Gå til innhold

Konfirmasjonsgave

Anbefalte innlegg

Gjest gurimalla
Skrevet

Vi skal i konfirmasjon til fadderbarnet mitt, hvor mye er det vanlig å gi i konfirmasjonsgave til fadderbarn? Er 1000 kr (i gave eller penger) for lite? Vi har forholdsmessig god råd og konfirmanten ønsker seg penger til fotoutstyr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes 1000 kr virker som en veldig fin sum, og ikke for lite slik jeg ser det.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

hmm..pga kombinasjonen god råd og at det er fadderbarnet ditt, så synes jeg kanskje 1500 høres greit ut? fotoutstyr koster ganske mye! evt få greie på hva slags fotoutstyr h*n ønsker seg ( og selvfølgelig hva slags kamera, så du får riktig utstyr til hennes/hans kamera), så kan du gi det som står på ønskelisten hennes. da får jo ikke "alle" vite hvor mye penger dere bruker på gaven hennes/hans :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi gir 1000 kroner til vårt fadderbarn, og det synes jeg er en helt grei sum.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Det varierer nok en hel del mellom ulike familier, så jeg tar utgangspunkt i egne erfaringer :)

Til mannens fadderbarn har vi gitt gave til en verdi av 1200-1500 kroner. Dvs fadderbarnet som ble konfirmert for fem år siden fikk gave til en verdi av 1200, fjorårets fikk gave til 1400, mens årets konfirmant får en gave til 1500. Vi har kjøpt gaver som konfirmantene ønsket seg, uten at vi har bestemt at prisstigningen skal følge prisindeksen, selv om det nesten kan virke slik ;)

Vi har bra økonomi, og jeg synes nok at 1000 kroner er i nedre prissjikt for en faddergave, i alle fall når fadderne har god råd.

Selv gir vi av prinsipp ikke penger, men varige gaver, men akkurat det er en annen diskusjon...

PS: måtte rekapitulere egne konfirmasjonsgaver, og av en av fadderne mine (dvs et ektepar) fikk jeg et klassisk smykke som i dag selges for 3-4000 kroner. Jeg kommer ikke fra noe "overklassemiljø".

Endret av Spinell
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg synes det er en fin sum jeg! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns 1000 hørtes ut som en fin sum. Vi gir 1000 til tante/onkelbarn. Jeg ser ikke noe grunn til å gi så himla mye mer, det ikke meningen konfirmanten skal bli steinrik bare fordi det er dagen.

Skrevet

Synes det høres mer enn nok ut. Det er jo ikke meningen at det skal dreie kun om penger (selv om det har blitt sånn). Faddernes viktigste oppgave er jo å være der for "barnet"

Gjest hopeful
Skrevet

Syns det er en helt fin sum! Absolutt ikke for lite!

Gjest gurimalla
Skrevet

Takk for innspill folkens. Da tror jeg det blir ca 1000, skal se om jeg sammen med en av de andre fadderne kan kjøpe noe til henne. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...