest Applestore Skrevet 9. mai 2011 #8 Skrevet 9. mai 2011 Hvor lenge gikk det før dere kunne trene igjen etter en slik operasjon? Jogge f.eks Jeg har løs brusk i høyrekneet, etter en ulykke for maaaange år siden, men aldri tenkt tanken på å operere..
Gjest undrer Skrevet 9. mai 2011 #9 Skrevet 9. mai 2011 Hvor lenge gikk det før dere kunne trene igjen etter en slik operasjon? Jogge f.eks Jeg har løs brusk i høyrekneet, etter en ulykke for maaaange år siden, men aldri tenkt tanken på å operere.. 1 år siden opperasjonen nå, er langt i fra i stand til å løpe/ jogge. Er spent på om jeg noengang vil bli i stand til det. Men så gikk jeg jo 3 år på vent etter skaden skjedde før det ble opperasjon. Skaden skjedde ved at jeg fikk en tung og skarp gjenstand akkurat i overkant av kne. Men den skarpe, intense smerter som gjorde at kneet kolapset fulstendig i 3 år er totalt borte
Gjest Applestore Skrevet 10. mai 2011 #10 Skrevet 10. mai 2011 1 år siden opperasjonen nå, er langt i fra i stand til å løpe/ jogge. Er spent på om jeg noengang vil bli i stand til det. Men så gikk jeg jo 3 år på vent etter skaden skjedde før det ble opperasjon. Skaden skjedde ved at jeg fikk en tung og skarp gjenstand akkurat i overkant av kne. Men den skarpe, intense smerter som gjorde at kneet kolapset fulstendig i 3 år er totalt borte Åja, da tror jeg at jeg venter med å gjøre noe Plages bare med knivstikkingen når jeg går i trapper eller generelt går mye.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 10. mai 2011 #11 Skrevet 10. mai 2011 Iflg. legen skulle det hos meg gå 8 dager fra operasjon til jeg kunne bruke sykkel, og 2 mnd. til jeg kunne forsøke jogging. Den gang ei, var tydeligvis mer enn forventet som kunne gå galt i etterkant. Men jeg hadde absolutt gjort det igjen om jeg hadde stått der med løs brusk.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2012 #12 Skrevet 23. juli 2012 Hei! Mange som lurer på dette ja. Selv ble jeg operert for bruskdannelse i kneledd, fastgrodd i lårbeinet/leddet. Ventet i ca 1,5 år før jeg fikk operasjon. Operasjonen ble utført med kikkhull og de høvlet bort brusk før de drillet opp i lårbenet slik at ny brusk kunne dannes i selve leddet. Fysiot. er heller ikke det beste for min del, og nå er det 8 uker siden operasjonen. Legen som operert mente jeg måtte gå med krykker i 16-17 uker, og først gjøre forsøk på styrketrening/løping etter 12 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå