AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #1 Skrevet 26. april 2011 Okay,nå får jeg sikkert så hatten passer ,tihi, men det får bare være.. En ting jeg har tenkt litt på er det at mange sier at "gammeldags" barneoppdragelse ikke har noe for seg, at barna ikke lærer noe av det. Samtidig ser man at dagens barn (ikke alle selvfølgelig) er mer uoppdragene enn noen gang tidligere. Hvordan kan da dette ha seg? Er det et resultat av at man tar i barna med silkehansker? (med gammeldags tenker jeg på time-out, et lite dask på rompa, gå på rommet sitt, husarrest ol.) 7
Havbris Skrevet 26. april 2011 #2 Skrevet 26. april 2011 Okay,nå får jeg sikkert så hatten passer ,tihi, men det får bare være.. En ting jeg har tenkt litt på er det at mange sier at "gammeldags" barneoppdragelse ikke har noe for seg, at barna ikke lærer noe av det. Samtidig ser man at dagens barn (ikke alle selvfølgelig) er mer uoppdragene enn noen gang tidligere. Hvordan kan da dette ha seg? Er det et resultat av at man tar i barna med silkehansker? (med gammeldags tenker jeg på time-out, et lite dask på rompa, gå på rommet sitt, husarrest ol.) Er dagens barn mer uoppdragne enn noen gang tidligere? Hvilke barn snakker du om?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #3 Skrevet 26. april 2011 Er dagens barn mer uoppdragne enn noen gang tidligere? Hvilke barn snakker du om? De som løper rundt i butikken som noen villmenn,eller de som går å forsyner seg av nøttene og så spytter de tilbake fordi den ikke var noe god, de som ikke har noe respekt for andre voksene, de som truer læreren sin med det ene og andre, de som ikke reiser seg for gamle og gravide på bussen, de som ikke vet forskjell på ute og innestemme, de som ikke sier ja-Takk,nei-takk osv 8
crazyforgum Skrevet 26. april 2011 #4 Skrevet 26. april 2011 Ja jeg synes barna av i dag er mer uoppdragne og har liten respekt for andre mennesker. Barn av i dag har fått inn med morsmelka at de er i sentrum og kan kreve overalt. De er vokst opp i et samfunn og med foreldre der det forventes at alt skal bli lagt dem i hendene uten at de trenger yte noen ting. Jeg har mange ganger tenkt på hvor dette skal ende. 7
Gjest anonymia Skrevet 26. april 2011 #5 Skrevet 26. april 2011 Selvtillit og trygghet er stikkordet tror jeg...ja foreldre fokuserer på at barna skal stå i sentrum,barna skal ha selvtillit,barna skal ha trygghet og barna skal føle at de er viktige..barna skal også vite at de har rettigheter osv... MEN... Hvor ble det av fokuseringen på at barna ikke er verdens univers,de er faktisk en del av en helhet. En del av en gruppe,en del av et samfunn,en sammenheng og en del av "noe". De kan ikke lære seg at de ikke er det,og jeg tror det er her mange foreldre misforstår....de skjønner ikke at de må lære barna at de ikke er den overlegne i verdens univers,men at de er en del av noe og at de må ta ansvar og hensyn til sine medmennesker. 1
Gjest Consensio Skrevet 26. april 2011 #6 Skrevet 26. april 2011 Før hadde man som regel 2-3 gutter i hvert boligområde/liten gjeng på hver skole som var såkalte uoppdragne. I dag føler jeg at nesten alle barn er uoppdragne, dessverre. Ikke sier dem takk når de får noe, hyler og skriker når de sitter på kafè, bare går å tar smågodt med hendene i butikken (og en gutt la alt tilbake igjen når han oppdaget at kassadama så ham...han fikk huden full av kjeft av henne for nå måtte hun jo tømme hele boksen), snakker stygt til de voksne og til andre barn osv osv Om jeg så mye som prøvde å lage leven på en kafè når jeg var liten, så var det rett i bilen og rett hjem. Om jeg ikke sa takk så fikk jeg heller ingenting og måtte se de andre få is bortsett fra meg. Vi snakket pent til andre og bannet ALDRI! 5
Donpedro Skrevet 26. april 2011 #7 Skrevet 26. april 2011 «Våre dagers unge elsker luksus. De har dårlige manerer, forakter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater i stedet for å arbeide. De reiser seg ikke lenger opp når eldre kommer inn i et værelse. De motsier sine foreldre, skryter i selskaper, sluker desserten ved spisebordet, legger bena overkors og tyranniserer lærerne.» Sokrates, ca. 400 år før Kristus. ;-) 7
Chiyo Skrevet 26. april 2011 #8 Skrevet 26. april 2011 Jeg tror at hver voksen generasjon har sagt at barn var mer oppdragene før. Dere som begynner å ta litt på årene. Husker dere ikke at gamle sa akkurat det samme før også? Eller er dette noe jeg bare innbiller meg? 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #9 Skrevet 26. april 2011 «Våre dagers unge elsker luksus. De har dårlige manerer, forakter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater i stedet for å arbeide. De reiser seg ikke lenger opp når eldre kommer inn i et værelse. De motsier sine foreldre, skryter i selskaper, sluker desserten ved spisebordet, legger bena overkors og tyranniserer lærerne.» Sokrates, ca. 400 år før Kristus. ;-) Hvordan vil dette være om ca 2400 år? 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #10 Skrevet 26. april 2011 Ts her, jeg er 24år,vil ikke si jeg begynner å dra på årene. Jeg håper jeg slipper å oppleve krig her i landet, når folk har vokst opp i et samfunn hvor me har lært at alt handler om MEG og hva jeg har rett på... De som oppdrar barn i dag har ikke måtte kjempet sammen i fellesskap for å bygge opp samfunnet, og setter derfor heller ikke pris på det samfunnet vi er så heldige og være en det av. Man skal heller utnytte det for alt det er verdt..
Fillay Skrevet 27. april 2011 #11 Skrevet 27. april 2011 «Våre dagers unge elsker luksus. De har dårlige manerer, forakter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater i stedet for å arbeide. De reiser seg ikke lenger opp når eldre kommer inn i et værelse. De motsier sine foreldre, skryter i selskaper, sluker desserten ved spisebordet, legger bena overkors og tyranniserer lærerne.» Sokrates, ca. 400 år før Kristus. ;-) Akkurat
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #12 Skrevet 27. april 2011 Ts her, jeg er 24år,vil ikke si jeg begynner å dra på årene. Jeg håper jeg slipper å oppleve krig her i landet, når folk har vokst opp i et samfunn hvor me har lært at alt handler om MEG og hva jeg har rett på... De som oppdrar barn i dag har ikke måtte kjempet sammen i fellesskap for å bygge opp samfunnet, og setter derfor heller ikke pris på det samfunnet vi er så heldige og være en det av. Man skal heller utnytte det for alt det er verdt.. Må man virkelig ha opplevd krig for å kunne være en god forelder???? Jeg VISSTE det var noe jeg gjorde galt. Fra ironi til alvor. Jeg er BARE 31 selv, og har også barn hvor eldste er 11 år. Det er ENORM forskjell på samfunnet da jeg vokste opp og det samfunnet barna mine vokser opp i nå. Uoppdragne unger finnes de, den gang som nå. Av de ca 60 ungene her i bygda er det nok en 7-8 av dem. Disse kan du igjen dele inn i 2 grupper. Den ene gruppen har fri barneoppdragelse og den andre gruppen er rikmannsunger. Men det finnes også unger som er helt ok innafor de gruppene også. Så i bunn og grunn synes jeg ikke dagens unger er noe verre enn andre generasjoners unger. Samfunnet forandrer seg og det samme gjør vi mennesker.
Gjest regine Skrevet 27. april 2011 #13 Skrevet 27. april 2011 Og jeg kjenner jeg blir oppgitt over at man stadig kommer trekkende med Sokrates for å forklare at unge av i dag ikke er verre enn tidligere generasjoner, ALLe har jo til ALLE tider klaget..... Ser man på dagens unge, i Norge/vesten, så ER det mange som ikke skjønner at de er del av et samfunn. En ting er det flere her trekker fram av unger som tar smågodtet på butikken, ikke takker, er frekke mot voksne etc. Men hva med alle de som f.eks. i en skolesituasjon skal diskutere absolutt ALT med læreren, fordi de er vant til at "de skal høres"? Hva med ungdom som ikke gidder ta seg sommerjobb, fordi det ikke er "relevant" for deres framtidige yrkesvalg? Hva med alle de som gjør så lite som mulig på ungdomsskolen fordi de får jo plass på vgs uansett? Det finnes mye flott ungdom i dagens Norge - som er engasjerte, som tar ordet, som er reflekterte. Samtidig finnes det dessverre også svært mange som kun er engasjerte ifht. seg selv, hva de skal ha og få. Å anstrenge seg gidder man ikke, læring er teit, foreldre SKAL betale alt i årevis. Det største problemet, slik jeg ser det, er mangelen på krav i det norske samfunnet. Vi har så mye penger at alt er greit, og vi trenger ikke gjøre noen anstrengelser for å oppnå noe som helst. 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #14 Skrevet 27. april 2011 Må man virkelig ha opplevd krig for å kunne være en god forelder???? Det står ingen ting om krigen i denne tråden! Hvor har du fått det fra?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #15 Skrevet 27. april 2011 tror mange foreldre i dag selv er selvsentrerte og egoistiske og derfor oppdrar "ufordragelige" barn... Jeg tror også mange foreldre ikke tar tak i mobbing og uthenging fordi de selv driver med slikt, snakekr stygt om andre osv.. Og så tror jeg ikke eplet faller langt fra stammen.. 4
Gjest Glad i reiser Skrevet 27. april 2011 #16 Skrevet 27. april 2011 Ts her, jeg er 24år,vil ikke si jeg begynner å dra på årene. Jeg håper jeg slipper å oppleve krig her i landet, når folk har vokst opp i et samfunn hvor me har lært at alt handler om MEG og hva jeg har rett på... De som oppdrar barn i dag har ikke måtte kjempet sammen i fellesskap for å bygge opp samfunnet, og setter derfor heller ikke pris på det samfunnet vi er så heldige og være en det av. Man skal heller utnytte det for alt det er verdt.. Det står ingen ting om krigen i denne tråden! Hvor har du fått det fra? Her Jeg er tildels enig i at mange er uoppdragne.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #17 Skrevet 27. april 2011 Jeg er heller ikke urgammel og står med et bein i grava, men likevel ser jeg stor forskjell på dagens barn og unge sammenlignet med da jeg selv var på den alderen. Og da regner jeg ikke med alle de tingene som er vanskelig for barn å vurdere, som graden av høflighet osv. Jeg tenker særlig på ungdom og deres forventning om at foreldrene skal fikse alt. Da jeg gikk på videregående hadde alle jeg kjente en eller annen form for jobb/mulighet til å tjene egne penger. Noen fikk lappen av foreldrene og fikk bruke bilen til foreldrene osv, men alle tjente egne lommepenger. Noe annet ville rett og slett vært flaut. Jeg tror flere faktorer spiller inn: - Mange foreldre i dag lider av stor skyldfølelse. For det første jobber ofte begge foreldrene, så barna må i barnehage og ser egentlig lite til foreldrene sine i hverdagen mens de er små. Da blir det gjerne til at de få timene de har sammen etter barnehage, skole og fritidsaktiviteter så vil foreldrene gjerne ha kvalitetstid uten krangel og konflikter. Da blir det ofte pinglete og lettvinte løsninger på situasjoner som egentlig krever faste og bestemte foreldre som ikke er redd for å sette grenser. I tillegg er det mange foreldre som skiller seg og dermed ser lite til barna og får enda dårligere samvittighet. Så skal man plastre på samvittigheten ved å skjemme bort barna og ikke stille krav til dem. For ikke å snakke om konkurransen: Liker barnet mamma eller pappa best? - Mine foreldre leste aldri en eneste bok om barneoppdragelse. Ikke så de tv-programmer eller leste avisartikler om det heller. De brukte de metodene de hadde lært av sine egne foreldre og andre i omgangskretsen. Det var en folkelig og erfaringsbasert barneoppdragelse i motsetning til i dag når alle prøver å finne den perfekte pedagogiske måten å gjøre ting på, og ender opp med et surr av usikre avgjørelser der snillismen råder. - I tillegg syr samfunnet stadig flere puter under armene på oss alle. En 18-åring som fortsatt går på videregående kan kreve tusenvis av kroner i måneden i bidrag fra foreldrene fordi h*n vil bo for seg selv istedet for hjemme. Man har rett til å få videregående skoleplass uansett om man subber seg gjennom ungdomsskolen og knapt gidder å møte opp. Og gidder man ikke jobbe/gå på skole så begrunnes dette ofte i at samfunnet ikke er lagt opp slik som man selv ønsker det. Det er blitt en vanlig tanke at samfunnet skal tilpasses oss, ikke at vi skal tilpasse oss samfunnet. 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #18 Skrevet 27. april 2011 Her Jeg er tildels enig i at mange er uoppdragne. Det står da virkelig ingen ting om sammenheng mellom å gå vært i krigen og foreldrerollen
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #19 Skrevet 27. april 2011 Det står da virkelig ingen ting om sammenheng mellom å gå vært i krigen og foreldrerollen Nei, men det står skrevet at det er ironi, du bare overså det eller velger å være kranglete? Avsporing er det i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #20 Skrevet 27. april 2011 Vel, jeg kan til tider sitte med den motsatte følelsen jeg da. Ser i mitt barns vennekrets (mellomtrinnet): Synes de er mye flinkere til å gi hverandre komplimenter, ta vare på hverandre og stå opp for hverandre. Synes barna er flinke til å takke for seg og spør stort sett ganske pent når de ønsker noe (i allefall i hverdagen). Noen oppfattes kanskje som oppsternasige og sta- men er det ikke også bra at våre barn har sine egne meninger og vilje og er villige til å "kjempe" for det de står for? Nå mener jeg selvfølgelig ikke at alt bare er rosenrødt- men det var det da heller vitterligen ikke da jeg vokste opp på 70tallet. Vi hadde elever i klassen min som beit skoletannlegen, kastet blyant etter læreren, bannet som en sjømann og stjal både snop og div annet på butikken. Men- jeg kan si meg enige i at dagens barn tidvis er mer utagerende enn tidligere. Og- i de fleste tilfeller ser det ut til at det er barna uten fysisk utfordrende fritidsaktiviteter, dårlig kosthold og uengasjerte foreldre som stadig går igjen i samtalene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå