AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #1 Skrevet 26. april 2011 Hei! Jeg har lyst til å prøve å lage kransekake, men er litt forvirret over forskjellige oppskrifter og hva som gjør hva. Her er to jeg har funnet: 500 g mandler 500 g melis 3-4 eggehviter og: 500 g mandler 350 g melis 3 ss hvetemel (strøkne skjeer) 3-4 eggehviter Hva er forskjellen på disse to? Hvorfor er det mindre melis i den siste? Fordi det er hvetemel i? Og hva gjør hvetemelen for kaken? Tror også jeg så en oppskrift med 500g melis men likevel hvetemel i tillegg. *enda-mer-forvirret*Jeg ønsker at kransekaken skal være seig men grov. Jeg ønsker ikke "marsipan-ringer". Er det finmalingen som lager marsipansmaken (pga konsistensen), eller er det seigheten? Jeg liker ikke marsipan, og vil da heller ikke kjøpe kransekakedeigen ferdig eller bestille på konditori :DMå jeg ha kransekakekvern? Hvor kjøper jeg det? Eller kan jeg bare knuse mandlene i en pose med hammer? (ja, jeg er HELT grønn!)Hvor får jeg tak i billige former? Gjerne teflon hvis det er bra.Hvorfor skal deigen varmes opp før den avkjøles? Er dette en slags heving?Hva er forskjellen med å rulle ut ringene og bruke sprøytedingser? Blir ringene luftigere med sprøytedingser? Er det bra?Og så har jeg "skjønt" at jeg skal hive dette i fryseren uten glasur når det er ferdig, og ta det opp kort tid før den skal serveres (pga at ellers blir den tørr?), og pynte den og sette den sammen med eggehviteglasur osv. (jeg poster som anonym siden min mor surfer her inne og vet jeg skal lage kransekake, og da røper jeg nicket mitt)
Remagen2 Skrevet 26. april 2011 #2 Skrevet 26. april 2011 (endret) Heisann Jeg kan nok ikke svare på alle spørsmålene dine men jeg skal svare på de som jeg kan mel i deigen: Den gjør at kransekaka blir ekstra seig.. Marsipan smaken: Jeg tror det har mye å si med hvor mye melis en har i. Kvern/foodprosessor: Mange sier at det går helt greit å bruke foodprosessor, men jeg mener det er bedre med kvern.. Ikke lurt å legge mandlene i en pose å så knuse de med en hammer. Kvern kan du få kjøpt på jernia og det kan jo være at europris har en til en billigere penge. Former: Du får tak i former på jernina. Har også sett de på nille for en veldig billig penge Varme deigen: det er å for å få selve kaka seig, men det er mange som dropper det. Trille/sprøyte: tror det er det samme hva du gjør, men jeg pleier å bruke sprøyte for da blir poølsene like tykke Lykke til og kos deg Endret 26. april 2011 av Remagen2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #3 Skrevet 26. april 2011 Takk for svar! Så jo mer melis, jo mer "marsipan-aktig"? Jeg søkte opp marsipan-oppskrift nå, og så at de hadde like mye melis (eller mer) som mandler, så da tror jeg at jeg prøver med f.eks 350g som i oppskrift 2. Skrik ut hvis noen vet at dette er rett/galt Tar gjerne i mot flere tips fra dere
Remagen2 Skrevet 26. april 2011 #4 Skrevet 26. april 2011 Jeg tror det er derfor det blir sånn marsipan smak. Ta å prøv oppskrift to du, tror du blir mest fornøyd med den
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #5 Skrevet 26. april 2011 Jeg bruker ikke å skolde mandlene (fjerne skallet) for det gir mer smak til kransekakene. Når du varmer opp deigen så blir den mer seig. Kupper litt tråd her jeg. Har nemlig et spørsmål. Dere som bruker sprøyte. Hva slags sprøyte? manuell eller elektrisk? Vet om ei som bruker kjøttkverna og sprøytedeksel, men dette er jo ikke noe som alle har.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #6 Skrevet 26. april 2011 Det lurte jeg også på (TS) Er dette noe? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161641328
Remagen2 Skrevet 26. april 2011 #7 Skrevet 26. april 2011 Funker fint den sprøyta, bare ikke ta i for mye deig om gangen. Det kan føre til at sprøyta går i stykker.. Jeg bruker en som ligner litt på den..
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #8 Skrevet 26. april 2011 TS her: Nå har jeg vært på Jernia og kjøpt kvern og former Formene kostet 149,- og kvernen kostet 299,-. De hadde også en slik http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162475276 (er ikke sikker på om det er akkurat samme merket, men den var ihvertfall kliss lik) til 299, men den hadde Nille til 139,- Så hvis noen vil ha en sånn, så kjøp den heller på Nille eller Clas Ohlson. Jeg kjøpte uansett en multikvern som også kunne brukes til å raspe ost og skive gulrøtter o.l. Perfekt for meg som alltid rasper fingrene mine når jeg skal raspe ost + at den festes med sugekopper istedet for å skrus fast i benken Så da blir det spennende om det blir noe godt dette :D Takk for all hjelp! Og spesielt tipset om at melis hadde noe med marsipansmaken!
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #9 Skrevet 26. april 2011 Eller kunne ha noe med marsipansmaken. Jeg har kjøpt en del mandler nå, så jeg kan prøve og feile litt fremover
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #10 Skrevet 26. april 2011 Jeg leste forresten et tips på et annet forum om at man kunne feste en pose på kvernen (hullet) med strikk, så ikke mandlene spratt til alle kanter. Sikkert en selvfølge for noen, men vet jeg hadde tabbet meg ut her om jeg ikke hadde lest tipset 1
Remagen2 Skrevet 26. april 2011 #11 Skrevet 26. april 2011 Så gøy at du har fått tak i det du trenger Kos deg kjempe masse med bakinga.. Et lite tips til.. hvis deigen heves for mye i ovnen så kan det ha noe med at det er for mye eggehvite i deigen. Så da er det bare å droppe noe av den neste gang 1
Remagen2 Skrevet 26. april 2011 #12 Skrevet 26. april 2011 Det er veldig smart. jeg pleier å gjøre det. enten tape eller strikk
Gjest Emera Skrevet 26. april 2011 #13 Skrevet 26. april 2011 Hvis kransekaken skal serveres i et selskap så ville jeg ha brukt oppskriften uten hvetemel. For da kan også de med cøliaki spise den, om det skulle være noen av gjestene som har det.
skrue Skrevet 26. april 2011 #14 Skrevet 26. april 2011 (endret) Denne fungere greit og holder til 18 ringer + en god del snabber (rette stenger). 850 g mandelmel. Halvparten fra skoldete mandler (Det blir litt svinn. Bruk 900 g hele madler) 650 g melis 5 ss hvetemel 140 g eggehvite, kanskje litt mer Det skal være 1.25x mer mandler enn melis. Kaker man kjøper inneholder ofte mye mere sukker (melis) fordi dette er en mye billigere råvare enn mandler. Man bør prøve å unngå å bruke for mye eggehvite. Det kan medføre at ringene eser ut under stekingen. Derfor varmer man opp deigen i en stor gryte på laveste styrke (og knar den under oppvarmingen). Kna til deigen er så varm at man ikke han holde i den lenger. Dette presser ut mandelolje som gjør deigen smidigere uten ekstra eggehvite. Har man en kjøttkvern med passende åpning så er det smart å bruke denne for å presse ut ringene. Det går raskt og de blir helt jevne. Bruk former med nonstick (teflon) belegg. Da trenger man ikke smøre noe som helst. Endret 26. april 2011 av skrue
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #15 Skrevet 26. april 2011 Tusen takk for flere tips! Da finner jeg frem kverna og gjør en liten testdeig :D
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #16 Skrevet 1. mai 2011 Tok opp en ring fra fryseren nå, og den var bare helt perfekt!! Myk, seig, ikke marsipansmak i det hele tatt. Grov og superdeilig! Tusen takk, alle sammen! Jeg brukte oppskriften med minst melis, og droppet melet for allergikere! Jeg hadde også deigen i kjøleskapet et par dager før jeg rullet ut ringene (den var neimen ikke lett å rulle. Deigen var jo knallhard selv om jeg lot den stå på disken et par timer først, så hvis noen har noen tips her, kom med det! Men jeg kjøper ikke ny kvern). Og så heiv jeg den i fryseren etter den hadde blitt stekt på 210grader (husker ikke hvor lenge) til den var blitt gylden, og blitt kald igjen. Frysingen hjalp virkelig! Den var litt hard (men seig) før den var fryst.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #17 Skrevet 1. mai 2011 Tror jeg prøver meg på en kransekakekurv. Det så litt gøy ut. Googler litt bilder og finner noe jeg kan prøve meg på :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå