Gå til innhold

tidlig spinning

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Helloj!

Jeg vurderer å ta en tidlig spinningtime før jobb.

Lurer eg bare på hva som er best å spise, er det nok å spise en banan før trening og frukost etterpå!?

Eller omvendt?

Noen som tar tidlige spinningtimer her?

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt noe veldig lett før trening (knekkebrød, eple e.l.) og ventet med frokosten til etterpå.

Trening før frokost er kjempeeffektivt for fettforbrenningen!

Skrevet

med tanke på blodsukkernivået, og hva det gjør med deg, vill jeg spist frokost før og etter jeg... Før for å ha nok energi til timen uten å få så stort fall, etter for å fylle på energilagrene. Jeg ville spist noe med langsomme karbohydrater for å ikek få stort hopp i blodsukkeret.

hvorfor jeg skriver om dette? Fordi blodsukkernnivået på morgenen er avgjørende for resten av dagen din..

Skrevet

Ville også spist noe - om enn ganske lettfordøyelig - før trening. Særlig før spinning ettersom du svetter ganske mye og det er temmelig tøff trening tidlig på morgenen. Det er ikke behagelig å møte vegge før klokka åtte om morra'n... :lol:

Suz :wink:

Gjest Petruska offline
Skrevet

Enig i det Lasse skriver om at det beste å spise før trening er langsomme karbohydrater. Selv spiser jeg en grønn banan og en proteindrink før mrgentrening, og frokost med f.eks. havregrøt etterpå. Har jeg trent lenge putter jeg noen raske karbohydrater på tanken rett etter trening. Hvis karbolagrene er tømt er det viktig å få fylt dem opp igjen raskt, helst innen en halv time etter trening. Et par riskaker f.eks. gir raske karbohydrater. Så du gjør det egentlig helt riktig du! Men i svært modne bananer har karbohydratene gått over til å bli raske.

Skrevet

man fyller dem rask nok med sene karbo da Petruska.. Og blodsukkeret har større betydning enn jeg før har trodd... :wink:

Gjest Petruska offline
Skrevet

Nei man fyller faktisk ikke tomme karbolagre raskt nok med langsomme karbohydrater. Akkurat dette temaet har det vært forsket mye på i det siste. Etter langvarig/hard trening er faktisk det eneste tidspunktet hvor det er mest hensiktsmessig å spise raske karbohydrater. Langsomme karbohydrater bruker mer enn 1/2 time på å fylle tomme karbolagre og da har kroppen allerede rukket å komme i en katabol fase. :)

Skrevet

...men det som skjer da er jo at blodsukkeret blir høyt, man faller dypere ned, og vil søke raske karbo for å komme opp igjen.. og der er vi inne i en jojosirkel.... :wink:

saken er vel å spise grovt brød med honning feks... ergo begge deler...

Gjest Petruska offline
Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at jo-jo blodsukker er ikke bra for kroppen på noen måte. Men saken er den at når du etter en treningsøkt har tomme karbolagre og derfor fyller på med raske karbo så skjer ikke den samme økningen i blodsukkeret (blodsukkeret blir ikke skikkelig lavt før etter avsluttet økt og det vil man for all del motvirke)! Dessuten er noe av vitsen at man skal spise frokost innen rimelig tid etter treningen, noe som ytterligere jevner ut blodsukkernivået. Det ville hatt en helt annen effekt på blodsukkernivået og spist en masse raske karbohydrater på tom mave og uten at man "trengte" det.

Noe mange glemmer å tenke på er at om man velger en matvare med raske karbo, og derfor høy GI, så synker Gi-en automatisk når man blander disse matvarene med andre matvarer med lavere GI. Så om man spiser f.eks. rent sukker som har svært høy GI, blir den totale GI senket hvis man samtidig spiser f.eks. fett i samme måltid.

Dette med Gi og blodsukker er sammensatt av flere faktorer ser du! :wink: Har alltid vært opptatt av det med blodsukker selv fordi jeg vet hvilke negative effekter jo-jo-blodsukker har på organismen! :P

Skrevet

Der kom du inn på det jeg ville ha fram! Takk! :wink: :D

Gjest Petruska offline
Skrevet
Der kom du inn på det jeg ville ha fram! Takk!  

Det var da enda bra! Jeg begynte nesten å bli litt bekymret når jeg fikk inntrykk av at du ikke visste at etter trening er det faktisk svært riktig å innta raske karbohydrater! For slik jeg ser det pleier du å være ganske oppdatert ang. treningsfysiologi og dertil hørende temaer!:wink:

Disse ferdigblandede pulverblandingene man får kjøpt (får å slippe å tenke selv) er også blandet etter dette prinsippet. Dvs.: før trening kasein (kan vel egentlig kalles for "langsomme" proteiner) og evt. langsomme karbo, etter trening myseprotein (raskt opptagelig protein) og raske karbo. Dette er liksom "klassikeren". :) Jeg for min del bruker et designerprotein med en passelig fordeling av begge disse proteintypene, og er i tillegg nøye med hyppig måltidsfrekvens og matvaresammensetning for jevnt blodsukker. Lider av PCOS og er i forbindelse med det insulinresistent. Da blir "læren om blodsukkeret" enda viktigere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...