Gå til innhold

Jordbær og plomme

therese91

Anbefalte innlegg

Hei! Eg lurer på er noen så veit hvor mye jordbær og plomme kan du spise? ;) Mellom måltid, lunsj (ikkje middager) Eg har ark skriver hvor mye kan ete, der står forkjellige måltider utenom middager. Eks: 15g mangler, 100/200 gram gulerøtter, hvis dere sjønner? Kan noen fortelle meg hvor mye kan ete i kun jordbær og plomme? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forhold til hva da?

Hor mye du kan spise av noe kommer da an på så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Du kan forsåvidt spise så mye jordbær du orker, således også med plommer. Selv måtte jeg spist ca 10 kilo jordbær om dagen for å holdt vekten om jeg bare skulle spise dette. Hadde jeg spist midre hadde jeg rast ned i vekt.

10 kilo er 20 kurver av 500 gram, kurvene man kjøper er ofte ikke så fulle at dem inneholder 500 gram en gang, så trolig måte jeg spist en eller to ekstra kurver om dagen. Det er vannvittig mye for å si det slik.

Jordbær og plomme-inntaket begrenser seg stort sett selv, noe som sier seg selv. Man kan spise et kilo av begge deler, uten at det utgjør all verdens av energi-inntak sammenlignet med andre matvaner.

Så det er som sagt ikke jordbær eller plommer du trenger ha fokus på, om det er vekten du vil regulere. Er bra at du spiser det, spis det gjerne i store mengder til tider om du føler for det. Sett i et slankeperspektiv bør heller fokus være på andre matvaner du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte virkelig på hvordan du kunne bekymre deg for plomme og jordbær, og så leste jeg nå "KUN jordbær og plomme".

Det er aldri lurt å spise bare en ting. Spesielt ikke over lengre perioder. Spiser du nok plommer vil du også bli sittende på do med vondt i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest made4u

Jeg skreiv kun jordbær for å eksempflisere matvarene, jeg mener da alvorlig talt ikke at noen skal spise kun det. Dog ville jeg får frem hva det betyr i et slankeperspektiv.

Man bør spise variert, matvaner fra forskjellige matvaregrupper. Som kjent finner man jo næringstoffene kroppen trenger i større eller mindre grad i forskjellige matvarer og matvaregrupper.

Et ensformig kosthold, hva enn det er, er ikke heldig da dette ikke representerer et fullverdig kosthold slik man burde ha. Dessuten snakker man om essensielle næringstoffer man må få i seg fra maten, eks fettsyrer og proteiner. Er også referanseverdier for andre næringstoffer kroppen trenger, mineraler og vitaminer.

Jeg ville bare frem til at vektmessig så er ikke plommer og jordbær det som er utfordringen, men snarere heller andre matvaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for forslag! :) Da har litt oversikt over hvor mye gram jordbær og plomme. Idag blei det 158 gram 3 Jordbær og ei Kiwi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kom frem til de tallene, men: det er helt umulig for oss å vurdere hvor mye du kan spise av disse hver dag. Det er og blir totalen, altså kalorier inn vs kalorier ut, som teller. Hvis alt du spiser ellers er tre knekkebrød og en osteskive, kan du bøtte i deg så mye jordbær du bare klarer. Om du spiser mye til frokost, lunsj og middag kan du sikkert med fordel være littegranne restriktiv - selv om det er så lite kalorier i bær at det skal godt gjøres å spise "for mye" av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for forslag! :) Da har litt oversikt over hvor mye gram jordbær og plomme. Idag blei det 158 gram 3 Jordbær og ei Kiwi.

Du har spist mer enn dette i dag, ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa er dere heilt på jorde? DET står oppe: (MELLOM MÅLTIDER, LUNSJ +++.. ) Som som dette: Frukost 2 havrekjekt. Mellommåltid: noen druer og jordbær. lunsj noe annet igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa er dere heilt på jorde? DET står oppe: (MELLOM MÅLTIDER, LUNSJ +++.. ) Som som dette: Frukost 2 havrekjekt. Mellommåltid: noen druer og jordbær. lunsj noe annet igjen..

Jøss, det var jo et hyggelig svar til folk som prøver å hjelpe.

Og igjen: det er umulig å svare på, siden vi ikke vet hvor mye du spiser ellers. Men både jordbær og plomme har såpass lavt kaloriinnhold at du skal spise MYE av det før det utgjør noen særlig forskjell.

Jeg håper du spiser mer enn to havrekjeks til frokost? Eventuelt at du spiser endel til lunsj eller middag for å veie opp for lavt kaloriinntak i frokosten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kom frem til de tallene, men: det er helt umulig for oss å vurdere hvor mye du kan spise av disse hver dag. Det er og blir totalen, altså kalorier inn vs kalorier ut, som teller. Hvis alt du spiser ellers er tre knekkebrød og en osteskive, kan du bøtte i deg så mye jordbær du bare klarer. Om du spiser mye til frokost, lunsj og middag kan du sikkert med fordel være littegranne restriktiv - selv om det er så lite kalorier i bær at det skal godt gjøres å spise "for mye" av det.

Var det meg du siktet til?

Jeg tar utgangspunkt i kjent viten og tabeller. Man vet ganske mye om hvor mye energi kroppen forbruker, dette er også målbart. Man er også kjent med hvor mye energi matvarene inneholder, og dette finner man i matvaretabeller (næringsmiddeltabell) som forteller om hva enkeltmatvaner inneholder.

Slik kan man lett regne seg frem til hvor mye man må spise av hver enkelt matvare før man har dekket dagens behov. Ta en agurk som et eksempel, som inneholder nesten bare vann og har svært lite energi. Den kan således ikke være noen problem sett i slankeperspektiv. Fløtekarameller derimot, kan man lett overspise på og man skal ikke spise alt for mye av dette for å sprenge kaloribudsjetter og gå i overskudd så det holder.

Slik kan man dele inn matvaner, i hva som er direkte fetende og hva som ikke er noen problem i det hele tatt sett i et vektperspektiv. Mellom disse ytterpunktene så finner man matvaner som i større eller mindre grad bidrar til fedme.

Om man spiser masse som slankemessig ikke er noen problem, da vil dette medføre at man spiser mindre av annet som er et problem. Ta wok med grønnsaker og svinekjøtt (som er magert) som eksempel, spiser man dette til middag så får man i seg lite energi sammenlignet med mange andre middager. Således kan dette sees som en slankende middag, og er man mett på dette så er sjansene mindre for at man skal kjøpe seg en sjokolade eller spise noe annet usunt.

Således også med jordbærene som i dette eksempelet.

En snickers-is og 1 kilo jordbær tilsvarer omtrent like mye energi, sett i et slankeperspektiv kan man således likestille de to vanene.

Dog bør enn spise jordbærene og droppe Snickers-is'en. Selv om det tilsvarer nær det samme i energi kan man si at Jordbærene er slankende, Snickers-is'en ikke. Dette fordi 1 kilo jordbær er mye, som fyller opp i magen og tarmsystemet. Snickers-is'en derimot er vesentlig mindre og bidrar ikke på samme måte til metthet. Ergo spiser man gjerne mer til neste måltid, dersom man spiser isen og ikke jordbærene i stedet for... Man kan således si at gode matvaner fortrenger mer usunne matvaner og bidrar til å senke kalori-inntaket, mens usunne matvaner bidrar til å øke det.

dermed kan man ikke bare se på kalori-innholdet alene, men også hva matvanene bidrar til og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det meg du siktet til?

Kort svar etter ditt lange: nei. ;)

Siktet til TS' "Da har litt oversikt over hvor mye gram jordbær og plomme. Idag blei det 158 gram 3 Jordbær og ei Kiwi."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så lett å skjønne siden du ikke formulerer setingene dine så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke på jordet nei, frekke tøs. Du var uklar i innlegget ditt. Du kan uansett spise ganske så mange jordbær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mynona83

Hvor mange kalorier er det du mener du skal spise i hvert mellom-måltid?? Hvis du skriver det, er det fryktelig mye lettere å hjelpe deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...