Gå til innhold

Har du vært i Albania på ferie?

Anbefalte innlegg

Gjest Marenn
Skrevet (endret)

Har så lyst til å reise til Albania på ferie, men har ikke hørt om noen som har vært der som ikke er albanere selv eller har slekt der nede. Lurte derfor på om noen har vært turister der og kan fortelle meg litt om landet? Tenkte hovedsaklig å dra til Tirana, og til byer/plasser ved kysten som Saranda :) Har tenkt å reise med ei venninne, vi er 19 begge to. Lurer også på om det er plagsomt å være blond og blåøyd der? :)

Skriv gjerne:

*Hvordan det var å være turist, med tanke på hvordan albanerne oppførte seg mot deg/dere.

*Hvordan maten var.

*Hvordan hotellene var.

*Om det var trygt å gå alene, både natt og dag.

*Hvordan strendene var.

:-D Hadde satt veldig stor pris om noen som har vært der hadde tatt seg til til å svare, og setter også pris på folk som kommer med innspill om hva de synes og om hva de har hørt av bekjente som har vært der! Hadde også vært gøy med svar som er der ifra eller har slekt der kunne svart :)

Endret av Marenn
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har så lyst til å reise til Albania på ferie, men har ikke hørt om noen som har vært der som ikke er albanere selv eller har slekt der nede. Lurte derfor på om noen har vært turister der og kan fortelle meg litt om landet? Tenkte hovedsaklig å dra til Tirana, og til byer/plasser ved kysten som Saranda :) Har tenkt å reise med ei venninne, vi er 19 begge to. Lurer også på om det er plagsomt å være blond og blåøyd der? :)

Skriv gjerne:

*Hvordan det var å være turist, med tanke på hvordan albanerne oppførte seg mot deg/dere.

*Hvordan maten var.

*Hvordan hotellene var.

*Hvordan strendene var.

:-D Hadde satt veldig stor pris om noen som har vært der hadde tatt seg til til å svare, og setter også pris på folk som kommer med innspill om hva de synes og om hva de har hørt av bekjente som har vært der! Hadde også vært gøy med svar som er der ifra eller har slekt der kunne svart :)

Lest artikkelen til VG om de billigste feriestedene i Europa nå? Æsj, Albania er et fattig drittland som ikke har spesielt å by på.

• Liker 1
Gjest Marenn
Skrevet

Lest artikkelen til VG om de billigste feriestedene i Europa nå? Æsj, Albania er et fattig drittland som ikke har spesielt å by på.

Haha, ja jeg så den ja :) Men jeg har hatt lyst til å dra der i mange år, så det påvirket meg ikke noe særlig :) Har bare alltid fått høre at det er så farlig der, så nå kan jeg vifte med VG artikkelen til de og si at det faktisk er noen som reiser der som ikke dør :)

Men siden du sier det er et fattig drittland, har du vært der? Tror ikke de er like fattige nå som for mange år siden...

Gjest Badabing
Skrevet

Haha...

Jeg synes Albania høres veldig spennende ut, og kan godt tenke meg å reise til. Kjenner kun et par som har vært der, og hørte mye positivt.

http://www.aftenposten.no/reise/article1237350.ece

Skjønner ikke hvordan du kan si at Albania har lite å by på.. Egentlig har de jo litt av alt. De har strender, storby, spennende historie, fin natur osv. Og ikke minst, de har ikke masseturisme slik som de fleste andre land i Europa. De er heller ikke vesternistert.. Det eneste de kanskje ikke har så mye av, er shopping. Det sies også at befolkningen skal være veldig gjestfrie, muligens fordi landet ikke er ødelagt av turisme enda.

Når det gjelder fattigdom har jeg vært i mye fattigere land enn Albania, og disse landene har vært blant mine mest interessante reiseopplevelser, noe jeg aldri vil glemme. India for eksempel.. Fattige mennesker absolutt overalt, men jeg er veldig glad for at jeg dro dit.

Albania er i alle fall på topplisten over land i Europa jeg har lyst til å reise til.

Skrevet

Haha, ja jeg så den ja :) Men jeg har hatt lyst til å dra der i mange år, så det påvirket meg ikke noe særlig :) Har bare alltid fått høre at det er så farlig der, så nå kan jeg vifte med VG artikkelen til de og si at det faktisk er noen som reiser der som ikke dør :)

Men siden du sier det er et fattig drittland, har du vært der? Tror ikke de er like fattige nå som for mange år siden...

Beklager, var ikke meningen å virke negativ! :) Jeg har fått inntrykket av at Albania ikke har lagt særlig vekt på turisme, og dermed kanskje ikke er det beste stedet å dra - ennå. Jeg har ikke vært i Albania, og kommer heller ikke til å reise dit. Albanerne jeg kjenner her i Norge er veldig voldelige og lite sympatiske, så derfor har jeg heller ikke noe til overs for dette folkeslaget(men selvfølgelig, dette gjelder ikke alle - jeg har sikkert bare vært uheldig, selv om albanere har en del rykter på seg her i landet). Dessuten er det kjent at Albania er ett av Europas fattigste land, og derfor vil det helt sikkert være utrygt for turister med "tykke lommebøker" å dra dit også. :) Men ikke bry deg om meg, har du lyst til å dra dit og er nysgjerrig på landet, ser jeg ingen grunn for at du skal la være! Kanskje reisen til og med frister til gjentakelse, hva vet vel jeg.. :)

AnonymBruker
Skrevet

Pass på lommeboken din når du er der, mange er svært fattige i landet.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor vil du reise til et land som Albania?

Gjest Marenn
Skrevet

Hvorfor vil du reise til et land som Albania?

Fordi jeg vil oppleve noe annet enn typiske turistplasser, og har lyst til å oppleve et land som ikke så mange reiser til i Europa. Vet det finnes mange slike plasser, men når landet får flere gode omtaler i mange artikler fra seriøse aviser, så viser det at kanskje Albania er noe for seg selv, og det er akkurat det jeg vil oppleve :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der, to ganger! Synes det var kjempespennende.

Første gangen var for ca 5 år siden, da var jeg på reise i Makedonia, og hadde kjempelyst til å reise gjennom Albania og fly hjem fra Tirana. Men det var ingen busser som gikk over grensen der jeg var (de gikk bare til grensen, så måte man gå over der selv (et ganske langt stykke som var grenseområde) og håpe at man fant annen transport på andre siden av den albanske grensen. Jeg fant ut at det ikke kostet skjorta å ta taxi - så jeg hbestilte en privat taxisjåfør som kjørte meg gjennom grensa (da gikk det fint) og gjennom fjellandskap, små landsbyer med hest og kjerre på vegene, og helt inn til hotellet mitt i Tirana (som jeg hadde booket via nettet). Kjøreturen tok mange timer, det var kjempespennende.

Så var jeg (alene) et par dager i Tirana før jeg reiste hjem. Opplevde det som spennende og ikke skummelt - selv om jeg holdt meg på eller rett ved hotellet etter det ble mørkt. Gikk stort sett rundt og bare kikket på byen.

Et par år senere reiste jeg igjen, denne gangen sammen et par andre, og da åpnet det seg mange nye muligheter. Da er det ikke så skummelt å reise alene til grisgrendte strøk. Vi var en 3-4 dager i Durres (en kystby, mange italienske turister, eller de håper at de kommer, mange tomme hoteller som lå og ventet på at turistene skulle oppdage byen). Veldig koselig. Derfra tok vi dagsturer til andre små tilfeldig valgte landsbyer/byer med minibusser som gikk fra busstasjonen. Kjempeeksotisk! Husker vi var i Elbasan og den fantastiske byen Kruja som lå høyt oppe i en fjellside, det anbefales virkelig å ta en tur dit.

For å forberede meg på turene, leste jeg en bok om en dansk dame som kjørte på en liten motorsykkel gjennom Albania på 80-tallet eller noe deromkring. Det var den eneste boka om Albania som de hadde på biblioteket her i byen, husker ikke tittelen. Den var kjempespennende! Står om tiden under Hoxha/kommunismen, om bønder som måtte bo i blokk og kyr som beitet på balkongene og ble fraktet opp og ned i heisen i blokka, om blodhevnen, om hvordan man som kvinne blir/ble sett på i landet, en veldig morsom og interessant bok.

For å få maks utav turen, ville jeg reist med noen (men det har du jo tenkt, uansett), og passet litt på hvor jeg vandret på kveldstid. I Tirana vekker man kanskje ikke mye oppsikt som turist, men det gjør man mer i mindre byer.

AnonymBruker
Skrevet

Skriv gjerne:

*Hvordan maten var.

*Hvordan hotellene var.

*Hvordan strendene var.

Jeg er AB over, glemte å svare på dette:

Maten var god, og spennende. Bortsett fra i wannabe-turistbyen Durres. Der var det virkelig umulig å oppdrive lokal albansk mat, det var KUN italienske og greske restauranter, myntet på turistene. Ellers spiste vi både fra snackbarer på gata og i større restauranter. Mange gode grønnsaker, og grillet kjøtt.

Hotellene er fine, der jeg bodde var det enten vestlig standard, eller spennende lokal innredning med fuglebur i bakgården etc.

Trygghet: Jeg følte meg trygg på dagtid i Tirana, men ikke alltid på kveldstid i småbyer. Man føler seg vel helst bare litt paranoid, opplevde aldri noe skummelt. Men noen innpåslitne menn.

Stranda i kystbyen Durres var ikke noe å skryte av. Full av store og skarpe steiner. Men hotellene hadde egne sandstrender, så hvis dere vil bade, anbefaler jeg å velge et hotell med tilgang til strand (i allefall fungerte det slik i denne byen).

:)

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har vært på dagstur i Albania. Synes det var et spennende land å se (det lille jeg fikk med meg); veldig annerledes - og det er jo det som gjør det interessant :).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der på dagstur selv, men fikk sett nokså lite. Jeg dro fra Makedonia, måtte som en annen fortelle; gå over grensa mellom makedonia og albania. Etter som jeg ikke fikk sett så mye av albania kan jeg ikke si så mye; men jeg skulle veldig gjerne sett mere! Makedonia har vel noe lik kultur, der jeg var var det veldig koslig, jeg ahr vært der flere ganger. Jeg føler meg trygg der hvertfall når jeg var ute på dagtid. Om kvelden kunne det være litt ekkelt, men der ejg var er det venlig at alle tar med familien ut på kveldstur.. så man er hvertfall ikke alene! Det er sikkert veldig forskjell mellom disse landene - men om du vil et sted det ikke er mange turister; makedonia er å anbefale!

Kan jo forresten nevne et annet "minne" fra Albania; forurensa!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...