Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min og jeg har lyst til å kjøpe oss en bolig sammen.

Vi eier begge bolig fra før - jeg har hus på mitt hjemsted og han har på sitt. Vi vil bo sammen på hans hjemsted.

Boligene våre er verdt omtrent like mye og vi har like mye gjeld på de respektive hjemmene.

Spørsmålet mitt er om vi begge må selge boligene vi eier, eller om det er mulig å beholde ett av dem (evt begge) og leie dem ut.

Får man lån uten egenkapital (når man eier noe man kan stille som sikkerhet), eller hvordan fungerer dette her egentlig...? :vetikke:

Og før noen henger seg opp i det - jeg har lyst til å beholde huset for å ha en tilknytning til hjemstedet mitt, som betyr veldig mye for meg. Der har jeg stort sett alt av familie og venner.Må jeg selge så må jeg det, men jeg forsøker å finne ut av alle muligheter akkurat nå.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med banken om utleie av huset. det gir inntekt. Og så kan du bruke huset ditt som sikkerhet i ny bolig.

Det sammen kan kjæresten din gjøre.

Evt at dere bor i hans hus og du leier ut ditt - mens dere sparer opp egenkapital.

Skrevet

Er husene verdt mer enn dere har i gjeld på de? I så fall kan de stilles som sikkerhet, innen for en hvis % eller etter individuell vurdering fra banken. Det viktigste er at 10 mnd utleie av boligene og deres inntekt er tilstrekkelig til å betjene deres kostnader og gjeld.

Skrevet

Ja husene er begge verdt dobbelt så mye som vi har i gjeld på dem. Det var opplysende gitt - og ideen med å bo hos ham og spare egenkapital er slettes ikke så dum den heller.

Tusen takk for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...