AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #1 Skrevet 27. april 2011 Vår gamle men spreke hund går på hjertemedisiner og har gjort det siden i fjor sommer. Nå nærmer tiden seg for en tur til veterinær og han har alltid fått stelt tennene, skrapt tannstein og fått narkose. Selv om tennene pusses daglig, lukter det nå litt av munnen hans og det kan være han har hull og må trekke. Men da må han ha narkose og det er ikke sikkert han tåler det og våkner opp igjen. Men han kan heller ikke leve med dårlige tenner og kanskje hull og tannpine. Hvis han får narkose er det kanskje like greit å trekke alle tennene, som en veterinær foreslo men jeg synes det høres brutalt ut. Er det noen andre måter å få pusset tannstein og stelt tennene hos veterinær enn ved bruk av narkose? Hvor stor er faren for at han ikke overlever narkose? Føler at det er vanskelig å be dyrlegen gi narkose hvis sjansen er stor for at han stryker med, men hvis han har smerter er det ikke forsvarlig av oss som hundeeiere å la være. Noen med erfaring med narkose til hund med hjertefeil?
Sugerøret Skrevet 27. april 2011 #2 Skrevet 27. april 2011 det må du nesten høre med vetrinær om. Ingen her kan "synse" seg fram til om din hund vil tåle /dø osv av narkose Men jeg vet at vetrinær kan gi beroligenede (ikke narkose ) i enkelte tilfeller. Så ring vetrinæren du ,der får du bedre svar
Gjest Consensio Skrevet 27. april 2011 #3 Skrevet 27. april 2011 I de aller fleste tilfeller så går det greit, men noen ganger så kan det gå dårlig. Det er absolutt ingen her som kan si noe mer eksakt enn det, til og med veterinæren kan ikke si noe helt sikkert. sjansene er større for at noe skjer dersom hunden er gammel eller har en sykdom/lidelse, men likevel så går det bra i de aller fleste tilfeller.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #4 Skrevet 27. april 2011 veterinæren velger sikkert et skånsomt alternativ feks med gassanestesi. Har han veldig mye tannstein og betennelse vil de kanskje sette han på antibiotika noen dager før og etter for å redusere påkjenningen som en tannrens gir. Å fjerne tannstein uten bedøvelse er ingen god løsning da man kun får gjort en dårlig jobb på krona, det som er viktigst å fjerne sitter innunder tannkjøttet og her kommer man ikke til på en våken hund. En hund med en kronisk sykdom bygger som regel opp tannproblemer raskere enn friske dyr, så hos disse er det ekstra viktig å gjøre en god jobb ordentlig. Å ikke behandle vonde tenner med tannstein og periodontitt er ingen god behandling av en hjertehund. Tannsteinen fører med seg bakterier som lett kommer inn i blodbanen og kan påvirke viktige organer som blant annet hjertet.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #5 Skrevet 28. april 2011 Tusen takk for svar. Jeg er selvsagt bekymret for påkjenningen en bedøvelse/narkose vil medføre for hunden, men nå vet jeg at det finnes alternativer, takket være dere. Det er så trist å stå der og godta at hunden får narkose (en annen hund) når man vet at det kan være den ikke våkner igjen. Men likevel kan vi ikke velge å ikke behandle hundens tenner, friske tenner har mye med hundens livskvalitet å gjøre og livskvaliteten skal være god selv for en hund som er eldre. Tror jeg har lest et sted at mange ikke steller hundens tenner og hunden lever med tannpine og smerter. Mange gjør det i uvitenhet. Vi skal komme oss til veterinæren, men ringe først og høre hva som kan tilbys av "narkose" og høre om vi evt må øke dosen av vanndrivende eller om det er andre tiltak vi bør gjøre. Takk igjen for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå