Gå til innhold

Bleieslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jenta mi er nå blitt 3 år og vi er i gang med bleieavvenning, men føler ikke det er så lett. Først var hun "redd" potte og toalett, men nå har hun overvunnet den skrekken og sitter på do (med egen doring), noe hun synes er veldig stas. Setter henne på do til faste tider, rett etter hun har stått opp, etter måltider og før hun legger seg og hvis hun spør selv. Dette har hun gjort 3-4 uker nå. Men hva er neste steg? Skal vi vente med å ta vekk bleia og på med truse til hun klarer å si fra at hun må på do, eller skal vi bare gjøre det med en gang så får hun selv se hva som skjer om hun ikke gir besjed? Vi hadde klistremerkebelønning den første tiden hun bare satt på do, men nå får hun hvis hun gjør noe i do. Vi føler hun ikke helt forstår hva dette går i, derfor lurer jeg på om det er helt "feil" å ta vekk bleia å bare ta på truse så hun ser hva som skjer. Vi er veldig tålmodige med dette og stresser ikke, skal jo være noe positivt. Synes dette er litt vanskelig jeg, noen gode råd?

Og når hun først har gjort noe i do, går det ikke naturlig av seg selv da, og at de synes det er litt ekkelt å ha ting i bleia/trusa?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viser hun interesse selv da?

Synes ikke bleien skal vekk før hun viser interesse for å gå på do selv/sier ifra selv.

Om du tar bort bleien for tidlig, så vil jenta kunne få mange 'nedturer' ifht å tisse ut seg, osv...

Tror det beste er å vente til hun er klar selv, og selv ber om å gå uten bleie (selvfølgelig spør dere innimellom om hun vil bare ha truse, for å sette henne på ideen)

Skrevet

Nei, hun viser ikke veldig interesse. Så vi tar det i hennes tempo.

Skrevet

Jeg kaller ikke det dere gjør, er å ta det i hennes tempo.

På meg virker det som om at dere har bestemt dere at det nå er på tide å drive aktiv dotrening, siden hun nå er 3 år.

At jenta selv ikke viser interesse bør egentlig være et hint om at det kanskje er for tidlig?!

At hun ikke er moden.

Sier hun ifra når hun har tisset i bleien/bæsjet? Er hun bevisst på at hun har gjort det?

Bleieavvenning er lett dersom man venter til barnet er motivert og "klart"

Skrevet

Men når blir ungane "klare" då? Ein kan jo ikkje akkurat vente i årevis heller?

Eg har og ein 3-åring som ikkje viser store interessen, men har då vitterleg tenkt å få av bleia i sumar! Elles blir det nok fort ein vinter til med bleie - totalt uaktuelt...

• Liker 1
Skrevet

Alder er viktigere enn barnets modning?

Og hvorfor må det bli en vinter til med bleier dersom barnet ikke slutter på sommeren?

Det er fult mulig å slutte på vinteren også. Dette må gå i barnets tempo.

(er overbevist om at det er lettere å skifte bleier enn å vaske drøssevis med uhellsklær)

*hvorfor stresse?*

Skrevet

Alder er viktigere enn barnets modning?

Og hvorfor må det bli en vinter til med bleier dersom barnet ikke slutter på sommeren?

Det er fult mulig å slutte på vinteren også. Dette må gå i barnets tempo.

(er overbevist om at det er lettere å skifte bleier enn å vaske drøssevis med uhellsklær)

*hvorfor stresse?*

Tja, eg tykkjer det er på tide å slutte med bleie når ungane er rundt 3 år. "Alle" seier jo at det er lettast å slutte om sumaren. Mykje mindre klær å vaske ved uhell, mindre klær å ta av ved dobesøk osv. Sjølvsagt går det an å slutte om vinteren, men eg ser for meg at det er mykje vanskelegare. Stress? Heller det at eg tykkjer det handlar litt om ungens integritet og sjølvrespekt. Ungar på 4-5 år som driter på seg, liksom... Eg tykkjer rett og slett det er trist. For berre 20-30 år sida slutta jo ungar med bleie ved 2-3 år, i dag er nok 3-4 år meir vanleg? Tvilar på at dagens ungar er noko "dårlegare" enn før... Er vel heller at før var foreldra meir opptekne av å få dei tørre.

Eg veit ikkje altså, men eg kjenner eg har lite lyst til å begynne på nok ein haust med to bleiebarn :sukk:

• Liker 1
Skrevet

Heller det at eg tykkjer det handlar litt om ungens integritet og sjølvrespekt.

Det er ikke så mye bedre for et barn å til stadig tisse/bæsje i trusa fordi det ikke er modent til å slutte enda - bare fordi at foreldrene mener det er viktig å slutte akkurat den sommeren man er 3 år.

Nå sier jeg ikke at du er så bastant, bare mener at det er veldig viktig å se ann hvert enkelt barn, og barnets ønsker og uttrykk rundt dette også - ikke se blindt på barnets alder...

Skrevet

Det er ikke så mye bedre for et barn å til stadig tisse/bæsje i trusa fordi det ikke er modent til å slutte enda - bare fordi at foreldrene mener det er viktig å slutte akkurat den sommeren man er 3 år.

Nå sier jeg ikke at du er så bastant, bare mener at det er veldig viktig å se ann hvert enkelt barn, og barnets ønsker og uttrykk rundt dette også - ikke se blindt på barnets alder...

Neida - men bør ikkje dei fleste ungar på rundt 3 år vere klare for å slutte med bleie? Og viss ein berre tek av bleia, vil vel ungen tykkje det er ekkelt å gjere i buksa, og dermed ynksje å gå på do/potte?

Eg veit ikkje, tenkjer høgt i grunnen... Eg er i alle fall bokstavleg talt dritt lei bleier, og det er sikkert TS og ;) Det må vere lov å bestemme slike ting for ungane sine.

Gjest white tiger
Skrevet

Vi begynte å la jenta vår gå uten bleie hjemme da hun var 2,5 år. Hun gikk da kun i truse sånn at det ikke ble så mye å vaske hvis det skjedde uhell + at det er mindre klær å ta av, ofte sier jo ikke barna ifra så lenge på forhånd.. Etter noen måneder var hun tørr hjemme, men brukte fortsatt bleie i barnehagen og på natta. Da hun var nesten 3 sov hun uten bleie, og sluttet omtrent samtidig med bleie i barnehagen. Hun var altså helt tørr rett før hun ble 3 år. Vi har vært gjennom perioder der hun kan ha uhell nesten hver dag, men dette har kun skjedd i barnehagen (ikke alltid hun tør å si ifra der), men det er lenge siden det har vært uhell nå.

Vi har aldri brukt noe særlig med belønninger. Jeg husker ikke om hun var noe særlig interessert heller, men vi begynte med avvenning fordi vi så at hun hadde ganske bra kontroll over muskulaturen siden det kunne gå mange timer der bleia var tørr, og hun hadde ofte tørr bleie om morgenen.

Skrevet

Tja, eg tykkjer det er på tide å slutte med bleie når ungane er rundt 3 år. "Alle" seier jo at det er lettast å slutte om sumaren. Mykje mindre klær å vaske ved uhell, mindre klær å ta av ved dobesøk osv. Sjølvsagt går det an å slutte om vinteren, men eg ser for meg at det er mykje vanskelegare. Stress? Heller det at eg tykkjer det handlar litt om ungens integritet og sjølvrespekt. Ungar på 4-5 år som driter på seg, liksom... Eg tykkjer rett og slett det er trist. For berre 20-30 år sida slutta jo ungar med bleie ved 2-3 år, i dag er nok 3-4 år meir vanleg? Tvilar på at dagens ungar er noko "dårlegare" enn før... Er vel heller at før var foreldra meir opptekne av å få dei tørre.

Eg veit ikkje altså, men eg kjenner eg har lite lyst til å begynne på nok ein haust med to bleiebarn :sukk:

Enig med deg, Imli.

Gutten min slutta med bleier da han var 2,5 år.

Gikk helt fint det.

Han brukte å følge oss voksne inn på do, og ville "klae søl", (klare selv) så vi tok på han truse, og skiftet den bare uten å kommentere det når han tisset på seg.

Det gikk ikke lenge før han rakk doen i tide, og etter noen uker så var han bleiefri også på natta.

Når jeg nå ser unger på 3-4 år som bruker bleie på dagtid, så kan jeg ikke for at jeg synes litt synd på den ungen og tenker at han har late foreldre.

Uhell i begynnelsen av beieavvenningen må man regne med. Kjøp tisselaken og ha i senga, og regn med noen ekstra runder med vaskemaskinen en periode.

Skrevet

Vi begynte å la jenta vår gå uten bleie hjemme da hun var 2,5 år. Hun gikk da kun i truse sånn at det ikke ble så mye å vaske hvis det skjedde uhell + at det er mindre klær å ta av, ofte sier jo ikke barna ifra så lenge på forhånd.. Etter noen måneder var hun tørr hjemme, men brukte fortsatt bleie i barnehagen og på natta. Da hun var nesten 3 sov hun uten bleie, og sluttet omtrent samtidig med bleie i barnehagen. Hun var altså helt tørr rett før hun ble 3 år. Vi har vært gjennom perioder der hun kan ha uhell nesten hver dag, men dette har kun skjedd i barnehagen (ikke alltid hun tør å si ifra der), men det er lenge siden det har vært uhell nå.

Vi har aldri brukt noe særlig med belønninger. Jeg husker ikke om hun var noe særlig interessert heller, men vi begynte med avvenning fordi vi så at hun hadde ganske bra kontroll over muskulaturen siden det kunne gå mange timer der bleia var tørr, og hun hadde ofte tørr bleie om morgenen.

Flott å lese om erfaringane dine. Kjem nok til å prøve på noko slikt eg og. 3-åringen min er ofte tørr om morgonen - dvs at han kan halde seg opptil 12-14 timar uten å tisse - meir enn eg greier sjølv! Tissar sjølvsagt morgonurinen ganske kjapt når han står opp då. Har fått han til å sitje på do om morgonen innimellom, og då har han tissa. Men må sjølvsagt kjapt på do når han vaknar. På dagtid kan han fint gå i alle fall 3 timar utan å tisse. Eg tenkjer dermed som du gjorde med din unge - at han verkar å ha rimleg god kontroll på blæra, og at han fysisk sett er klar for å slutte, sjølv om han ikkje verkar spesielt interessert.

Enig med deg, Imli.

Gutten min slutta med bleier da han var 2,5 år.

Gikk helt fint det.

Han brukte å følge oss voksne inn på do, og ville "klae søl", (klare selv) så vi tok på han truse, og skiftet den bare uten å kommentere det når han tisset på seg.

Det gikk ikke lenge før han rakk doen i tide, og etter noen uker så var han bleiefri også på natta.

Når jeg nå ser unger på 3-4 år som bruker bleie på dagtid, så kan jeg ikke for at jeg synes litt synd på den ungen og tenker at han har late foreldre.

Uhell i begynnelsen av beieavvenningen må man regne med. Kjøp tisselaken og ha i senga, og regn med noen ekstra runder med vaskemaskinen en periode.

2,5 år, det var bra ja :jepp: Ein må nok rekne med ein del skift i starten, ja.

Eg meiner ikkje at ein skal tvinge ungane til noko, men 4-åringar med bleie døgnet rundt tykkjer eg blir litt for drøyt. Kor lenge skal ein vente på at dei skal bli "klare" liksom? Med mindre ungar ville eg heilt klart sagt at ein ikkje trong å stresse (viss 2-åringen ikkje verkar interessert, så greit, då er han/ho ikkje klar og kan vente ei stund), men når det er snakk om ungar på 3-4 år? Ein eller anna gong må vel foreldra få lov til å seie at nok er nok? For ingen veit jo når ungen blir "klar".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...