Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt nysgjerrig på psykolog-yrket, hehe. Noen som er psykolog eller kjenner noen som er det? Hvordan er det å være psykolog, og hvordan er hverdagen? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Psykologer jobber innen mange felt, er en bred utdannelse som kan brukes til mye.

Se her: Psykologforeningen

Endret av Lammelåret
Skrevet

Jeg er student innenfor feltet. Jeg er ikke psykolog, men kjenner flere som er det. Jeg kan allikevel ikke fortelle deg hvordan yrket er, da det oppfattes forskjellig fra person til person. En psykolog har nok som alle andre yrkestitler noen positive og noen negative sider. Det er selvfølgelig interessant å høre på menneskers historier og å bidra med løsningsforslag og det å faktisk kunne gi noen redskapene til å ta kontroll over sitt eget liv, det er ganske fantastisk. Samtidig er det mye tunge historier. Du har taushetsplikt og selv om du skulle ønske at du kunne snakke om det du har hørt siden det er noe som har påvirket deg i stor grad (f.eks. et barn som har blitt utsatt for grove overgrep), så har du ikke muligheten til å snakke ut. Du må også være en god lytter. Som psykolog er evnen til å prate viktig, men evnen til å lytte viktigere.

Jeg tror at hvis du er usikker på psykologyrket så bør du først og fremst finne ut om du i det heletatt er interessert i psykologi. Finn ut om du interesserer deg for Maslow, Freud og Eriksson sine modeller, om du interesserer deg for læringsstrategier og menneskers utvikling, om du syns at det er interessant å vite om forsvarsmekanismer, og om du virkelig forstår hvordan samspillet mellom psykisk helse og miljø er.

AnonymBruker
Skrevet