Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke gjort hjemmeleksa mi... Er straks ferdig med en bachelor i historie, og har tatt religion som en del av graden. Skal ta PPU til høsten. Men man har jo ikke undervisning i historie på ungdomsskolen lenger. Hvordan i all verden skal jeg klare å få meg en 100% stillig? Vurderer å ta et år med samfunnskunnskap, men er det mulig å få en 100% stilling med disse tre fagene(evt videregående, men da burde jeg vel ha jobba noen år først)? Kan jeg evt få jobb på barneskole, eller må man ha allmenlærer-utdanning da? Kommer uansett til å ta samfunnskunnskap på deltid etter hvert, men nå har jeg skikkelig panikk her kjenner jeg. Skulle undersøkt mer før jeg begynte på bachelor ut fra interesse....

HJELP!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, på VGS, og om du jobber på en skole med allmennfag kan det være at du kan undervise i noen av programfagene også.

Skrevet (endret)

Ikke stress, historie går under samfunnsfaget på ungdomskolen og det kan du undervise i med historie! Tabben du har gjort er å ikke ta norsk, engelsk eller matte - det er fag du omtrent må ha for å få jobb. I vgs bør du ha master i en av disse (Evt annen realfagsmaster) , og i ungdomskolen bør du ha minst årstudium i minst en av disse for å få jobb.

Du får ikke nok timer ved å bare ha religion og samfunnsfag hverken i ungdomskolen eller barneskolen. Leseplikten i disse fagene er nokså lav, og du må ha nesten alle timene i uka for å dekke en 100% stilling i dette. (detaljer rundt dette kan du finne på udir.no) For å få nok timer må du da inn i 5-6 klasser på ungdomskolen og kanskje enda flere på barneskolen, og det er ikke vanlig i grunnskolen.

På videregående ligger du også tynt ann med bare bachelor i de fagene du har, du vil kun bli brukt i fellesfaget samfunnsfag som er 3t uka + religion som er 3t uka.

Det du burde gjøre er :

Dersom du vil i grunnskolen: Ta et av de store fagene.

Dersom du vil i vgs: Master.

edit: Glemte noe, du kan undervise i historie og filosofi også på vgs, så da får du litt flere timer.. Men bare så det er sagt så er det veldig mange vgs-lærere som har master i et av de store fagene + religion/historie/samfunnskunnskap , og disse vil bli prioritert foran deg..

Endret av Porcelain
Skrevet

Får ta årsenhet i norsk da. Hadde håpa å slippe unna det da jeg egentlig ikke er noe spesielt interessert(ikke engelsk eller matte heller). Huff, kanskje jeg må finne på noe helt annet. Utrolig kjipt....

Men takk for svar :)

Skrevet

Ja, med de nye kravene som er på vei (60 sp i norsk/matte/engelsk, 30sp i alt annet)i ungdomskolen vil de med godkjent norsk/matte/engelsk utdanning bli foretrukket. Det er iallfall signalene jeg får fra alle retninger. (Jeg har forøvrig norsk og historie+statsvitenskap, noe som gir meg liten sjangse i grunnskole (isåfall må jeg undervise i fag jeg ikke har, det vil jeg ikke. Kjenner flere som har måttet det nå, og de synes det er helt jævlig igrunn)) Har også funnet ut at jeg helst vil i vgs, og da er master løsningen. Har blitt anbefalt fra de som sitter og ansetter på diverse vgs-er at jeg bør ta masteren i norsk og ikke i et av de to andre fagene mine, fordi de vil ha folk med master utover 1klasse på videregående.

AnonymBruker
Skrevet

Har man ikke historie på ungdomsskole lenger? Hvorfor ikke?

Skrevet

Det er en del av samfunnsfaget. Er da mange år (iallfall før L97) siden historie ble integrert med samfunnfag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...