Gå til innhold

Hva synes dere om etternavn av type ***sønn/son eller ***datter/dotter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså type Persson eller Persdatter når faren heter Per.

Fint? Gammeldags?

Hva slags navn må faren ha for at det skal høres bra ut? Fungerer det å gjøre det samme med mors navn (altså Ninasdatter eller Ninassønn)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle såååå ønske jeg kunne tatt navn med -dottir ending selv, siden jeg er halvt færøying og bærer drakta med stolthet.

"Desverre" har min far et engelsklydende navn slik at det høres bare teit ut!! Charlesdottir, funker ikke vett'u :skratte:

• Liker 1
Gjest Mynona83
Skrevet

Synes det er fint på islandskættede (og færøysk), men synes det er konstruert på heilnorske!

• Liker 2
Gjest Applecore
Skrevet

Skulle såååå ønske jeg kunne tatt navn med -dottir ending selv, siden jeg er halvt færøying og bærer drakta med stolthet.

"Desverre" har min far et engelsklydende navn slik at det høres bare teit ut!! Charlesdottir, funker ikke vett'u :skratte:

Tja, "Karlsdottir" kan jo være en grei variant :)

Synes det er litt trist at den tradisjonen forsvant. Skulle gjerne hatt et sånt etternavn :)

Det er fint med kvinnenavn også, synes jeg.

Men det er klart at det ikke er alle navn som funker...

• Liker 2
Skrevet

Kjem an på kva namnet er. Viss det er eit norsk/norrønt namn, er det kjempefint, uansett kvinne- eller mannsnamn. Kan også fungere med rimleg "nøytrale" namn, men ikkje typisk engelske eller andre typisk utenlandske namn. Charlesdotter/son funkar ikkje nei ;)

• Liker 1
Gjest Mynona83
Skrevet

Kjem an på kva namnet er. Viss det er eit norsk/norrønt namn, er det kjempefint, uansett kvinne- eller mannsnamn. Kan også fungere med rimleg "nøytrale" namn, men ikkje typisk engelske eller andre typisk utenlandske namn. Charlesdotter/son funkar ikkje nei ;)

Sånn som John? :fnise:

Gjest Purple Haze
Skrevet (endret)

Jeg syns det er stilig med sånne etternavn. Hadde faren min hatt et litt penere navn, skulle jeg gjerne hett ****dotter!

Jeg vet om en familie hvor døtrene heter ******dotter med morens fornavn.

Endret av Purple Haze
AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere om nordmenn som tar dottir istedet for datter eller dotter? Synes dottir er så mye penere. Minner meg om norrøn mytologi som jeg er så glad i også.

Skrevet

Hva synes dere om nordmenn som tar dottir istedet for datter eller dotter? Synes dottir er så mye penere. Minner meg om norrøn mytologi som jeg er så glad i også.

Datter er jo den "moderne" versjonen av dottir, og bør derfor være den formen som brukes nå. På Island har de jo -dottir i navnene sine, nettopp fordi islandsk er "gammelnorsk" og ikke utviklet videre. Barnet vil derfor kunne få spørsmål fra veldig mange om det er islandsk. Er kanskje derfor en fordel å bruke datter i stedet for dottir, og sønn i stedet for son? Dotter kan mest av alt høres svensk ut også, kanskje?

Skrevet

Liker ikke.

Virker kunstig. Vi snkker da ikke gammelnorsk i Norge? Synes det hører best hjemme på Island og Færøyne, :sjenert:

• Liker 3
Skrevet

Synes det er ok på Island/Færøyene :) Haha, hvis jeg skulle hett min far sitt navn + dottir/datter/dotter så hadde det blitt hysterisk morsomt. For det første har han et utenlandsk navn(arabisk) og for det andre er det på 11 bokstaver :skratte:

Skrevet

Jeg synes det er fint. Hadde tenkt å bruke det på min sønn, men valgte det bort av forskjellige årsaker. Ikke helt sikker på at jeg er fornøyd med det, kanskje vi legger det til etterhvert i en liten navneendring :)

Det er en norsk tradisjon så synes ikke man kan si det er konstruert! Det er nordmenn som tok med seg de navnetradisjonene til island/færøyene, ikke motsatt. Snorre Sturlason osv.

Jeg synes det er finest med "Sturla-son" og ikke "Sturlas-son". Jeg ville ikke brukt -dottir, men det er en smakssak.

AnonymBruker
Skrevet

Dotter kan mest av alt høres svensk ut også, kanskje?

Det er vel heller "datter" som er dansk. :gjeiper:

Skrevet

Veldig mange prøver seg på islandske navn som -dotter men kan ikke reglene og driter seg ut verre enn en danske! hehe!

Skrevet

Jeg synes det kan være fint, hvis det passer med navnet til faren/moren.

Veldig mange prøver seg på islandske navn som -dotter men kan ikke reglene og driter seg ut verre enn en danske! hehe!

Hva er reglene, da? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Dotter er nynorsk..

Gjest Spinell
Skrevet

Som regel synes jeg det ser temmelig oppkonstruert ut på norsk, men det finnes unntak. Det kommer an på om mors/fars navn "kler" -datter/-sønn som etterstavelse, og om barnets navn "kler" et slikt mellomnavn.

Tenkte eksempler:

"Destiny Chanel Monicadatter Hansen" - ikke særlig vellykket

"Ida Ragnhildsdatter Berg" - mer heldig kombinasjon

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, ville ikke funket å gi barnet vårt et slikt mellomnavn... Ville blitt noe a la

"Anne Knut Ovesdatter Haugen" :P

AnonymBruker
Skrevet

En vennefamilie har 4 barn som alle heter *mor sitt navn*-datter/sønn som mellomnavn og deretter fars etternavn. De har vanlige, norske navn (a la Marit/Ingrid/Ola/Hans). Så de heter da altså (eksempel) Marit Annesdatter Håviksnes og Hans Annessønn Håviksnes. Synes det er veldig fint jeg! De valgte dette fordi mor hadde et veldig vanlig og kjedelig navn (typ Olsen) og de ikke synes det ble spesielt spennende med Marit og Hans Olsen Håviksnes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...