AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #1 Skrevet 25. april 2011 Var sykmeldt i nesten hele fjor, mottok sykepenger fra NAV. Såvidt jeg vet, utbetaler NAV feriepenger kun basert på 12 ukers inntekt. Er det vanlig at arbeidsgiver kompenserer for resten av feriepengene, dvs. det jeg ville fått utbetalt dersom jeg ikke hadde vært sykmeldt? Jeg trodde ikke det, men noen mente det.
Illuminati Skrevet 25. april 2011 #2 Skrevet 25. april 2011 Hvis arbeidsgiver har forskuttert din lønn basert på tariffavtale dere ha, så får du full opptjening.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #3 Skrevet 25. april 2011 Hvis arbeidsgiver har forskuttert din lønn basert på tariffavtale dere ha, så får du full opptjening. Nei, arbeidsgiver forskutterte ikke lønn, jeg fikk pengene direkte utbetalt fra NAV. Det var arbeidsgiver som valgte å gjøre det slik. Nå har de imidlertid gjort om på dette, så fra nyttår av har arbeidsgiver utbetalt lønn og får refusjon fra NAV. Betyr det at "bare" fordi NAV betalte direkte til meg så har jeg tapt masse feriepenger? Mon tro om det er noe håp om at arbeidsgiver utbetaler feriepenger likevel? Jobber i privat sektor, men man følger offentlige regler i det aller meste.
Rosalie Skrevet 26. april 2011 #5 Skrevet 26. april 2011 Nei, arbeidsgiver forskutterte ikke lønn, jeg fikk pengene direkte utbetalt fra NAV. Det var arbeidsgiver som valgte å gjøre det slik. Nå har de imidlertid gjort om på dette, så fra nyttår av har arbeidsgiver utbetalt lønn og får refusjon fra NAV. Betyr det at "bare" fordi NAV betalte direkte til meg så har jeg tapt masse feriepenger? Mon tro om det er noe håp om at arbeidsgiver utbetaler feriepenger likevel? Jobber i privat sektor, men man følger offentlige regler i det aller meste. Nei, det er ikkje berre fordi pengane er kome direkte frå NAV at det har vore slik. Og eg tvilar sterkt på at dei kjem til å gi deg fulle feriepengar sjølv om dei har endra systemet i år. Vi har alltid fått både sjuke- og permisjonspengar frå arbeidsgivar, men var først 1. januar 2010 at vi fekk full opptjening av feriepengar av sjuke- og permisjonspengar. Og det hadde ikkje tilbakevirkande kraft, så dei som vari permisjpn eller jukmeldt i tida før 1. januar 2010, fekk berre feriepengar etter loven.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #6 Skrevet 26. april 2011 Nei, det er ikkje berre fordi pengane er kome direkte frå NAV at det har vore slik. Og eg tvilar sterkt på at dei kjem til å gi deg fulle feriepengar sjølv om dei har endra systemet i år. Skjønte ikke helt hva du mente med "det er ikkje berre fordi pengane er kome direkte frå NAV at det har vore slik"? Hvordan da "slik"? Jeg har forresten en litt spesiell arbeidssituasjon og -giver, så det er vanskelig å forutse hva de velger å gjøre. Det er nok første gang at man har vært i denne situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #7 Skrevet 26. april 2011 Du må sjekke tariffavtalen din. Har ingen tariffavtale. Dette er nok upløyd mark for min arbeidsgiver.
Rosalie Skrevet 26. april 2011 #8 Skrevet 26. april 2011 Skjønte ikke helt hva du mente med "det er ikkje berre fordi pengane er kome direkte frå NAV at det har vore slik"? Hvordan da "slik"? Jeg har forresten en litt spesiell arbeidssituasjon og -giver, så det er vanskelig å forutse hva de velger å gjøre. Det er nok første gang at man har vært i denne situasjonen. "Slik" = følgje lova. Mange bedrifter gjer òg det sjølv om dei forskutterer. Dei har neppe sett av dei pengane til deg, så kvar skal dei ta dei frå?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #9 Skrevet 26. april 2011 "Slik" = følgje lova. Mange bedrifter gjer òg det sjølv om dei forskutterer. Dei har neppe sett av dei pengane til deg, så kvar skal dei ta dei frå? Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener med "slik". De har vel ikke satt av noe mindre penger til meg nå enn andre år, ingen forutså jo under budsjetteringen av 2010 at jeg skulle være sykmeldt. Det er vel opplagt at min normallønn er noe arbeidsgiver har til rådighet, de trenger vel ikke å være kreative for å finne ut hvor mine feriepenger skal "taes fra".
Glitnir Skrevet 26. april 2011 #10 Skrevet 26. april 2011 De har vel ikke satt av noe mindre penger til meg nå enn andre år, ingen forutså jo under budsjetteringen av 2010 at jeg skulle være sykmeldt. Det er vel opplagt at min normallønn er noe arbeidsgiver har til rådighet, de trenger vel ikke å være kreative for å finne ut hvor mine feriepenger skal "taes fra". Tja, de har vel bare satt av penger til din stilling x 1. Når du er borte skal jo vikar betales istedenfor. Arbeidsgiver er ikke pliktig etter loven til å betale deg feriepenger i dette tilfellet - de gjør det i så fall fordi de er forpliktet eyter tariffavtale eller selv har valgt å gjøre det slik. Men dette finner du lett ut ved å sjekke ut hve de har oppgitt som ditt feriepengegrunnlag fra 2010, evt. hva som står på årets lønnsslipper at du har av feriepenger til utbetaling?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #11 Skrevet 26. april 2011 Tja, de har vel bare satt av penger til din stilling x 1. Når du er borte skal jo vikar betales istedenfor. Arbeidsgiver er ikke pliktig etter loven til å betale deg feriepenger i dette tilfellet - de gjør det i så fall fordi de er forpliktet eyter tariffavtale eller selv har valgt å gjøre det slik. Men dette finner du lett ut ved å sjekke ut hve de har oppgitt som ditt feriepengegrunnlag fra 2010, evt. hva som står på årets lønnsslipper at du har av feriepenger til utbetaling? Når jeg får sykepenger fra NAV, har jo ikke arbeidsgiver andre utgifter med meg, enn evt arbeidsgiveravgift? Dessuten er det ikke satt inn noen vikar i stedet for meg. Som sagt, ikke en hvem-som-helst arbeidsgiver. Har fått utbetalingsslipper fra NAV store deler av 2010, og der står det ikke noe om feriepengegrunnlag. Men jeg vet jo at de utbetaler feriepenger kun basert på 12 uker. Tror som sagt at arbeidsgiver aldri har vært i denne situasjonen før, så det blir vel opp til arbeidsgiver å bestemme hvordan dette skal gjøres. Ville bare være mest mulig informert selv, slik at jeg vet hva som er praksis og hva jeg evt. har krav på. Men jeg får vel bare appellere til goodwill, da.
Glitnir Skrevet 26. april 2011 #12 Skrevet 26. april 2011 Når jeg får sykepenger fra NAV, har jo ikke arbeidsgiver andre utgifter med meg, enn evt arbeidsgiveravgift? Dessuten er det ikke satt inn noen vikar i stedet for meg. Som sagt, ikke en hvem-som-helst arbeidsgiver. Har fått utbetalingsslipper fra NAV store deler av 2010, og der står det ikke noe om feriepengegrunnlag. Men jeg vet jo at de utbetaler feriepenger kun basert på 12 uker. Tror som sagt at arbeidsgiver aldri har vært i denne situasjonen før, så det blir vel opp til arbeidsgiver å bestemme hvordan dette skal gjøres. Ville bare være mest mulig informert selv, slik at jeg vet hva som er praksis og hva jeg evt. har krav på. Men jeg får vel bare appellere til goodwill, da. Dersom det ikke er satt inn vikar for deg, vil jo arbeidsgiver tape din arbeidsinnsats da. Altså: Penger ut uten penger inn igjen. Ellers er det som jeg skrev over bare å sjekke din lønns- og trekkoppgave fra din arbeidsgiver for 2010 - denne skal du jo ha fått så lenge du har fått utbetalt penger fra din arbeidsgiver overhodet i fjor. Der skal det være oppgitt hva som er ditt opparbeidede feriepengegrunnlag. Feriepenger til utbetaling i år som enda ikke er utbetalt står vel også på hver av årets lønnsslipper - som du vel får nå når din arbeidsgiver har overtatt utbetalingen?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #13 Skrevet 26. april 2011 Dersom det ikke er satt inn vikar for deg, vil jo arbeidsgiver tape din arbeidsinnsats da. Altså: Penger ut uten penger inn igjen. Ellers er det som jeg skrev over bare å sjekke din lønns- og trekkoppgave fra din arbeidsgiver for 2010 - denne skal du jo ha fått så lenge du har fått utbetalt penger fra din arbeidsgiver overhodet i fjor. Der skal det være oppgitt hva som er ditt opparbeidede feriepengegrunnlag. Feriepenger til utbetaling i år som enda ikke er utbetalt står vel også på hver av årets lønnsslipper - som du vel får nå når din arbeidsgiver har overtatt utbetalingen? Tja, arbeidsgiver taper min innsats, men det er rimelig non-profitt over hele linja hvor jeg jobber. Så ikke noe økonomisk tap ved at jeg ikke jobber. I verste fall meget indirekte. Som sagt, man kan si at det ikke er en veldig vanlig jobb jeg har. Jeg vet jo hva arbeidsgiver har betalt meg totalt i fjor, og kan lett regne ut hvor mye feriepenger jeg får herfra. Oppgaven fra NAV har oppført bidrag, sykepenger, barnetrygd og stønad til barnetilsyn, men det finnes ikke noen post som viser feriepengegrunnlag. Jeg får vel kontakte NAV og høre. Uansett - "problemet" mitt handler om hvorvidt arbeidsgiver må, bør eller kan utbetale det jeg taper på å ha vært sykmeldt, ift feriepenger. Det var arbeidsgiver som valgte å la NAV utbetale sykepenger direkte til meg, i stedet for selv å forskuttere, og jeg tror nok ikke man visste at jeg kom dårligere ut av det slik. -I fall det da stemmer som ble sagt langt oppe her, at dersom arbeidsgiver forskutterer lønn, har man full opptjening.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #14 Skrevet 26. april 2011 Dersom det ikke er satt inn vikar for deg, vil jo arbeidsgiver tape din arbeidsinnsats da. Altså: Penger ut uten penger inn igjen. En arbeidsgiver som ikke ansetter vikar for en sykmeldt taper vel ikke penger? Jfr at du skriver "penger ut".
Skravla Skrevet 26. april 2011 #15 Skrevet 26. april 2011 Enkelte arbeidsgivere som forskutterer lønn under sykdom, gir full ferieopptjening. De fleste gir nøyaktig det NAV gir. Det beste du kan gjøre er å kontakte lønningskontoret eller HR-avdelingen for å høre om hva som er aktuelt for deg.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #16 Skrevet 26. april 2011 Enkelte arbeidsgivere som forskutterer lønn under sykdom, gir full ferieopptjening. De fleste gir nøyaktig det NAV gir. Det beste du kan gjøre er å kontakte lønningskontoret eller HR-avdelingen for å høre om hva som er aktuelt for deg. Ja, jeg får gjøre det. Regner med at ingen vet, og at dette er noe man kommer til å ta stilling til i akkurat dette tilfellet. Små forhold.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #17 Skrevet 26. april 2011 Jeg vet jo hva arbeidsgiver har betalt meg totalt i fjor, og kan lett regne ut hvor mye feriepenger jeg får herfra. Oppgaven fra NAV har oppført bidrag, sykepenger, barnetrygd og stønad til barnetilsyn, men det finnes ikke noen post som viser feriepengegrunnlag. Jeg får vel kontakte NAV og høre. Uansett - "problemet" mitt handler om hvorvidt arbeidsgiver må, bør eller kan utbetale det jeg taper på å ha vært sykmeldt, ift feriepenger. Det var arbeidsgiver som valgte å la NAV utbetale sykepenger direkte til meg, i stedet for selv å forskuttere, og jeg tror nok ikke man visste at jeg kom dårligere ut av det slik. -I fall det da stemmer som ble sagt langt oppe her, at dersom arbeidsgiver forskutterer lønn, har man full opptjening. Poenget er jo ikke hva arbeidsgiver har betalt deg i fjor, men hva som er satt opp som feriepengegrunnlag på LTO. Du får neppe noe som ikke står der. Det er forresten ikke slik at du automatisk taper på å ikke få forskuttert sykepenger etc. fra arbeidsgiver. Arbeidsgiver står likevel fritt til å ikke ta dette med i feriepengegrunnlaget dersom de ikke ønsker det/har regler for dette. Det er jo direkte tap i kroner og øre for arbeidsgiver å betale deg feriepenger når de ikke må! Selv om de måtte betalt dette om du var i jobb - da måtte de, nå må de ikke. Og du er forresten garantert ikke den første der som er i fødselspermisjon eller langtidssykemeldt, så dette har de gjort før! 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #18 Skrevet 26. april 2011 Poenget er jo ikke hva arbeidsgiver har betalt deg i fjor, men hva som er satt opp som feriepengegrunnlag på LTO. Du får neppe noe som ikke står der. Det er forresten ikke slik at du automatisk taper på å ikke få forskuttert sykepenger etc. fra arbeidsgiver. Arbeidsgiver står likevel fritt til å ikke ta dette med i feriepengegrunnlaget dersom de ikke ønsker det/har regler for dette. Det er jo direkte tap i kroner og øre for arbeidsgiver å betale deg feriepenger når de ikke må! Selv om de måtte betalt dette om du var i jobb - da måtte de, nå må de ikke. Og du er forresten garantert ikke den første der som er i fødselspermisjon eller langtidssykemeldt, så dette har de gjort før! Du trenger ikke rope. Det som arbeidsgiver har utbetalt i lønn i fjor, er vel det som danner grunnlag for feriepenger? Ja, det er selvføleglig direkte tap for arbeidsgiver å betale meg feriepenger, dersom de ikke må. Det var jo dét hele spørsmålet mitt handlet om - hvorvidt arbeidsgivere må, bør, kan eller pleier å utbetale mellomlegget mellom normale feriepenger og feriepenger utbetalt av NAV. Jo, jeg er garantert den første som langtidssykmeldt. Nei, de har garantert ikke gjort dette før. Og foreløpig har ingen hatt fødselspermisjon. Vil nok ikke skje, heller, i overskuelig framtid. Heldigvis har jeg en veldig ivaretagende og "human" arbeidsgiver, så kanskje er det håp om ferietur i år, også, til tross for fjorårets begredeligheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå