Gå til innhold

Flytte sammen for første gang, han=25.000, jeg=6000kr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han:

* Utbetalt mellom 20.000 og 25.000 i mnd, alt ettersom hvor mye overtid det blir.

* Har ca 5000 i nedbetaling av gammel gjeld i mnd.

* Har bil, går en del i bensin. Eneste faste utgift er kontaktlinser på ca 200kr i mnd.

Meg:

* Har utbetalt ca 6000-7000 i mnd (litt usikkert enda)

* Har faste utgifter på ca 700 kr i mnd (busskort + kontaktlinser + hunde&kattemat)

* Har ikke lån, gjeld eller noe annet.

Hvor dyr leilighet ca kan vi ha? Første gangen vi begge flytter hjemmefra, så er nytt for oss begge. Vi skal ikke dele 50/50 på utgifter på leilighet, pga jeg tjener så lite i forhold til han. Skal tilpasse leie + strøm av leilighet slik at jeg bidrar, men ikke betaler halvparten. Finner vi en leilighet til si 6000, kommer nok han til å betale 4000 og jeg 2000.

Vil også gjerne ha tips/forslag til når vi skal leite etter leilighet, flytte sammen, osv. :)

Gleder meg :hoppe:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere bør heller finne dere en leilighet hvor dere kan bidra like mye, det lønner seg MYE ift likhets fordeling av utgifter. Kjæresten din skal ikke behøve å måtte betale mer enn deg, selv om han evt sier det er ok.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere bør heller finne dere en leilighet hvor dere kan bidra like mye, det lønner seg MYE ift likhets fordeling av utgifter. Kjæresten din skal ikke behøve å måtte betale mer enn deg, selv om han evt sier det er ok.

Det var ikke det jeg spurte om. Det er uaktuelt for både meg og han å bo på en hybel på 25kvadrat. Skal han ha 18.000 å leke seg med i mnd da, mens jeg har 2000-3000kr? Vi er enige, var forsovidt hans forslag. Hvis en som tjener 200.000 i året var gift med en som tjente 1.3 mill i året ville det vært ramaskrik om de begge betalte like mye på mat, stort hus, osv osv.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det skal bli et problem? Da jeg og min daværende kjæreste bodde sammen betalte jeg faktisk hele husleien fordi han ikke hadde inntekt noen steder. Når han seinere fikk en BRA betalt jobb ble det andre boller i ovnen så til slutt så gikk det opp i opp :)

Dere vet best selv hvor dyr leilighet dere kan ha. Har han sagt hvor mye han er villig til å bidra med husleie? Sett opp et budsjett og ta det utifra der.

• Liker 4
Skrevet

Når kjæresten din tjener 20 - 25000 i måneden er det klart han skal ha de 18 000 å leke seg med!

Er du interessert i mer å leke for selv burde du sette deg selv i en situasjon hvor du tjener bedre.

Ta ansvar for eget liv, hørt om det? Bare fordi man bor sammen betyr ikke det at alle penger felles

• Liker 8
Skrevet

Genesis: Det har ikke fallt deg inn at TS kan være student og kjæresten hennes ute i full jobb?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, snakk om å dra konklusjoner ut av ingenting. Det er ikke slik at jeg ikke VIL jobbe mer, men jeg har ikke energi til å studere og jobbe fulltid!!!!

• Liker 5
Skrevet

Det er faktisk helt normalt å betale etter evne, dette er noe til og med rådgiveren vår i banken tok opp da vi fikk lån siden vi kommer til å ha store forskjeller i inntekt, så alle dere som absolutt må rakke ned og kverulere, gå og ta dere en bolle.

Dere må nesten finne ut av hvor mye dere er villige til å betale selv TS, hvordan dere liker å disponere pengene deres vet ikke jeg :)

• Liker 11
Skrevet

I min verden er det totalt umulig at alt blir 100 % likeverdig til enhver tid. Dere som mener at begge må bidra med like mye, er det slik at dere da skriver ned hvem som gjør hva av husarbeid og slikt også? For å få det mest mulig "rettferdig"?

TS og samboeren er enig om fordelingen, så hva andre synes er "rettferdig" er vel ikke det hun spør om??

TS: Jeg vil anbefale dere å få dere en felleskonto som dere begge disponerer for å betale løpende utgifter; mat, strøm og slike ting. Det kan være lurt at dere betaler en viss prosent av inntekten deres til denne felleskontoen, da bidrar dere begge like mye med det der har disponibelt.

Snakker dere om å kjøpe leilighet? Eller leie?

Hvor dyr leilighet dere kan ha kommer an på flere faktorer, hvordan er bruksmønsteret deres? Går dere mye ut på byen, eller ikke? Tenker dere å ofte dra på dyre ferier? Det er ikke noen fasit på at om du har 20 000,- så kan du gjøre slik og slik, for vi alle er ulike med hvordan vi bruker penger :)

Lykke til som samboer!!

Skrevet

Man får en mye hyggeligere hverdag om man praktiserer felles økonomi.

Sett opp budsjett hvor strøm, bil, gjeld, lisens, forsikringer, sparing osv osv er med (ALLE utgifter) ikke glem mat og penger til kos! Det som er igjen av penger, kan legges i leiilighet. Faste utgifter blir det flere av når man bor for seg selv... (Internett/kabeltv f.eks)

• Liker 1
Skrevet

Er dette virkelig et problem for samboere? Har en sønn som er samboer. De har nettopp kjøpt seg leilighet

til rundt 3. mill. Han tjener ganske bra, Hun er student, jobber fast en hver fredag, så hun har litt lommepenger, ellers betaler han det meste. Når hun etterhvert kommer ut i jobb (går førskolelærer) vil det jo etterhvert jevne seg ut.

• Liker 2
Skrevet

Er så morsomt at det alltid er HAN som jobber, og hun som studerer!

Har aldri hørt om en situasjon hvor en kvinne forsørger en mannlig student ved å betale alle hans faste utgifter! Så mye for et likestilt samfunn. Hadde vel blitt ramaskrik her inne hvis situasjonen var omvendt. Dobbeltmoralen lenge leve! Det er den feminismen er tuftet på! :popcorn:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt om en situasjon hvor en kvinne forsørger en mannlig student ved å betale alle hans faste utgifter! Så mye for et likestilt samfunn. Hadde vel blitt ramaskrik her inne hvis situasjonen var omvendt. Dobbeltmoralen lenge leve! Det er den feminismen er tuftet på! :popcorn:

Du tuller nå?

Jeg er ute i jobb, min mann er student. Jeg tjener 15000 i måneden, og betaler mer for mat og husleie enn min mann som kun har litt over 6000kr å rutte for. Slik går da vel begge veier!

Dette har da ingenting med kjønn å gjøre!!

• Liker 8
Skrevet

Det finnes alltid unntak om bekrefter regelen! :skravle:

Skrevet

Her er jeg! :goodbye:

Jeg er riktig nok ikke i full jobb, jeg jobber ved siden av studiene, og jeg betaler ikke ALLE faste utgifter, men jeg betaler 40% mer enn ham. Noe mer du vil vite?

Skrevet

Ja! Hvor mye regner du med typen din kommer til å tjene når han er ferdigutdannet sammenlignet med deg!

Skrevet (endret)

Ja! Hvor mye regner du med typen din kommer til å tjene når han er ferdigutdannet sammenlignet med deg!

Jeg begynner med en startlønn på 390 000, hans startlønn blir rundt 350 000 (begge etter dagens satser). Mer enn det vet jeg tro det eller ei ikke. Jeg betaler ikke mer fordi jeg regner med at han skal forsørge meg senere, men fordi jeg har muligheten. Jeg er også den som stort sett betaler når vi er ute og spiser, og jeg har betalt for sommerferien vår sammen.

Han går ut i jobb noen år før jeg er ferdig, og da tror jeg nok han tar mest av utgiftene, men det er sånt som vi deler på. Den som tjener mest bidrar mest.

Endret av chikako
  • Liker 2
Skrevet

Godt å høre dere har en god ordning! Poenget mitt var egentlig bare det at for mange kvinner fortsatt ser på mannen som hovedforsørgeren! Ikke at alle gjør det!

Skrevet

Jeg og kjæresten min bor sammen og han tjener MYYYYE mer enn meg. Han ville aldri gått med på at jeg skulle betalt like mye som han. Jeg har rett og slett ikke de midlene som han har. Han måtte jo uansett betalt hele husleien selv hvis jeg ikke bodde her. Jeg bidrar der jeg kan, men for å si det rett ut: Han har alltid mer penger enn han bruker og trenger, og jeg motsatt.

Hvis kjæresten din ønsker å betale mer enn deg ser jeg ingenting galt i det. Det er snakk om at man hjelper hverandre gjennom en vanskelig tid. Studenttiden er økonomisk vanskelig, og hvis kjæresten din hjelper deg nå, så kan du hjelpe han senere :)

Skrevet

Jeg og samboeren er studenter. Jeg hadde før en deltidsjobb som gjorde at jeg tjente en par tusen mer i måneden enn hva han gjorde, og disse pengene la jeg i "felleskassa", altså at jeg kjøpte mat til oss begge eller ting til han hvis han trengte det. Nå har jeg ikke jobb, og han har mer penger enn meg i måneden. Da gjør han det samme for meg.

Hvordan dere stiller dere økonomisk i fht. leilighet og hvem betaler mest er det ingen som har noe med. Dette er noe dere to i felleshet bør sette dere ned å diskutere. Hvor mye er dere villige til å betale i husleie? Hvor mye mer enn deg er han villig til å betale?

Jeg ser absolutt ikke noe negativt i at en av partene i et forhold skal betale mer enn den andre. Man må gi og ta. I lengden kommer nok dette til å jevne seg ut! :)

Lykke til som samboere, den tilværelsen er HERLIG! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...