Gjest -J- Skrevet 25. april 2011 #1 Skrevet 25. april 2011 Heisann, Jeg er i den situasjon at jeg har en flybillett til USA i sommer, men jeg er usikker på om jeg har råd til å benytte meg av den da det har dukket opp noen andre uforutsette utgifter i livet mitt. Planen er å reise sammen med tre kamerater og første stopp er LA. Etter en uke der tenkte vi å leie bil og kjøre nedover til San Diego for et lite stopp der. Så videre på veien, gjennom Mojaveørkenen og til Las Vegas. Etter noen dager der så tenkte vi å kjøre rundt og stoppe i andre småbyer i nærheten før vi tar fly til LA fra Vegas og flyr tilbake til Norge. Jeg har prøvd å anslå litt priser, men synst det er vanskelig å ta stilling til det. Vi har enda ikke bestilt hotell, men planen er å gjøre det til uken når det er spikret om alle er med. Jeg går utifra at LA og San Diego blir dyrest mtp overnatting. Når vi er på veien satser vi på billige motell. Er det noen som har vært på lignende turer som kan anslå hva dette vil koste? Lommepenger pluss overnatting? Det blir totalt 21 dager i USA. Selvfølgelig er tanken å prøve å tenke budsjett, men av erfaring vet jeg at det er lett å la seg rive seg med og bruke mer penger enn man bør når man er på tur og har lyst på opplevelser Takknemlig for all input. -J-
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #2 Skrevet 25. april 2011 Vi brukte 30 000,- pr pers på tre uker, bodde på billige moteller, spiste billig og shoppet lite. Det var inkl fly, leiebil, alle overnattinger, mat, aktiviteter osv osv osv.
Gjest Lizette Skrevet 25. april 2011 #3 Skrevet 25. april 2011 Jeg var på en lignende tur for noen år siden, og vi brukte da ca 30 000 kr tilsammen med overnattinger (men utenom fly) for to personer i 21 dager. Nå er jo dette noen år siden, men dollarkursen var høyere da enn det den er nå, så jeg kan tenke meg at det ville ha kommet på omtrent det samme nå. Vi bodde på rimelige moteller overalt, og selv i LA finnes det helt ok moteller til en rimelig penge (jeg tror det er nesten bare Manhattan i hele USA hvor det faktisk er komplett umulig å finne rom med bad til under 200 $ pr natt). Som du sier, hvis man tenker litt budsjett hele veien, spiser rimelig og synes det er greit å bo på andre steder enn Four Seasons og Hilton, kan man fint leve rimelig på USA-ferie.
Gjest Ruccola Skrevet 25. april 2011 #4 Skrevet 25. april 2011 Jeg pleier å regne ca 1000,- kr dag når jeg er på tur, men om jeg vet jeg skal leie bil eller shoppe mye, går det mer enn det. Skal en spise ute hver dag er vel prisnivået i USA ganske likt Norge. Skal en lage maten hjemme blir det jo billigere. Men den regelen om 1000,- dag har ihvertfall funket bra med meg (Da tenker jeg utifra totalsummen.. Går alltid mer enn en tror på småting som snacks/is, buss/tog-billetter, ukeblader og diverse
Gjest Badabing Skrevet 25. april 2011 #5 Skrevet 25. april 2011 Vi brukte også ca 30.000, men det var for 2 uker. Kommer nok veldig an på hvordan man bor og om man spiser ute hver dag. Billeie er relativt dyrt, tror vi betalte 3000 per uke. Er jo bedre når man har noen å dele med da så klart Det er jo også ofte dyrere å forflytte seg mye, da man i USA ofte kan få rabatter på rom hvis man blir noen dager. Som du sier er det nok storbyene som vil ta mest av budsjettet ditt. Du kan finne veldig rimelige moteller litt utenfor byene, og du kan også finne litt billigere hoteller om dere ikke bor midt i sentrum eller det aller fineste strøket (noe som kanskje ikke er et must siden dere har bil). Det er greit å sjekke hvor mye parkering koster, da jeg har opplevd å måtte betale ganske store summer for dette da jeg glemte å sjekke på forhånd.
Gjest Doh Skrevet 26. april 2011 #6 Skrevet 26. april 2011 Vi skal være i USA i 17 dager i sommer, har betalt 28.000kr for hotell, fly og leiebil(hele perioden). Vi er to stk. Fly kostet ca 12.500, hotellene litt over 10.000, bil ca 5000. Billigste hotellrommet vi har koster 350kr, det dyreste 1000. Kommer jo veldig an på hvor dere skal bo, sentralt er dyrere enn usentralt. Hvis du deler hotellrom med en av vennene dine blir det ikke så dyrt med hotell da. Vi regner som en over her skrev 1000kr per person om dagen. Pluss eventuelle shopping
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #7 Skrevet 27. april 2011 vi betalte 28 000 for flybilletter, bil, hotell og to utflukter. I brukspenger til mat, bensin og shopping har vi spart opp 40 000, vi er to personer.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #8 Skrevet 27. april 2011 vi betalte 28 000 for flybilletter, bil, hotell og to utflukter. I brukspenger til mat, bensin og shopping har vi spart opp 40 000, vi er to personer. Glemte å si at vi blir i 15 dager
Periwinkle Skrevet 27. april 2011 #9 Skrevet 27. april 2011 Min erfaring med USA er at mat får du billig på restaurant, så lenge du holder deg unna fancy restauranter. jeg reiser til USA i juni og skal være borte 14.dager. Har vel lommepenger på rundt 7000kr tror jeg, ser for meg at jeg ikke bruker så mye en gang. (Nå bor jeg gratis da, og vi lager nok en del felles middager "hjemme")
Gjest -J- Skrevet 1. mai 2011 #10 Skrevet 1. mai 2011 (endret) Takker for alle innspill Endret 1. mai 2011 av -J-
Genesis Skrevet 1. mai 2011 #11 Skrevet 1. mai 2011 Kult! Jeg skal på samme turen i sommer=) San deigo, La, San Fran, og Vegas! Regner med ca. 30 000, bare til forbruk, men skulle gjerne hatt mer Vi er 9 gutter som drar nedover! Tror det kommer til å bli helt konge;)
SmallTalk Skrevet 4. mai 2011 #12 Skrevet 4. mai 2011 Jeg har akkurat vært 2 uker i USA, og tror nok du bør regne med minst 1000 kr/dagen i "lommepenger". Det aller meste av mat, drikke og amerikanske merkevarer er veldig mye billigere enn i Norge, men allikevel så får pengene bein å gå på...
missLynch Skrevet 4. mai 2011 #13 Skrevet 4. mai 2011 For en kostnadsbesparelse mht mat, drikke og overnatting, kan dere jo svippe ned til Mexico- Baha California er fantastisk fin!
super-ida Skrevet 16. juni 2011 #14 Skrevet 16. juni 2011 vi er to stykk som reiser 22 dager til usa, skal fly til houston, kjøre bil ned til key west og opp igjen, hoteller bestiller vi underveis, med unntak av et par netter i houston hos noen venner.... vi har busjettert med 100.000kr uten flyreise og billeie.... men dette er et ganske høyt budsjett ENE og ALENE fordi vi ikke ønsker å MÅTTE bo på steder vi helst ikke vil feks.. men sier ikke at vi skal bo high class hele tiden for det... også ELSKER jeg shopping.... har bestilt ipad 2 og to iphone4 som venter på oss da vi kommer dit
Gjest Bjørn82 Skrevet 16. juni 2011 #15 Skrevet 16. juni 2011 vi er to stykk som reiser 22 dager til usa, skal fly til houston, kjøre bil ned til key west og opp igjen, hoteller bestiller vi underveis, med unntak av et par netter i houston hos noen venner.... vi har busjettert med 100.000kr uten flyreise og billeie.... men dette er et ganske høyt budsjett ENE og ALENE fordi vi ikke ønsker å MÅTTE bo på steder vi helst ikke vil feks.. men sier ikke at vi skal bo high class hele tiden for det... også ELSKER jeg shopping.... har bestilt ipad 2 og to iphone4 som venter på oss da vi kommer dit Cheers! Det jeg kan gi deg et godt råd om er å bestille rom på nett istedet for å stoppe på et tilfeldig hotell for å sove. Amrikanerne bare lesser på prisen da og du kan betale 3-4ganger så mye som du gjør dersom du har booket rom på nettet. 10 lapper pr. pers i uka er realistisk og ikke kjipt i mine øyer.
super-ida Skrevet 16. juni 2011 #16 Skrevet 16. juni 2011 Cheers! Det jeg kan gi deg et godt råd om er å bestille rom på nett istedet for å stoppe på et tilfeldig hotell for å sove. Amrikanerne bare lesser på prisen da og du kan betale 3-4ganger så mye som du gjør dersom du har booket rom på nettet. 10 lapper pr. pers i uka er realistisk og ikke kjipt i mine øyer. ja vi kommer ABSOLUTT til å booke hotellene si dagen i forveien... for da har vi mye større frihet til å bli en ekstra dag eller to her og der.... og key west fikk vi beskjed om at var lurt å booke et par dager før.... men da ser vi jo bare ann hvor i løypa vi er og justerer ut i fra det
Gjest Bjørn82 Skrevet 16. juni 2011 #17 Skrevet 16. juni 2011 ja vi kommer ABSOLUTT til å booke hotellene si dagen i forveien... for da har vi mye større frihet til å bli en ekstra dag eller to her og der.... og key west fikk vi beskjed om at var lurt å booke et par dager før.... men da ser vi jo bare ann hvor i løypa vi er og justerer ut i fra det Hvis Key West er et sted dere kommer til å tilbringe noen dager og har som mål ville jeg bestilt rom der så tidlig som mulig. Og bare tatt resten under veis. =) Klarer dere å bestille rom en uke i forveien der så sparer dere enda mere på det =) Ta med nøkkelinfo hjemmefra.. Sånn som hoteller dere synes ser greie ut på veien igjennom USA, telefonnr og deres hjemmeside oppskrevet før dere reiser ned. Er kjekt å ha, selv om dere ikke får med dere alle hotellene dere skal innom så får dere med dere de fleste =)
super-ida Skrevet 17. juni 2011 #18 Skrevet 17. juni 2011 Hvis Key West er et sted dere kommer til å tilbringe noen dager og har som mål ville jeg bestilt rom der så tidlig som mulig. Og bare tatt resten under veis. =) Klarer dere å bestille rom en uke i forveien der så sparer dere enda mere på det =) Ta med nøkkelinfo hjemmefra.. Sånn som hoteller dere synes ser greie ut på veien igjennom USA, telefonnr og deres hjemmeside oppskrevet før dere reiser ned. Er kjekt å ha, selv om dere ikke får med dere alle hotellene dere skal innom så får dere med dere de fleste =) takk for gode råd :D har du flere så kom med dem key west blir nok en dag eller to tenker jeg..... får se hvordan dagene ligger ann.... har jo ikke lyst til at de siste dagene skal bli bare stress med kjøring siden vi mpå rekke flyplassen osv.... samt at jeg vol ha en dag i magic kingdom og en på epcot :D
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #19 Skrevet 17. juni 2011 Har tatt omtrent samme turen, med flybilett (men minus leiebil) så brukte jeg 12000 på 3 uker inkludert shopping. Det blir alt etter hva slags vaner dere har. Vi bodde på motell og spiste ikke ute hver dag.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #20 Skrevet 18. juni 2011 Heisann, Jeg er i den situasjon at jeg har en flybillett til USA i sommer, men jeg er usikker på om jeg har råd til å benytte meg av den da det har dukket opp noen andre uforutsette utgifter i livet mitt. Planen er å reise sammen med tre kamerater og første stopp er LA. Etter en uke der tenkte vi å leie bil og kjøre nedover til San Diego for et lite stopp der. Så videre på veien, gjennom Mojaveørkenen og til Las Vegas. Etter noen dager der så tenkte vi å kjøre rundt og stoppe i andre småbyer i nærheten før vi tar fly til LA fra Vegas og flyr tilbake til Norge. Jeg har prøvd å anslå litt priser, men synst det er vanskelig å ta stilling til det. Vi har enda ikke bestilt hotell, men planen er å gjøre det til uken når det er spikret om alle er med. Jeg går utifra at LA og San Diego blir dyrest mtp overnatting. Når vi er på veien satser vi på billige motell. Er det noen som har vært på lignende turer som kan anslå hva dette vil koste? Lommepenger pluss overnatting? Det blir totalt 21 dager i USA. Selvfølgelig er tanken å prøve å tenke budsjett, men av erfaring vet jeg at det er lett å la seg rive seg med og bruke mer penger enn man bør når man er på tur og har lyst på opplevelser Takknemlig for all input. -J- Kan være greit å vite at bensin har gått kraftig opp I pris I USA bare I løpet av de siste 2 månedene. Koster omtrent 4.5 USD per Gallon. (Mot 2.80 for bare et par år siden......) Lurt å ta med i budsjettet..... Ellers er mitt tips til billig overnatting å sjekke hotwire.com dagen før eller et par dager før du skal overnatte. De selger deg rimelige hotellrom på bra hoteller (rom som blir avbestilt i siste liten osv osv.) Sist jeg benyttet meg av tjenesten ventet jeg med å booke rom til dagen før avreise (skulle tilbringe 4 dager i Boston) og fikk da et rom som egentlig kostet 340 USD til den nette sum av 74 USD per natt. Nais ! Ellers er det DYRT å handle råvarer og handle. Da er det mye billigere å shoppe ferdigmat. Ellers sparer dere masse penger om dere overnatter noen netter på ” the Y” : http://www.hostels.com/usa?source=hostelscomcountryus&gclid=CP_h2KfIvqkCFQla7AodFlccgw
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå