Gå til innhold

Bidragsforskudd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I 2010 hadde jeg ca. 30 000 høyere inntekt enn året før - og inneværende år. En spesiell situasjon gjorde altså at jeg tjente 30 000 mer i fjor enn normalen. Men disse 30 000 kronene har gjort at jeg nå ikke vil få bidragsforskudd som jeg har vært innvilget tidligere. Regner med at fjorårets inntekt vil ligge til grunn uansett, og at det ikke hjelper at jeg dokumenterer at inneværende års inntekt ligger under grensen for å motta bidragsforskudd? Noen formeninger?

Dessuten - hva innebærer det egentlig at jeg ikke får bidragsforskudd? Jeg mottar vel ikke mindre i bidrag av den grunn? Bidrag betales via NAV, får drøye 5000 for to barn. Jeg skjønner rett og slett ikke hva bortfall av bidragsforskudd innebærer i praksis for meg.

Anyone? :klo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du kan dokumentere at du har lavere inntekt nå, vil de ta hensyn til det.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du kan dokumentere at du har lavere inntekt nå, vil de ta hensyn til det.

Da skal jeg prøve det.

Men uansett - hva ville tilbaketrekning av innvilget bidragsforskudd innebæret i praksis? Hvis det ikke får noen betydning, vet jeg ikke om det er noe poeng i å gjøre noe med det?

Skrevet

I 2010 hadde jeg ca. 30 000 høyere inntekt enn året før - og inneværende år. En spesiell situasjon gjorde altså at jeg tjente 30 000 mer i fjor enn normalen. Men disse 30 000 kronene har gjort at jeg nå ikke vil få bidragsforskudd som jeg har vært innvilget tidligere. Regner med at fjorårets inntekt vil ligge til grunn uansett, og at det ikke hjelper at jeg dokumenterer at inneværende års inntekt ligger under grensen for å motta bidragsforskudd? Noen formeninger?

Dessuten - hva innebærer det egentlig at jeg ikke får bidragsforskudd? Jeg mottar vel ikke mindre i bidrag av den grunn? Bidrag betales via NAV, får drøye 5000 for to barn. Jeg skjønner rett og slett ikke hva bortfall av bidragsforskudd innebærer i praksis for meg.

Anyone? :klo:

Inntekt over 6 g får du ikke bidrags forskudd.

AnonymBruker
Skrevet

Inntekt over 6 g får du ikke bidrags forskudd.

Ja, jeg vet satsene. Det var ikke spørsmålet.

Skrevet

Da skal jeg prøve det.

Men uansett - hva ville tilbaketrekning av innvilget bidragsforskudd innebæret i praksis? Hvis det ikke får noen betydning, vet jeg ikke om det er noe poeng i å gjøre noe med det?

Hva mener du egentlig? Fostår desverre ikke dit spm?

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du egentlig? Fostår desverre ikke dit spm?

Det er da enkelt. Det står jo klinkende klart: Man lurer på hva tilbaketrekning av innvilget bidragsforskudds innebærer i praksis.

Gjest Chanè
Skrevet

- at man får mindre penger å rutte med selvsagt.

AnonymBruker
Skrevet

- at man får mindre penger å rutte med selvsagt.

Går bidraget ned dersom man ikke har innvilget bidragsforskudd??

Skrevet

Bidragsforskudd er det staten forskuterer på vegne av bidragsyter, altså har det ikke noe å si for selve bidraget. Størrelsen på forskuddet kommer ann på hvor mye bidragsmottaker tjener.. dog ikke mer en tror det er ca 1200.- pr.barn

Men i enkelte tilfeller så betaler ikke bidragsyter slik h*n skal og da er man ihvertfall sikret forskuddet. Forskuddet må da bidragsyter betale tilbake til staten. ( denne gjelden er rentefri)

AnonymBruker
Skrevet

Som Xinnia skriver. Bidragsforskudd blir forskuttert fra staten dersom bidragsmottaker IKKE betaler bidraget. Det er dette som forsvinner pga høy inntekt. Dersom bidragsyter betaler som normalt så får dette ingen konsekvenser for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Det var nettopp det jeg trodde, ja Men blir ytterligere litt forvirret, da bidrag er arrangert via NAV. Det er altså ikke han som setter inn penger til meg, men har (regner jeg med) automatisk trekk fra sin konto, til NAV. Akkurat dét har vel ingenting med bidragsforskudd å gjøre?

Gjest Chanè
Skrevet

Poenget mitt var at bidragsforskudd får du uansett, det er en garantert minstesum. Om bidragsyter plutselig blir sykemeldt, eller hans arbeidsgivers økonomiansvarlig blir sjuk, eller ettellerannet skulle skje sånn at far ikke blir trukket automatisk, da står du der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som Xinnia skriver. Bidragsforskudd blir forskuttert fra staten dersom bidragsmottaker IKKE betaler bidraget. Det er dette som forsvinner pga høy inntekt. Dersom bidragsyter betaler som normalt så får dette ingen konsekvenser for deg.

En grov feil her. Skulle være dersom bidragsyter IKKE betaler bidraget.

AnonymBruker
Skrevet

Poenget mitt var at bidragsforskudd får du uansett, det er en garantert minstesum. Om bidragsyter plutselig blir sykemeldt, eller hans arbeidsgivers økonomiansvarlig blir sjuk, eller ettellerannet skulle skje sånn at far ikke blir trukket automatisk, da står du der.

Må korrigere deg litt her. Man får ikke bidragsforskudd dersom bidragsmottaker har for høy inntekt. Grensen for for høy inntekt er ca. 217.000 Tjener du mer så redusereres det til 75% og 50% før det bortfaller helt. Ergo så kan du risikere å sitte med 0 eller småpenger i bidrag.

Gjest Chanè
Skrevet

beklager, dårlig ordvalg tydeligvis. jeg mente ikke at ALLE får forskudd, jeg mente at de som faktisk får forskudd er garantert å få det, imotsetning til når man ikke får det, for da sitter man der med skjegget i postkassen om far fex blir sjukemeldt.

AnonymBruker
Skrevet

Må korrigere deg litt her. Man får ikke bidragsforskudd dersom bidragsmottaker har for høy inntekt. Grensen for for høy inntekt er ca. 217.000 Tjener du mer så redusereres det til 75% og 50% før det bortfaller helt. Ergo så kan du risikere å sitte med 0 eller småpenger i bidrag.

Du blander bidragsforskudd og bidrag. Det handler selvfølgelig om samme greie, men er to helt forskjellige ting. Det er ikke slik at du ender om med småpenger i bidrag, selv om du ikke er berettiget bidragsforskudd. Å ikke være berettiget bidragsforskudd, er ikke bestemmende for størrelse på bidrag. Jo, begge deler avhenger inntekt, men satsene går på ulike nivåer.

Rett til bidragsforskudd kan bortfalle ved for høy inntekt, men det betyr ikke (nødvendigvis) at bidraget dermed reduseres.

AnonymBruker
Skrevet

beklager, dårlig ordvalg tydeligvis. jeg mente ikke at ALLE får forskudd, jeg mente at de som faktisk får forskudd er garantert å få det, imotsetning til når man ikke får det, for da sitter man der med skjegget i postkassen om far fex blir sjukemeldt.

Er far fritatt fra å betale bidrag dersom han blir sykmeldt? Det kan jeg ikke tenke meg. Ungen skal da ikke lide for at faren blir syk?

Gjest Chanè
Skrevet

Er far fritatt fra å betale bidrag dersom han blir sykmeldt? Det kan jeg ikke tenke meg. Ungen skal da ikke lide for at faren blir syk?

Nei han er ikke det men om han har autotrekk fra arbeidsgiver blir ikke dette uten videre fulgt opp av nav når han ev må over på sjukepenger.Om man da ikke har såpass kontakt med far at man vet når han er syk og kan fikse sånt selv, alternativt at far er såpass oppegående at han helt av seg selv følger opp og gir nav beskjed, da står man der uten penger med mindre man er så heldig å tjene så lite at man får forskudd. Far opparbeider seg da bidragsgjeld, men alle som har vært borti dette vet at sånt tar tid å få løst ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...