AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #1 Skrevet 26. april 2011 Jenta vår på 2,5 viser stor interesse for pottegåing, og vil "tisse på potten" flere ganger for dagen Bæsjing også. Hun er veldig flink, og tar det helt i sitt tempo. Men jeg lurer litt på hvordan man gjør det med sånt i barnehage? Hun vil ikke sitte på do, tror mye av det har med å gjøre at hun ikke klarer å klatre opp på doen selv, og siden hun ønsker å gjøre det meste selv, så er potta veldig kjekk, for den klarer hun å gå på selv uten hjelp fra oss.. Men kan vi ta med en potte til henne i bhg? og hvor flinke er de ansatte egentlig til å følge opp? bare lurer litt.. Noen erfaringer? Også lurer jeg litt.. på de av dere som har fått barna bleiefri ved hjelp av potte, når gikk de fra potten og over til doen? og hvordan gjør man det egentlig når man er ute av huset?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #2 Skrevet 26. april 2011 I "vår" barnehage så har de potter også. Vil ikke tro det er noe problem å få de ansatte med på pottetrening.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #3 Skrevet 26. april 2011 I "vår" barnehage så har de potter også. Vil ikke tro det er noe problem å få de ansatte med på pottetrening. Slik er det i barnehagen til barnet vårt også, og i barnehagen jeg jobber. Bare si fra til de ansatte at jenta har begynt med pottetrening, og be de gjøre det samme på barnehagen.
~white lady~ Skrevet 27. april 2011 #4 Skrevet 27. april 2011 De var veldig hjelpsomme i barnehagen her, så det burde ikke være noe problem.
Gjest white tiger Skrevet 27. april 2011 #5 Skrevet 27. april 2011 Da jeg sa ifra til en ansatt i barnehagen om at jenta mi gikk på potte hjemme og at hun sikkert var klar for å gå uten bleie i barnehagen, så fikk jeg til svar at det var nok best å vente så hun ble helt trygg hjemme først. Hun hadde da vært bleiefri på dagtid hjemme i mange måneder.. Fikk inntrykk av at de ikke ønsket å involvere seg i pottetreninga. Jenta ble faktisk bleiefri på natta før hun var bleiefri i barnehagen. Da hun begynte på ny avdeling leverte jeg henne bare uten bleie. De på storbarnsavdelinga var veldig flinke til å følge opp. Jenta mi gikk over fra potte til do da hun fylte 3. Hun gikk da på do i barnehagen og det ble naturlig for henne å gjøre det samme hjemme.
Gjest imli Skrevet 27. april 2011 #6 Skrevet 27. april 2011 Hm - her har eg inntrykk av at barnehagane gjerne vil ha bleiefrie ungar og gjerne hjelper til med avvenning.
Lilla-dings Skrevet 27. april 2011 #7 Skrevet 27. april 2011 Jeg jobber som vikar i barnehage, og har vel igrunn vært innom rundt 10 barnehager det siste året. Og min erfaring er at det varierer veldig! I den barnehagen jeg er i nå er de ansatte veldig frempå og behjelpelig med dette - og de har også potter i barnehagen. Barna får klistermerker etter de hadde vært på potta, slik at de blir motiverte. Denne barnehagen sliter også med en 4-åring som enda bruker bleie, fordi foreldrene ikke tar seg av dette "problemet". Her er det stort sett barnehagen som står for bleieavvenningen.
Gjest mia Skrevet 26. mai 2011 #8 Skrevet 26. mai 2011 Jeg jobber som vikar i barnehage, og har vel igrunn vært innom rundt 10 barnehager det siste året. Og min erfaring er at det varierer veldig! I den barnehagen jeg er i nå er de ansatte veldig frempå og behjelpelig med dette - og de har også potter i barnehagen. Barna får klistermerker etter de hadde vært på potta, slik at de blir motiverte. Denne barnehagen sliter også med en 4-åring som enda bruker bleie, fordi foreldrene ikke tar seg av dette "problemet". Her er det stort sett barnehagen som står for bleieavvenningen. Jeg synes det er trist med sånne belønningssytemer. Vært borti det selv under praksis, og sett hvor lei seg barn som ikke får det til blir når de ikke får klistremert ol, og de føler at det legges et større press på dem. Pottetreningi bhg har jeg aldri vært borti, og håper jeg slipper og. Lite gøy å vaske bort andre barns avføring. Mener også å ha lest at det ikke er annbefalt i bhg mht hygiene, men vet ikke om dette stemmer
Soon Skrevet 26. mai 2011 #9 Skrevet 26. mai 2011 (endret) Jeg synes det er trist med sånne belønningssytemer. Vært borti det selv under praksis, og sett hvor lei seg barn som ikke får det til blir når de ikke får klistremert ol, og de føler at det legges et større press på dem. Pottetreningi bhg har jeg aldri vært borti, og håper jeg slipper og. Lite gøy å vaske bort andre barns avføring. Mener også å ha lest at det ikke er annbefalt i bhg mht hygiene, men vet ikke om dette stemmer Man vasker da vekk andre barns avføring når de bruker bleie også...da er den endatil klint mer utover enn ved at de bæsjer på potte/do. Og det med hygienen likeså... Endret 26. mai 2011 av Soon
SummerJoy Skrevet 26. mai 2011 #10 Skrevet 26. mai 2011 Pottetreningi bhg har jeg aldri vært borti, og håper jeg slipper og. Lite gøy å vaske bort andre barns avføring. Mener også å ha lest at det ikke er annbefalt i bhg mht hygiene, men vet ikke om dette stemmer For du må ikke vaske bort andre barns avføring ved bleieskift? Er jo ti ganger lettere med et pottebarn enn et bleiebarn. Man legger jo seff litt dopapir i bunnen av potten før ungen setter seg ned, så trenger man bare å helle hele sulamitten ned i do og trekke i snoren. Man får ikke noe mer bæsj på hendene av dette enn ved bleieskift.. Og potten rengjøres av vaskepersonell ved dagens slutt, regner jeg med, like fullt som de rengjør barnehagens toalett.
fruBeist Skrevet 26. mai 2011 #11 Skrevet 26. mai 2011 (endret) Jeg jobber i to forskjellige barnehager, på småbarn. I den ene barnehagen er det en barnedo, som er størrelsemessig tilpassa barn. Ingen potter i sikte, men ungene synes denne lille doen er helt strålende. En av ungene som enda ikke har slutta med bleie sa her om dagen at h*n ville sitte på doen, så sagt som gjort. Ingenting kom, men dotrening er det okke som. I den andre barnehagen er det vanlig størrelse do, men den er tilpassa med både skammel foran, håndtak på siden og eventuell ekstra doring. Det finnes og 3 potter på badet som står fullt tilgjengelig for barna selv. I begge barnehagene følger vi opp dogåing og dotrening. Alle som ikke går med bleie skal på do i samme runden som bleieskifta til de som bruker bleie. I tillegg til før vi skal ut. Selvfølgelig skjer det uhell, og at en unge tisser seg ut. Men det er sånn som hender, og da er det bare å vaske ungen og få på tørre klær. Ikke noe å lage noe fuzz over. Ang det med bæsj i potta, nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg vil heller tømme og skylle ut av ei bæsjepotte enn å bytte bæsjebleier. Potta er som sagt bare å tømme og skylle, men den bæsjebleia kan være godt smørt utover ungen, så man må gnukke og vaske i alle kriker og folder. Vi bruker uansett engangshansker når det er snakk om å håndtere avføring. Endret 26. mai 2011 av fruBeist
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå