Gå til innhold

Jeg har drukket opp alle pengene mine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nok en gang har det skjedd igjen... Stipendet kom for en uke siden og nå er det allerede brukt opp, og på hva? Jo, øl, vin og drinker på byen. Pluss det som hører til; sigaretter, nattmat, taxi hjem. Denne gangen har jeg til og med brukt opp pengene før husleia og andre regninger er betalt. Mastercardet har nådd kredittgrensa.

Jeg vet dette er min egen feil og jeg vet jeg er dum, men jeg klarer ikke la vær. Nå må jeg ta fra sparekontoen, og når den er tom (snart) vet jeg rett og slett ikke hvordan jeg skal klare meg.

Har noen tips til hva jeg kan gjøre? :tristbla:

Jente 21

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Slutt å gå på byen.

Kvitt deg med kredittkortet.

Ta deg en ekstrajobb slik at du får råd til å betale tilbake kredittkortgjeld og har til husleie og smør på brødet.

Tar du en ekstrajobb får du dessuten mindre tid til å drikke opp pengene dine.

Endret av Spinell
  • Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Betal husleia samme dag som stipende kommer inn. Ha fasttrekk!

• Liker 3
Gjest Raindrops
Skrevet

Det finnes egentlig ikke noen magisk oppskrift på dette, du må bare skjerpe deg og betale faste utgifter før du drar på byen å sløser.

• Liker 4
Skrevet

Da bør du ordne deg med fasttrekk, slik at husleien blir automatisk trekt, gjerne samme dag, eller dagen etter at du har fått stipend, ellers bør du slutte å dra ut på byen, evt. skaffe deg en jobb som kan dekke alkohol og utelivshobbyene dine! Det er jo rett og slett dumskap å drikke opp pengene sine, når du vet at du har faste utgifter du må ut med hver måned...

• Liker 1
Skrevet

Tipsene fra de andre selvfølgelig...

I tillegg.

Ta et ark fra blokka di og skriv ned hva du gjorde, og hvordan du føler deg nå. Hvor teit dette var, hvor mye du angrer. Skriv også at det ikke var verdt det, og at uansett hva du tenker neste gang du tenker at "bare en gang til, det går greit" så kommer du til å angre igjen.

Så tar du frem denne blokka neste gang du vurderer å dra på byen og bruke opp penga dine så endrer du mening. Man er alltid dum i "gjerningsøyeblikket" og da finner man på alt for at det skal bli greit å gjøre det man vil der og da, men tillatt deg å tenke tilbake på hvordan du føler deg hver gang du har brent bort pengene på drit.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke klarer å la være å drikke opp pengene dine bør du oppsøke hjelp for alkoholisme.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du aldri sett på Luksusfellen du eller?

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke klarer å la være å drikke opp pengene dine bør du oppsøke hjelp for alkoholisme.

Er i grunn enig med dette!

Men ett tips er å opprette en "regningskonto", som du ikke har kort knyttet opp til. Dette gjør du enkelt i nettbanken din vil jeg tro.

Regn ut hvor mye penger du trenger til faste utgifter som husleie, strøm, mobil og kanskje også til mat utover måneden. Dette beløpet setter du enten på fasttrekk eller overfører manuelt med en gang stipendet kommer inn på konto.

På denne måten vil du lett få oversikt over hvor mye penger du har til fest o.l. hver måned.

Og selvfølgelig klipp mastercardet! Med mindre du har en jobb ved siden av vil du aldri klare å komme ovenpå igjen (går ut ifra at du har minst 5.000 i innvilget kreditt).

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Betaler regninger nå, og det gjør nesten vondt. Kommer til å bli en tøff måned, dette. Og ja, jeg vet at jeg er veldig dum som gjør dette (gjentatte ganger). :tristbla:

Gjest Spinell
Skrevet

Ja, men du vet også hva du må gjøre for å unngå å havne i samme situasjon flere ganger.

• Liker 1
Skrevet

For all del: Klipp i stykker mastercardet!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler alle regninger jeg vet om når penger kommer inn og dette er uavhengig av forfallsdato. Det som da står igjen på konto er det jeg skal og må klare meg med. Når det er tomt så er det tomt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig klar over mine mindre sterke sider ang økonomi når jeg var student, så jeg inngikk en avtale med min mor.

Når stipendet/studielån kom, ble det plassert direkte inn på min mors konto, så utporsjonerte hun ett månedsbeløp til meg fast.

Var jo selvsagt likevel mitt ansvar å sørge for at husleie og skoleting ble betalt, men det hjalp ihvertfall på, slik at om jeg overbrukte litt, så var jeg blakk kun frem til neste måned.

Hør med foreldrene dine, om de kan være villige til å hjelpe deg litt, for du har ett problem uten tvil!!

Som du selv sier, hva gjør du den dagen du ikke kan betale regningene dine?

Du kan også be foreldrene dine sette vekk litt av månedsbeløpet hver måned, som skal gå til nedbetaling av kreditkort.

du må gjøre NOE, og du må bare innse at du har ett problem, enten med alkohol eller med økonomi... ;) uansett er det ett problem du må håndtere, og bedre nå en senere.

Lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg må faktisk si meg uenig med AB rett over meg her. Selv om det kanskje er et tiltak som ville hjulpet økonomien akkurat nå, så mener jeg at du nå er nødt til å innse at du er voksen, og lære deg å ta ansvar for din egen økonomi. Du kan ikke la foreldrene dine styre økonomien din til du er 50. Du er rett og slett nødt til å lære å ta ansvar for deg selv.

• Liker 5
Gjest Spinell
Skrevet

På toppen av det hele har Lånekassa påtatt seg "voksenrollen" nå, og porsjonerer ut studielånet i månedlige porsjoner.

Skrevet (endret)

Klipp istykker masterkortet, og sett fast trekk til alle regelmessige utgifter. Sett trekket på samme dag som stipendet kommer, så rekker du ikke å kaste det bort på andre ting. Deretter må du bare få kontroll over resten av utgiftene dine. Det er ikke noe hokus pokus, og det finnes ingen måte å slippe å tenke økonomisk når man lever på stipend.

Jeg har forståelse for at man kan slite med å kontroll på utgiftene. Selv har jeg dyskalkuli og sliter mye med å skjønne hvor mye penger jeg egentlig bruker, og hadde lett tatt i mot hvis noen hadde tilbudt seg å styre økonomien min for meg - men det hadde jeg bare tapt på i lengden. Vi er ikke fritatt for voksenlivet selv om vi sliter med noen aspekter ved det.

Endret av chikako
Skrevet

Jeg må faktisk si meg uenig med AB rett over meg her. Selv om det kanskje er et tiltak som ville hjulpet økonomien akkurat nå, så mener jeg at du nå er nødt til å innse at du er voksen, og lære deg å ta ansvar for din egen økonomi. Du kan ikke la foreldrene dine styre økonomien din til du er 50. Du er rett og slett nødt til å lære å ta ansvar for deg selv.

Jeg er uenig med deg... synes det var bra forslag vedkommende kom med! Hun har jo tydeligvis et problem både med pengestyringen og alkohol og da er det jo lurt å få et av de under kontroll! Synes ikke man er "voksen" når man drikker oppp pengene sine og bruker det på tull som taxi OL når man ikke har råd...

Det var heller ikke snakk om til man var femti, men til hun kom ovenpå, kredittkort var betalt og hun følte hun hadde kontroll igjen! Dette er mye å sitte med alene når man er ung!

Synes det var et veldig godt forslag!

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Også 21 år, student og alt for mye penger brukes på alkohol. Stort sett alt.

Jeg "glemte" også å betale en husleie pga. pengebruken min, og det tok laaang tid med mange bekymringer for å komme a jour igjen. Denne knekken har imidlertid gjort at jeg nå er litt flinkere med penger.

Vet vel ikke helt hvilke råd jeg skal gi deg, du vet vel egentlig best hva som skal til for at du best kan ordne opp i økonomien din. Det kan hjelpe å skrive ned hvor mye penger du bruker og på hva. Men dersom grunnen til alt dette er tiltaksløshet og mangel på kontroll over både penger (og kanskje andre ting), så hjelper ikke dette stort.

Jeg har tidligere fått hjelp fra mamma, hvor hun har disponert pengene etter at husleien ble betalt. Fungerer jo selvsagt bra, men forståelsen for at i det minste litt av pengene skal gå til festeligheter er svært svært liten.

Du må få betalt disse regningene så fort som mulig, uaansett hvordan. Det er bedre å skylde familie eller venner penger, enn at regningene går til inkasso. Motivasjonen for å tjene inn disse pengene er kanskje større om du har lånt dem fra storebror eller en god venninne(!?)

Du burde kanskje også tenke på å finne deg en deltidsjobb; dette vil gi deg en større inntekt og kan i tillegg bremse forbruket ditt; du blir mer bevisst når det er selvtjente penger det er snakk om, pluss at en jobbhelg naturligvis gagner deg bedre enn en helg der du ikke har annet å gjøre enn å feste sammen med venner.

Det er MANGE studenter som går i denne fellen, så ikke føl deg helt idiot. Det er kanskje bra at det har gått så galt, slik at du nå skjønner at du må gjøre noe med forbruket ditt.

Mamma har mange ganger vært kjempefortvilet og skuffet, men hun har aldri ønsket at jeg skal endre livsstilen min, hun har bare sakt at jeg må begynne å jobbe dersom jeg skal kunne fortsette å dra på byen 3-4 ganger i uken. Å så enkelt er det jo egentlig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er uenig med deg... synes det var bra forslag vedkommende kom med! Hun har jo tydeligvis et problem både med pengestyringen og alkohol og da er det jo lurt å få et av de under kontroll! Synes ikke man er "voksen" når man drikker oppp pengene sine og bruker det på tull som taxi OL når man ikke har råd...

Det var i grunnen det som var poenget mitt. Det er svært umoden oppførsel og det er på tide at hun tar seg sammen. Du kan ikke leve som et barn resten av livet bare fordi du ikke er "klar" for å bli voksen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...