Gå til innhold

Hvor lenge kan jeg gå på lavkalori før kroppen kommer i sparemodus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ligger på ca 1200 kcal om dagen, avogtil mindre. Målet mitt er 5kg på en mnd. Hvor lenge kan jeg holde på slik som dette før kroppen setter seg i sparemodus? Og hvor lenge kan jeg spise så lite uten å ødelegge forbrenningen? Tenkte å spise normalt igjen etter at jeg har gått ned de kiloene jeg vil,for å holde vekta

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?? Trenger virkelig hjelp. Er redd for å ødelegge forbrenningen helt

Gjest fiskebolla
Skrevet

Det er bra at du setter deg mål å sikte etter, men 5 kg på 1 måned er ambisiøst. Ikke fordi jeg ikke tror du klarer å gjennomføre det, men fordi det er mye lettere å holde på vekttapet i ettertid om vektreduksjonen er mer gradvis.

Når det gjelder "sparemodus", så vil kroppen naturlig nok vende seg til litt færre kalorier over tid og vil forbruke mindre energi.. Men dette er ikke store forskjellen og ikke noe å bekymre seg over. Hold oversikt over vektnedgangen ved hjelp av å veie deg en gang i uka (eller enda bedre ved hjelp av midje-mål). Går det en uke hvor du ikke har nedgang i vekt (eller midje) så må du kutte ytterligere i kalorier for å forsette å gå ned i vekt.

En ting som mange ernæringsfysiologer anbefaler er å ha en dag i uka hvor du skeier ut og koser deg :spise: Gjerne 6-800 kalorier mer enn til vanlig. Dette er for å forhindre at kroppen går i sparemodus og det hjelper deg til å holde på motivasjonen.

Når du har nådd idealvekten kan du justere opp kaloriinntaket og helst forsette å veie (måle) deg en gang i uka, så kan du justerer matinntaket til å akkurat holde den vekten du vil ha.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bra at du setter deg mål å sikte etter, men 5 kg på 1 måned er ambisiøst. Ikke fordi jeg ikke tror du klarer å gjennomføre det, men fordi det er mye lettere å holde på vekttapet i ettertid om vektreduksjonen er mer gradvis.

Når det gjelder "sparemodus", så vil kroppen naturlig nok vende seg til litt færre kalorier over tid og vil forbruke mindre energi.. Men dette er ikke store forskjellen og ikke noe å bekymre seg over. Hold oversikt over vektnedgangen ved hjelp av å veie deg en gang i uka (eller enda bedre ved hjelp av midje-mål). Går det en uke hvor du ikke har nedgang i vekt (eller midje) så må du kutte ytterligere i kalorier for å forsette å gå ned i vekt.

En ting som mange ernæringsfysiologer anbefaler er å ha en dag i uka hvor du skeier ut og koser deg :spise: Gjerne 6-800 kalorier mer enn til vanlig. Dette er for å forhindre at kroppen går i sparemodus og det hjelper deg til å holde på motivasjonen.

Når du har nådd idealvekten kan du justere opp kaloriinntaket og helst forsette å veie (måle) deg en gang i uka, så kan du justerer matinntaket til å akkurat holde den vekten du vil ha.

Nå har jeg gått ned 2 kg på 2.5 uker, og jeg ser allerede at jeg har fått flatere og mer markert mage (masse situps og cardio) :D ! Har holdt meg under 1200 kcal hver dag og prøvd å forbrenne minst 400 kcal til dagen. Idag er det spisedag og jeg vil spise akkurat det jeg vil uten å få dårlig samvittighet :)

Tusen takk for godt svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...