Gå til innhold

Bunad, folkedrakt, festdrakt og det norske flagget...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilke "regler" mener dere gjelder for valg av bunad og hvem som kan bære bunad? er det andre regler for festdrakter og folkedrakter enn for bunad? Er det kun det norske flagget som skal vaie i 17 mai paraden eller er andre flagg tillatt dersom personen har annen bakgrunn? Hva med de som bærer norsk bunad / drakt og ikke bærer et norsk flagg men et annet? Er det greit eller er det ikke?

Hvorfor oppleves det for noen som et hån mot vår kultur mens andre ikke syns det er noe spesielt å reagere på?

Hvilke "regler" gjelder slik du ser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ser på 17.mai som norges bursdag. Man baker da ikke kake til vennene til ungen sin hvis ungen har bursdag men ikke de andre? Derfor synes jeg det er et "hån" å bruke andre flagg.

Jeg synes alle kan bruke bunad, men at den bør være knyttet til personen og ikke valgt fordi den er fin. Har ingen formeninger om andre festdrakter, folk skal få lov til å gå i de finklærne de har.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg mener også at så lenge det faktisk er Norges fødselsdag man feirer, så er det først og fremst norske flagg som hører hjemme i 17.-maitogene. Dette er på ingen måte noen stor sak for meg, og jeg lar meg ikke provosere nevneverdig av andre flagg verken den 17. eller ellers.

Når det gjelder bunader, festdrakter, nasjonaldrakter eller hva man vil kalle det, så mener jeg at alle lands nasjonaldrakter er like velkomne, da det å pynte seg i sin fineste stas for å ære nasjonaldagen ikke skal ekskludere andre nasjonaliteter.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at så lenge det faktisk er Norges fødselsdag man feirer, så er det først og fremst norske flagg som hører hjemme i 17.-maitogene. Dette er på ingen måte noen stor sak for meg, og jeg lar meg ikke provosere nevneverdig av andre flagg verken den 17. eller ellers.

Når det gjelder bunader, festdrakter, nasjonaldrakter eller hva man vil kalle det, så mener jeg at alle lands nasjonaldrakter er like velkomne, da det å pynte seg i sin fineste stas for å ære nasjonaldagen ikke skal ekskludere andre nasjonaliteter.

Jeg sier meg enig i det meste av dette - bortsett fra at jeg ikke ser noen grunn overhode til at man skulle føle behov for å vaie med andre flagg en det norske på norges dag...

La meg legge til at jeg syns de som bor i norge gjerne kan bære bunad dersom de har tilknytning til stedet bunaden er fra, men at man i nymotens tid skal kunne kjøpe hvilken som helst bunad basert på at man liker dens ytre uten tilknytning, eller at man leter med lys og lykjter generasjoner tilbake for å "forsvare" sitt valg av bunad syns jeg er unødvendig. Jeg syns også det er bedre at tilflyttede fra andre land eller besøkende bruker egne nasjonaldrakter fordi dette skaper et fargerikt fellesskap - for meg hører bunad (nasjonaldrakter) og 17 mai, det norske flagget og pølser og is liksom sammen...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.mai er NORGES nasjonaldag, og da er det Norge som ska feires, og det norske flagget som skal vaie. jeg skjønner ikke hvorfor det er noe å lure på en gang...

når det kommer til bunader syns jeg det er noe alle kan gå med, men jeg ville aldri gått med en annen bunad enn den som er fra mitt hjemmsted, selv om det er mange andre som er utrolig fine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er litt lei denne debatten. Den kommer opp hvert eneste år, som om alt vi sa året før er glemt.Allikvel er det noe jeg har sterke meninger om, så jeg deltar visst i den hvert år allikevel.

- Når det gjelder 17. mai, så synes jeg det er åpenbart at det kun er norske flagg som skal frem. Det er som de andre har sagt Norges fødselsdag. Du ville ikke skrevet "gratulerer med dagen, Håkon" på bursdagskaken til Aleksander. Det gir ikke mening, og det blir som et hån. Det er som å si at "jeg vil ikke feire Norge, så jeg vifter demonstrativt med et annet flagg". Det er én dag i året vi ber om å få juble over og feire vårt eget land. La oss.

- Bunader er jeg mer fleksibel på. Jeg mener det er naturlig at man bærer bunad fra et sted man har tilknytning til, men hvordan denne tilknytningen er, legger jeg meg ikke oppi. Det kan være der du er født, der du er oppvokst, der mor er fra, der far er fra. I grunnen er ikke det så viktig. Jeg synes derimot det er merkelig hvis folk tar på seg en bunad fra et sted de ikke har noe forhold til "bare fordi den er fin". For all del, man kan gjøre det og, men jeg rynker litt på brynet. Hvis innvandrere som eksempelvis har bosatt seg i Oslo ønsker å skaffe seg en Oslodrakt for å vise at de føler seg mottatt og hjemme her, synes jeg det er flott.

- Selv om du ikke spurte om det, kan jeg legge til at andre folkedrakter (altså fra andre land) er helt tillatt på 17. mai i min bok, så lenge det er et norsk flagg de har i hånden. En folkedrakt blir ofte ansett som det fineste man har/det mest pyntete antrekket, så at de vil kle seg i dette når de feirer Norge, synes jeg er greit.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg mener som flere her at på 17. mai så er det det Norske flagget som gjelder. Det er Norges nasjonaldag.

Når det gjelder bunad så syns jeg at det skal brukes av nordmenn. Andre nasjoner har sine egne nasjonaldrakter, og mange av dem er flotte å se på, så det syns jeg fint de kan bruke denne dagen.

Kan ikke skjønne annet enn at det er fint for våre nye landsmenn å få vise fram sine nasjonaldrakter på en dag som 17. mai.

Jeg kunne aldri tenke meg å iføre meg et annet lands nasjonaldrakt, å synes heller ikke at de som er fra en annen nasjon skal bruke den Norske nasjonaldrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bunad så syns jeg at det skal brukes av nordmenn. Andre nasjoner har sine egne nasjonaldrakter, og mange av dem er flotte å se på, så det syns jeg fint de kan bruke denne dagen.

Kan ikke skjønne annet enn at det er fint for våre nye landsmenn å få vise fram sine nasjonaldrakter på en dag som 17. mai.

Våre nye landsmenn er altså ikke nordmenn?? *undrende*

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 mai er jo norges bursdag, og det er norske flagg som skal pryde landet på den dagen, Ingen andre flagg. Det blir som et hån mot Norge mener jeg. Jeg reagerer ikke på andrte nasjonaliteters flagg ellers, men 17mai er Norges dag. Da får andre nasjonaliteter vifte med det norske flagget visst de vil ta del i feiringen.

Bunader synes jeg er vakre og en fin tradisjon. Synes også det er viktig at man har bunad fra den plassen man er fra eller har tilhørighet til. Synes det er feil å ha en bunad fra en annen plass bare fordi den var finere, da er den gode tradisjonen borte, og man blir liksom bare opptatt av det yttre. For meg blir det helt feil. Man må liksom høre plagget til, visst jeg kan si det sånn!

Flott om våre nye landsmenn og kvinner vil gå i sine nasjonaldrakter på 17mai,folk får kle seg som de vil. Men flagget, det skal være Norskt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Våre nye landsmenn er altså ikke nordmenn?? *undrende*

Nei, å la meg nå mene det, så kan du mene hva du vil.

Er så lei av at vi skal bære fram våre såkalte nye landsmenn på gullstol, å den respekten de viser oss er å f.eks mobbe nordmenn fordi at de er lyshudet med lyst hår, kalle norske jenter/ damer for horer, nekte å gifte seg med nordmenn fordi at de ikke er bra nok osv osv...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott å se andre flagg på 17.mai. Det er jeg også vant med fra oppveksten, hvor de engelske, amerikanske og franske skolene alltid gikk med egne flagg. Merkelig nok var det ingen som reagerte da.

Generelt er det bare provinsielle mennesker som reagerer på slikt, og det er tydeligvis endel av dem på kvinneguiden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei av at vi skal bære fram våre såkalte nye landsmenn på gullstol, å den respekten de viser oss er å f.eks mobbe nordmenn fordi at de er lyshudet med lyst hår, kalle norske jenter/ damer for horer, nekte å gifte seg med nordmenn fordi at de ikke er bra nok osv osv...

Jøss!! Snakk om å dra alle under ett....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er flott å se andre flagg på 17.mai. Det er jeg også vant med fra oppveksten, hvor de engelske, amerikanske og franske skolene alltid gikk med egne flagg. Merkelig nok var det ingen som reagerte da.

Generelt er det bare provinsielle mennesker som reagerer på slikt, og det er tydeligvis endel av dem på kvinneguiden.

Det kommer nok an på hvor man har vokst opp eller bodd. Vet ikke om det er et Oslofenomen med bruk av andre nasjoners flagg. Det er nok ikke vanlig på mindre steder, men vet ikke med større byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jøss!! Snakk om å dra alle under ett....

Jøss!! Snakk om å ikke tåle at andre har egne meninger å ikke dine... :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er jeg en av disse nye landsmennene, og jeg hverken mobber andre nordmenn fordi de er lyse eller kaller andre jenter for horer.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest odisi73

Selvfølgelig er det det norske flagget vi skal feire med når det er Norges nasjonaldag.

Så kan vi feire med det franske når Frankrike har nasjonaldag,det

amerikanske når Amerika har nasjonaldag osv.

Jeg syns det er feil å ta med andre flagg i Norges 17.mai på,det er jo vår dag,det er jo oss vi feirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det blir feil med et annet flagg enn det norske på 17. mai.

Kan jo legge til at jeg har flerkulturell bakgrunn, har romsdalsdrakt, men det kunne ikke falle meg inn å veive med flagget til landet moren min kommer fra. Det er Norges nasjonaldag, jeg synes nesten det er et hån å flagge med andre flagg enn det norske.

Der jeg kommer fra har vi en ganske stor andel thai og fillipinere, de stiller opp i sine tradisjonelle festdrakter og thaidamene danser thai-dans. Det synes jeg er herlig.

Endret av chikako
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg veldig enig med "Gjesten" - og forsåvidt med de fleste andre som har svart i tråden. Norsk flagg på 17. mai fordi det er Norges grunnlovsdag, men om man vifter med amerikanske flagg på 4. juli er helt greit for meg.

Når det gjelder bunader så synes jeg at man bør velge en bunad fra et område man føler tilhørighet til og ikke velge en bare fordi den er fin. De aller fleste bunader er dessuten fine, synes nå jeg. Om en innvandrer som har bodd "ørti år" i Trondheim og føler tilknytning til byen velger å bruke trønderbunad så er det helt greit for meg. Om vedkommendes søster velger å bruke opprinnelseslandets nasjonaldrakt/festdrakt på 17. mai så er det også greit. Man pynter seg i det man har, ikke sant?

Men som sagt, på 17. mai flagger vi med norske flagg når vi er i Norge. Det er 364 andre dager i året der andre flagg kan tas i bruk ;).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festdrakter, bunader og andre lands nasjonaldrakter syntes jeg kan brukes så mye de vil på syttende mai: om en fra f.eks Ghana vil ta på seg sin nasjonaldrakt (har de det?...) for å feire Norge ser jeg ikke noe imot det! Når en fra f.eks Oslo uten tilknytning til Sogn og Fjordane går med Sogn-bunad (dere skkjønner greia, er ikke så veldig inn i bunader) syntes jeg det blir litt dumt.

Når det gjelder flagg syntes jeg det skal være Norske flagg i 17. Mai toget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...