Snop Skrevet 26. april 2011 #1 Skrevet 26. april 2011 Jeg leier en leilighet hvor varmtvann var inkludert i leia. Dessverre står dette ikke i leiekontrakten, men huseierne har presisert det muntlig ved flere anledninger, blant annet når jeg var på visning og leia var litt høyere enn jeg hadde tenkt og de sa "men det er inkludert varmtvann så strømregningene er kjempelave om sommeren!" Plutselig her en dag fikk jeg min egen varmtvannstank (eller noe sånn?), noe som gjør at jeg nå må betale varmtvann selv. Er det snakk om mye, tror dere? Jeg har jo vaskemaskin, oppvaskmaskin og dusjer gjennomsnittlig hver dag, men er bare én person. Jeg spurte om dette gjorde at jeg kom til å få høyere strømregning, og da sa de bare "ja, men veldig lite". Jeg har ikke peiling på hva det koster med varmtvann, jeg... anyone? :/
Gjest Elfrida Skrevet 26. april 2011 #2 Skrevet 26. april 2011 Hverken oppvaskmaskin eller vaskemaskin bruker varmtvann, det er bare når du tapper varmtvann fra kran eller i dusjen at du bruker det. Og så bruker den strøm på å holde vannet varmt, så klart. Tviler på at det blir veldig mye høyere regning i ditt tilfelle.
Snop Skrevet 26. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 26. april 2011 Men... nå har jeg googlet litt, og det ser ut til at en dusj koster ca 10 kr, kan det stemme? Dvs, 5 dusjer i uka, 50kr uka, 200kr i måneden. Får strømregning annenhver mnd, dvs 400kr ekstra på hver strømregning. Kjipt hvis det stemmer, eller tar jeg helt feil? Si jaaaa
waco Skrevet 26. april 2011 #4 Skrevet 26. april 2011 Kommer vel litt an på hvor stor varmtvannstank du har. En 250 liter tank forbruker mye mer strøm enn en liten 80 liter tank. dusjer du lite og ikke så veldig varmt vann så behøver man egentlig ikke en varmtvannstank på full styrke, - ihvertfall når man aldri dusjer i glohet vann eller bruker kranvannet på det absolutt varmeste. Lurer på hvor mange millioner kroner vi mennesker i norge sløser på denne varmtvannsoppvarmingen totalt?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #6 Skrevet 27. april 2011 typisk utleier, som skalter og velter med leiere, synes det er dårlig gjort. "Veldig lite" er også et ganske upresist utsagn, hva er lite? De har jo gått i fra den opprinnelige avtalen, men som leier er du antakelig maktesløs
Gjest Spinell Skrevet 27. april 2011 #7 Skrevet 27. april 2011 Jeg forstår nesten ikke at du "plutselig en dag" kan få en varmtvannsbereder, jeg da! Installering av dette krever da en del rørleggerarbeid når det skal lages eget opplegg for din leilighet i motsetning til felles opplegg tidligere. Dessuten må jo selve tanken plasseres et sted, og da må jo huseier ha vært hos deg og bestemt hvor den skal være. Du skal varsles om at huseier tar seg inn i boligen din, med mindre det er noe helt akutt som gjør det åpenbart at huseier må inn med en gang. Har du blitt varslet om dette?
Snop Skrevet 27. april 2011 Forfatter #8 Skrevet 27. april 2011 Jeg forstår nesten ikke at du "plutselig en dag" kan få en varmtvannsbereder, jeg da! Installering av dette krever da en del rørleggerarbeid når det skal lages eget opplegg for din leilighet i motsetning til felles opplegg tidligere. Dessuten må jo selve tanken plasseres et sted, og da må jo huseier ha vært hos deg og bestemt hvor den skal være. Du skal varsles om at huseier tar seg inn i boligen din, med mindre det er noe helt akutt som gjør det åpenbart at huseier må inn med en gang. Har du blitt varslet om dette? Faktisk skjedde dette helt plutselig en dag mens jeg var på skolen. Det hadde vært en rørlegger inne hos meg. Nei, jeg ble ikke varslet.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #9 Skrevet 27. april 2011 her har huseier tatt seg til rette og det er ikke lov å drive på sånn som dette, du kan nekte å betale for varmtvann, men da blir du vel bare sagt opp
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #10 Skrevet 27. april 2011 Faktisk skjedde dette helt plutselig en dag mens jeg var på skolen. Det hadde vært en rørlegger inne hos meg. Nei, jeg ble ikke varslet. dårlig gjort av huseier, om det er lite å betale eller ikke, det er prinsippet om at man skal holde seg til avtaler som er gjort og ikke tvinge leier til slikt som dette. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #11 Skrevet 27. april 2011 Jeg opplevde og det at huseieren endret leieprisen. I kontrakten sto ingenting om kabeltv, noe jeg spurte om både før jeg flyttet inn og på omvisningen. Jeg spurte "er kabeltven inkludert?" "Ja, det er den!" var svaret. Når jeg hadde bodd der i fire måneder, fikk jeg en regning på kabeltv for et år fremover. Var noen tusenlapper det, men det sto jo ikke noe om det i kontrakten heller. Ellers, du som skriver om hvilke grader varmtvannstanken skal stå på: nå husker jeg ikke tallet i hodet, men det er en viss temperatur vannet skal holde pga bakterivekst osv. Så man kan ikke stille den for lavt heller. Har også et veldig godt eksempel på en bekjent av meg, som nekter å skru opp tempen på varmvannstanken, så i det huset (med tre voksne beboere) kan man omtrent ikke dusje når man er på besøk, for etter 15 minutter er alt varmvannet borte (er en 200liters tank). TS: hvilken tank er det snakk om? Er den stor? Som andre her sier så er varmvannsbruket kun det varmvannet du faktisk tapper (altså ikke vaskemaskin og oppvaskmaskin), så det trenger ikke bli mye dyrere enn hva du allerede betaler.
Snop Skrevet 27. april 2011 Forfatter #12 Skrevet 27. april 2011 TS: hvilken tank er det snakk om? Er den stor? Som andre her sier så er varmvannsbruket kun det varmvannet du faktisk tapper (altså ikke vaskemaskin og oppvaskmaskin), så det trenger ikke bli mye dyrere enn hva du allerede betaler. Jeg aner ikke :/ Jeg vet så lite om sånn som dette. Men jeg vet at jeg ikke lenger rekker å vaske håret med sjampo og balsam og barbere beina før det blir kaldt
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #13 Skrevet 27. april 2011 Jeg aner ikke :/ Jeg vet så lite om sånn som dette. Men jeg vet at jeg ikke lenger rekker å vaske håret med sjampo og balsam og barbere beina før det blir kaldt Hva?? Er det så lite varmvann, eller mener du at du ikke har råd til å bruke varmvann til sjampo, balsam og barbering? For hvis du ikke har mer varmvann enn det, så må det jo være en veldig liten tank du har? Beklager om jeg misforsto deg, fikk bare litt hakeslepp...
Snop Skrevet 27. april 2011 Forfatter #14 Skrevet 27. april 2011 Hva?? Er det så lite varmvann, eller mener du at du ikke har råd til å bruke varmvann til sjampo, balsam og barbering? For hvis du ikke har mer varmvann enn det, så må det jo være en veldig liten tank du har? Beklager om jeg misforsto deg, fikk bare litt hakeslepp... Nei, det er faktisk så lite varmtvann! Dvs, i hvert fall når jeg dusjet dagen etter at jeg hadde fått den nye tanken. Da vasket jeg håret med sjampo og så balsam, og jeg pleier alltid å stå litt etterpå også, men da ble det rett og slett kaldt. Så nå gjør jeg alt kjapt for å unngå det igjen, kan det hende det bare var sånn første gangen?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #15 Skrevet 27. april 2011 Nei, det er faktisk så lite varmtvann! Dvs, i hvert fall når jeg dusjet dagen etter at jeg hadde fått den nye tanken. Da vasket jeg håret med sjampo og så balsam, og jeg pleier alltid å stå litt etterpå også, men da ble det rett og slett kaldt. Så nå gjør jeg alt kjapt for å unngå det igjen, kan det hende det bare var sånn første gangen? Jeg aner ikke hvor lang tid den vil bruke på å varmes opp første gangen, men det kan jo kanskje ha hatt noe å si... Som eksempel kan jeg si at faren min har en 200 literstank, som er stilt inn på normal varme. Med varmtvannet fra den kan han fylle opp badekar (de "gammeldagse" avlange badekarene) 2 ganger, og man kan ta 2 dusj med hårvask (sjampo+balsam+kropp) før varmvannet tok slutt. Dette fant vi ut da det bodde to tenåringsjenter i huset som begge likte å ta seg et bad og en dusj etterpå.
Rosalie Skrevet 28. april 2011 #16 Skrevet 28. april 2011 Høyrest ut som om du dusjar ganske lenge, og dermed har brukt for mykje av vertskapet sitt varmtvatn. Og at du difor har fått eigen tank for varmtvatn, då dei er leie av at vatnet har teke raskare slutt enn tidlegare. Ein liten tank med varmtvatn, til dømes ein slik ein som ein har inni kjøkkenbenken, bør halde i massevis for ein person, men då med nøkternt forbruk. Sjekk òg at han er stilt inn varmt nok ellers vil det jo bli raskt kalde dusjar. 2
Snop Skrevet 28. april 2011 Forfatter #17 Skrevet 28. april 2011 Høyrest ut som om du dusjar ganske lenge, og dermed har brukt for mykje av vertskapet sitt varmtvatn. Og at du difor har fått eigen tank for varmtvatn, då dei er leie av at vatnet har teke raskare slutt enn tidlegare. Ein liten tank med varmtvatn, til dømes ein slik ein som ein har inni kjøkkenbenken, bør halde i massevis for ein person, men då med nøkternt forbruk. Sjekk òg at han er stilt inn varmt nok ellers vil det jo bli raskt kalde dusjar. Det kan godt tenkes - men jeg dusjer ikke mye lenger enn andre. Nå har jeg aldri tatt tiden, men en plass mellom 5 eller 10 minutter tror jeg kan stemme de gangene jeg vasker håret, altså hver tredje dag. De andre dagene er det 2-5 minutter. Tror i hvert fall ikke det er lenger enn andre? Forøvrig har det alltid tidligere bodd 2-3 stk i denne leiligheten, og jeg nekter å tro at jeg bruker mer varmtvann enn 2-3 pers Uansett, dersom det var grunnen hadde det mest naturlige vært om de sa fra at jeg måtte ta kortere dusjer i stedet for å bytte ut hele tanken De fortalte at grunnen til at de byttet ut den gamle var nettopp fordi den var så gammel Det var rett og slett bare på tide å bytte den ut.
sussanne Skrevet 28. april 2011 #18 Skrevet 28. april 2011 Muntlig avtale er like mye verdt som en skriftlig. Hadde jeg vært deg, hadde jeg sendt regninga til huseier.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. april 2011 #19 Skrevet 28. april 2011 Varmtvannstanken skal stå på 70 grader for at man skal unngå legonalla bakterier (og andre). Å dusje 10 minutter hver 3 dag er mye og 2-5 minutter hver dag er mer normalt. Jeg antar at husvert har sett seg lei på at det ikke var nok varmtvann og derfor har installert egen til deg. Dette hadde vært helt greit hvis du ble informert om det. Det vanlige for en husholdning er en varmtvannstank som går akkurat inn i et 60 cm skap i kjøkkendisken (dvs. at det BARE er varmtvannstanken som får plass der). Har du mindre enn dette vil du ikke kunne dusje i 5 minutter en gang. Det står forøvrig på varmtvannstanken hvor stor den er.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #20 Skrevet 29. april 2011 Altså, fikk du installert en varmtvannstank eller fikk du byttet ut en gammel varmtvannstank mot en ny? Litt vanskelig å forstå her, med tanke på de forskjellige postene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå